2.6/5 - (14 امتیاز)

آیا می دانید رمز موفقیت هر کسب کاری در شبکه های اجتماعی، داشتن یک تقویم تولید محتوا است. وجود یک برنامه منظم و مشخص برای هر کسب و کاری امری ضروری است. این برنامه صاحبان مشاغل را از دام های گیج کننده رسانه ها در امان نگه می دارد. در این مطلب به آموزش ساخت تقویم محتوایی اینستاگرام و ابزارهای  آن می پردازیم.

تقویم محتوایی یک تقویم برای نظم دادن به زمان انتشار پست ها، نوع پست های منتشر شده، آماده کردن پست های مناسبتی برای آینده و … است. داشتن این تقویم برای موفقیت در تمام شبکه های اجتماعی امری ضروریست.

تقویم محتوایی اینستاگرام چیست؟

در تقویم محتوایی نحوه کار تیم تولید محتوا برنامه ریزی می شود. این تقویم  بازخورد هر مطلب را پیش بینی و بررسی می کند. به زبان ساده تقویم محتوایی اینستاگرام، نقشه ای استراتژیک برای رسیدن به حداکثر سودآوری در کسب و کارتان است.

تقویم محتوای اینستاگرام چیست

تفاوت تقویم محتوایی اینستاگرام و تقویم سوشال مدیا چیست؟

در بسیاری از موارد، اسم تقویم محتوای اینستاگرام را در کنار تقویم سوشال مدیا می بینید. این سوال پیش می آید که تفاوت این دو در چیست.

تقویم محتوایی اینستاگرام، در واقع زیر مجموعه ای از تقویم سوشال مدیا است. تقویم سوشال مدیا یک تقویم گسترده تر است که تمام محتوا ها در شبکه های اجتماعی مختلف را برنامه می ریزی و هماهنگ می کند.

حتی اگر قصد خرید فالوور، لایک، کامنت و… را دارید می توانید با استفاده از تقویم محتوایی خرید خود را زمانی انجام دهید که پستی تبلیغاتی یا با ارزش می خواهید منتشر کنید تا به جذابیت پیج شما افزوده شود و افزایش فالوور اینستاگرام و فروش بیشتری داشته باشید.

تقویم محتوایی اینستاگرام محدود تر است که اگر شما در شبکه های اجتماعی دیگر به غیر از اینستاگرام فعالیت ندارید، می توانید از آن استفاده کنید.

تقویم سوشال مدیا

3 مزیت مهم استفاده از تقویم محتوایی

بهتراست قبل از آموزش طراحی تقویم سوشال مدیا، از مزایا آن نیز با خبر شوید. که به شرح ذیل است:

  1. صرفه جویی در انرژی و زمان
    تیم تولید محتوا با داشتن برنامه کاری تمرکز و انرژی بیشتری را صرف اجرای پروژه می کنند و در نتیجه از هرج و مرج جلوگیری می کند.
  2. بالا رفتن بهره وری و کیفیت محتوا
    اینکه محتوای شما از قبل مشخص باشد و با برنامه ریزی قبلی شروع به نوشتن آن کنید قطعا تاثیر زیادی در کیفیت محتوای تولیدی خواهد داشت.
  3. برنامه ریزی دقیق برای آینده
    وقتی برنامه ریزی منظم صورت بگیرد؛ می توان پیشرفت هر حوزه را به طور دقیق سنجید. همچنین می توان با برنامه ریزی دقیق برای مناسبت های پیش رو از قبل برنامه ریزی کرد.
  4. جلب اعتماد مخاطبان و موتورهای جستجو
    با داشتن یک برنامه منظم برای انتشار پست ها به مخاطبان خود و موتورهای جستجوی گوگل و سایر شبکه های اجتماعی نشان می دهید که شما در کار خود جدی هستید. این کار سبب جلب اعتماد مخاطبان می شود و گوگل و سایر شبکه های اجتماعی نیز رتبه خوبی به پیج شما می دهند. همچنین با مخاطبان خود به صورت منظم تعامل خواهید داشت.

تقویم محتوایی

اگر بخواهیم به صورت اختصاصی به بررسی تقویم محتوایی در اینستاگرام بپردازیم، باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

بخش های مختلف تقویم محتوایی

  1. تاریخ
    مهمترین مزیت تقویم محتوایی این است که شما زمان و تاریخ انجام هر کاری را فراموش نمی کنید.برای داشتن یک پیج موفق لازم است بدانید در چه زمانی یک محتوا منتشر یا ویراستاری شود و در چه زمانی عکس یا ویدئو مناسب برای هر پستی اماده شود.
  2. مشخص کردن مسئول هر قسمت
    در تقویم محتوایی خود باید نام نویسنده ها، ویراستارها، ادیتورها و … را مشخص کرد تا علاوه بر مشخص بودن وظایف، مسئولیت های هر فرد یا بخشی مشخص شود. در نتیجه این امر شفافیت وظایف و عملکرد بهتر اعضاء تیم را با خود به همراه خواهند داشت.
  3. مشخص کردن موضوع و عنوان محتوا
    در ابتدای امر، مباحث و عناوینی را که می خواهید برای آن ها تولید محتوا کنید را مشخص کنید. این کار نظم خوبی به تولید محتوای شما می دهد. در حقیقت مشخص می شود روی چه مباحثی کار کرده اید، چه مواردی نیاز به به روز رسانی دارند و روی چه موضوعاتی کار نکرده اید.
  4. اویت بندی
    انتشار هر محتوا را اولویت بندی کنید. در نتیجه سردرگمی اعضا تیم در مواقعی که استرس کاری و حجم کاری زیاد می شود، پایان می یابد.
  5. مشخص کردن هشتگ ها و کلمات کلیدی
    هشتگ ها و کلمات کلید راهنمای مخاطبانتان برای یافتن شما در شبکه های اجتماعی مختلف هستند. بنابر این با برنامه و دقت هر هشتگ را انتخا کنید.
  6. محیط های انتشار
    از قبل مشخص کنید هر پست قرار است در چه شبکه یا شبکه های اجتماعی منتشر شود تا تمام نکات و ابزارهای لازم برای یک تولید محتوای بهینه برای آن محتوا به کار گرفته شود.
بخش های مختلف تقویم محتوایی

آموزش ساخت تقویم محتوایی

با توجه به مزایای بیان شده برای تقویم محتوا، اکنون نوبت آن رسیده یادگیری مراحل ساخت تقویم محتوایی است پس مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

  1. مشخص کردن مخاطب هدف
    قبل از شروع کار باید پرسونای مخاطب خود را مشخص کنید. یعنی بدانید مخاطب شما کیست؟ چه جنسیت و چه رده های سنی را شامل می شود؟ چه ساعاتی از روز بیشتر در شبکه یا شبکه های اجتماعی شما فعال هستند؟ تمام این موارد به شما کمک می کند محتوایی تولید کنید که جذابیت زیادی داشته باشد و مخاطبان تمایل به تعامل با پیج شما داشته باشند.
  2. مشخص کردن بسترهای انتشار محتوا و اولویت انتشار
    مشخص کردن بستر انتشار محتوا به شما کمک می کند محتوایی خوب و با کیفیت و متناسب با آن شبکه اجتماعی تولید کنید.
  3. مشخص کردن هدف و kpi
    هر کاری بدون مشخص کردن هدف و مقصود بی فایده است بنابراین در ابتدا مشخص کنید هدف از ایجاد تقویم محتوایی چیست؟ قرار است با ایجاد یک تقویم محتوایی چه نیازهایی از شما مرتفع شود و به چه مواردی نظم دهید؟ از جمله مواردی که در انتها به اثر بخش بودن یک تقویم محتوایی کمک می کند roi است.
    مشخص کردن roi، نرخ تبدیل تعداد فالوور و تعداد بازدید از جمله kpi خوب و کارامد در زمینه تولید محتوا است.
  4. مشخص کردن مواردی که در تقویم باید ذکر شود
    ابتدا مشخص کنید چه مواردی در تقویم باید ذکر شوند و چه مواردی نیاز به ذکر شدن در تقویم محتوایی ندارند.

    از جمله موارد مهمی که در تقویم محتوایی باید ذکر شوند عبارتند از:
    ○ زمان انتشار محتوا (تاریخ و ساعت)
    ○ مشخص کردن هشتگ ها و کلمات کلیدی
    ○ نام نویسنده، ویراستار، ادیتور (بسته به نوع محتوای تولیدی)
    ○ موضوعات و عناوینی که باید برای انها تولید محتوا کرد
    ○ در چه شبکه یا شبکه های اجتماعی قرار است محتوای تولیدی منتشر شود.
    همچنین می توانید فایل های مورد نیاز را به تقویم محتوایی خود اتچ کنید یا اگر نیروی پروژه ای یا دور کار دارید می توانید مشخص کنید چه محتواهایی منتشر شده و یا هزینه آن پرداخت شده و چه محتوایی منتشر نشده و یا هزینه آن پرداخت نشده است.
  5. ایجاد بستری برای نگهداری محتوای خام
    می توانید در یک فایل انواع محتواهای خام و منابع مورد نیاز تیم را برای دسترسی عموم نگهداری کنید و در قسمتی از تقویم محتوایی محل نگهداری را مشخص کنید. به عنوان مثلا می توانید از drop box یا google drive استفاده نمایید. مثلا محل نگهدای لوگو موشن یا psd پست ها.
  6. هماهنگ کردن اعضاء تیم
    اکنون تنها یک قدم فاصله شما تا تولید محتوا است. حالا باید هماهنگی های لازم را با اعضاء تیم انجام دهید. مراحل تولید محتوا و سلسله مراتب را توضیح دهید.
  7. شروع تولید محتوا و انتشار آن
    اکنون می توانید از ابزار تقویم محتوایی طراحی شده استفاده کنید. یعنی شروع به تولید محتوا و انتشار منظم محتوا نمایید.
آموزش ساخت تقویم محتوایی

چند ترفند مفید در مورد تقویم محتوا

برای اینکه یک تقویم محتوایی کارآمد داشته باشید باید یک سری نکات و تکنیک ها را فراموش نکنید که در این قسمت به شرح برخی از آن ها می پردازیم.

  • مشخص کردن مناسبت‌ها

از تقویم محتوایی برای انتشار منظم تولید محتوا استفاده می شود اما می توانید در آن مناسبت های مهم در تقویم داخلی و جهانی را مشخص کنید. با این کار می توانید در هر زمان محتوایی مناسب با آن مناسبت تولید کنید یا اگر قصد ارائه تخفیف یا برگزاری مسابقه و کمپین های تبلیغاتی دارید بهترین زمان را برای این موراد مشخص کنید.

  • آماده کردن هر محتوا با توجه به بستر انتشار آن

شما نمی توانید یک محتوا را در تمام شبکه های اجتماعی منتشر کنید! بله محتوا با کپشن طولانی مناسب انتشار در اینستاگرام هست اما توییتر نه یا محتوای ویدئویی که برای آپارات آماده کردید مناسب برای منتشر کردن در وبلاگ نیست. بنابراین از همان ابتدای امر توجه داشته باشید که محتوا قرار است برای چه شبکه اجتماعی آماده شود و در تقویم محتوایی نیز مشخص کنید محتوای تولیدی برای کدام شبکه اجتماعی آماده شده است.

  • بازنشر محتواهای قدیمی

محتواهای قدیمی خود را می توانید به روز رسانی کنید و یا بازنشر دهید. بخصوص محتواهایی که بازدید خوبی داشتند را همیشه زنده نگهدارید! این کار با آپدیت مرتب محتوا و بازنشر منظم محتوا مثلا هر 5 ماه یکبار میسر می شود.

در تقویم محتوایی خود زمان هایی را برای خرید فالوور واقعی مشخص کنید تا به دیده شدن و جلب مشتری و در نتیجه به افزایش فروش شما کمک کند.
همچنین می توانید قبل از شروع کمپین های تبلیغاتی با برنامه ریزی قبلی شروع به خرید فالوور فیک یا خرید بازدیدکننده لایو اینستاگرام نمایید.

ایجاد تقویم محتوایی اینستاگرام

 چند ابزار تقویم محتوا که باید بشناسید

در دنیای امروز شما به راحتی می توانید محتوایتان را تولید و مدیریت کنید.

  • اکسل
    ساده ترین و قدیمی ترین ابزار برای تقویم تولید محتوا اکسل است هر چند با توجه به ابزارهای جدیدی که روی کار آمده اند این ابزار محبوبیت خود را از دست داده است.

همچنین بخوانید: تکنیک های سئو اینستاگرام

  • Trello بهترین ابزار تقویم محتوایی

trello یکی از بهترین ابزار هایی است که به شما در مدیریت تیم تولید محتوا کمک می کند.

مزیت ترلو
 3 مزیت  قابل توجه ترلو
  1. برتری این برنامه نسبت به google docs  درمحیط کاربری و گرافیک آن است. 
  2. ترلو امکان زمان بندی نشر محتوا و ارسال اعلان های پیش از نشر محتوا را به تولید کننده می دهد.
  3. خوشبختانه ترلو دسترسی به نسخه ios و android را برای تلفن های همراه امکان پذیر کرده است. با این وجود می توانید با روشی آسان و به راحتی با تیم خود در هر زمان و مکانی ارتباط برقرار کنید.
  • asana 
    از دیگر برنامه هایی است که برای مدیریت فرایند کسب و کار است. مزیت آن نسبت به ترلو این است که انواع قالب آماده و خالی در زمینه های مختلف مثل بازاریابی، محتوا و… در اختیارتان قرار می دهد.
asana 
  • airtable
    این برنامه نسبت به دو برنامه قبل، محیط جدی تری دارد و به اصطلاح یوزر فرندلی نیست در نتیجه مسلط شدن به آن زمان بر است.
airtable
  • SmarterQueue را به جای ادمین استخدام کنید!

اگر زمان محدودی دارید و مجبور به استخدام نیرویی تحت عنوان ادمین پیج هستید؛ این برنامه می تواند بهترین راهکار برای حل این مشکل باشد. این برنامه به صورت کاملا رایگان، وظیفه انتشار مطالب شما را بر عهده می گیرد.

SmarterQueue
معایب عدم استفاده از تقویم محتوایی

استفاده نکردن از تقویم محتوایی معایبی را به همراه دارد که با شناخت آنها می توانید به موفقیت خود کمک کنید.

  • دیر کردن در آماده سازی محتوا
  • پیشرفت کمتر نسبت به رقبا
  • فرصت های مناسب نشر محتوا مثل ایام خاص و مناسبت ها را از دست می دهند
  • بررسی و آنالیز اصولی برای پیدا کردن ایرادات اتفاق نمی افتد.
 چند نمونه از تقویم های محتوایی کاربردی

برای اینکه مباحث بالا را هر چه بهتر متوجه شوید به تصاویر زیر که چند نمونه از تقویم های محتوایی هست دقت کنید.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش بازدید ریلز اینستاگرام

1- نمونه ساده و ابتدایی از یک تقویم محتوا اینستاگرامی

نمونه ساده تقویم محتوایی در ترلو را در عکس زیر مشاهده می کنید. همان گونه که می بینید در آن کارت های تولید محتوا با لیبل های مختلف برای سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف ایجاد شده و هر تولید محتوا کننده ممبر یا عضو کارت مخصوص خود شده است.

شما همچنین می توانید در ترلو کارت هایی که منتشر یا باز نشر شده اند را مشخص کنید و هزینه هر محتوا که پرداخت شده را نیز می توانید در بردی جداگانه مشخص کنید.

ترلو و تقویم محتوایی

 2- برنامه این تقویم سوشال مدیا شامل محتوای انگیزشی، سوال و جواب، نکات آموزشی، توضیحات محیط کار و نمونه کار است که ساعات ایام هر کدام مشخص شده است

نمونه تقویم محتوایی

3-تقویم محتوایی شرکت مونوچیر (کمپین من و ویلچرم)

توجه داشته باشید انتشار منظم محتوا تاثیر زیادی در بهبود روند کار و جلب اعتماد کاربران می کند.

تقویم محتوایی شرکت مونوچیر

جمع بندی مطالب

در این مطلب از اهمیت برنامه ریزی دقیق در تولید محتوا مطلع شدید. در نهایت مهم ترین عامل ایجاد موفقیت پیج اینستاگرامی شما، کیفیت محتوای ارائه شده است. نظم و داشتن تولید محتوای با کیفیت بدون تقویم محتوایی اینستاگرام غیر ممکن است.

 امیدوارم با مطالعه این مطلب و عمل کردن به آن بتوانید بازخورد خوبی از کاربران خود دریافت کنید. البته فراموش نکنید خرید لایک، کامنت و … تاثیر زیادی در افزایش بازخورد از سوی مخاطبانتان دارد پس در تقویم محتوایی خود از این موضوع غافل نشوید.

همچنین در صورت تمایل تجربیات خود را با ما و سایر همراهان فالوکمپ به اشتراک بگذارید.

مزایای تقویم محتوای اینستاگرام

سوالات متداول پیرامون تقویم محتوایی اینستاگرام

  • تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی برنامه ای برای نظم دادن به تولید محتوای شماست. اینکه چه محتوایی در چه روزی و ساعتی، در چه شبکه اجتماعی و به چه سبکی تولید و منتشر شود را مشخص می کند.

  • کدام ابزارهای تقویم محتوایی اینستاگرام مفید و کاربردی هستند؟

trello – RelayThat – PromoRepublic 

  • مزایای مهم استفاده از تقویم محتوایی اینستاگرام چیست؟

صرفه جویی در انرژی – برنامه ریزی دقیق برای آینده – بالا رفتن بهره وری