4.1/5 - (7 امتیاز)

استفاده از اینستاگرام برای کودکان، علاوه بر این که دغدغه خانواده ها است، می تواند دغدغه برخی از کسب و کار های مربوط به کودکان و نوجوانان هم باشد. اگر کودکان و نوجوانان در شبکه های اجتماعی فعالیت کنند، اینگونه کسب و کار ها بیشتر می توانند در میان این قشر از جامعه جا باز کنند و منجر به افزایش فالوور اینستاگرامی می شود. در این مقاله به بررسی اینستاگرام برای کوکان و راه های کنترل و محدودیت آن می پردازیم، تا پایان با ما همراه باشید.

قبل از اینستاگرام، کودکان تمام روز را در فیس‌بوک و یوتیوب می‌گذراندند. زمانی که Instagram وارد دنیای رسانه‌های اجتماعی شد، بچه‌ها به سمت این پلتفرم منحرف شدند، زیرا آن را بیشتر کاربر پسند و تعاملی می‌ دانند. آن ها عکس‌ها، فیلم‌ ها و داستان‌ های خود را در اینستاگرام قرار می‌دهند و آن ها را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند.

درحالی‌که بچه‌ها به‌طور کلی معتقدند که هر چیزی که در اینستاگرام در قالب پست یا استوری به اشتراک می‌گذارند خصوصی باقی می‌ماند، اما به شما یادآوری می‌کنیم که هیچ‌چیز در اینترنت خصوصی نیست.

در حقیقت، هرآنچه به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود، در اینترنت ذخیره می‌شود. حتی اگر هر یک از پست‌ های خود را از حساب تان حذف کنید، جایی در اینترنت ذخیره می‌شود.

استفاده اینستاگرام برای کودکان

چگونه اینستاگرام را برای کودکان محدود کنیم؟

درست مانند فیس‌بوک، واتس‌ اپ و اسنپ چت که در معرض تهدیدات آنلاین قرار گرفته‌اند، در اینستاگرام نیز برخی افراد دیگران را تهدید می کنند. تعداد حوادث سایبری و پدوفیلیایی که در این پلتفرم اتفاق می‌افتد باگذشت زمان نسبتاً افزایش‌یافته است.

تنها راه ممکن برای ایمن نگه‌ داشتن فرزندان، فعال‌کردن کنترل والدین در اینستاگرام است. شما می‌توانید این کار را با نصب یک برنامه شخص ثالث مانند SecureTeen در تلفن فرزند خود انجام دهید یا کنترل‌های داخلی که برای والدین توسط Instagram ارائه می‌شود را فعال کنید.

محدود کردن اینستاگرام برای کودکان

تنظیمات اینستاگرام برای کودکان

در زیر، برخی از مراحل ساده اما ضروری را برای شما جهت تنظیم و کنترل اینستاگرام برای کودکان ذکر می کنیم:

مرحله اول

 اولین قدم برای کنترل حساب اینستاگرام برای کودکان این است که حساب آن ها را خصوصی کنید. شما باید این مرحله را انجام دهید زیرا همه حساب‌های اینستاگرام به طور پیش‌فرض روی عمومی تنظیم شده است؛ بنابراین، باید حساب را به حالت خصوصی تغییر دهید.

با تغییر حساب کاربری فرزند خود به خصوصی، فقط فالوورهای آن ها (که اکثراً دوستان هستند) می‌توانند پست‌های او را ببینند. می‌توانید این کار را با ضربه‌ زدن روی تصویر پروفایل در منوی پایین، سپس روی نماد سه‌ نقطه در گوشه سمت راست بالا و در نهایت رفتن به قسمت حساب خصوصی (Private Account) انجام دهید.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که موقعیت جغرافیایی در حساب کاربری آن ها خاموش است. این کار باعث می‌شود فرزندان شما موقعیت مکانی خود را در حساب خود به اشتراک نگذارند. همچنین بررسی کنید که آیا فرزند شما اطلاعات شخصی مانند شماره‌ تلفن همراه، نام مدرسه، آدرس خانه و غیره را وارد کرده است یا خیر، باید این اطلاعات را حذف کنید.

خصوصی کردن حساب کاربری

مرحله دوم

ممکن است مایل نباشید که فالوورهای خاصی پروفایل اینستاگرام فرزند شما را زیر نظر بگیرند. نکته خوب این است که می‌توانید با مراجعه به صفحه پروفایل، ضربه‌زدن به لیست دنبال‌ کنندگان آن ها، هر دنبال‌ کننده‌ ای را که نمی‌خواهید عکس‌ ها یا فیلم‌ های اینستاگرام فرزند شما را زیر نظر بگیرد، حذف کنید.

 مرحله سوم

بهتر است از دریافت پیام های توهین آمیز یا حاوی کلمات نامناسب توسط کودکان جلوگیری کنید. برای این کار، به قسمت تنظیمات اینستاگرام رفته و سپس وارد قسمت Privacy بروید. در این قسمت Hidden Words را انتخاب کرده و Hide Comments (اولین گزینه در بالای صفحه) را فعال کنید.

با این کار، کامنت هایی که حاوی کلمات نامناسب هستند، نمایش داده نمی شوند. همچنین می توانید با انتخاب گزینه Add to List لیستی از کلمات مورد نظرتان را که نمی خواهید برای فرزند تان نمایش داده شود، تهیه کنید و در این قسمت بنویسید.

همچنین در این زمینه اگر به دنبال خرید کامنت سفارشی هستید از بسته های خرید کامنت ما دیدن فرمایید.

از آنجا که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی انگلیسی زبان است، ممکن است بسیاری از کلمات نامناسب و توهین آمیز فارسی را تشخیص ندهد. بنابراین بهتر است خودتان آن کلمات را به این لیست اضافه کنید و درپایان گزینه Hide Comments را در قسمت پایین Add to List فعال کنید.

پنهان کردن پیام توهین آمیز

مرحله چهارم

 اگر فرزند شما یک شخص مشهور یا تأثیرگذار را دنبال می کند که محتوا هایی توهین‌ آمیز یا نامناسب در حساب اینستاگرامش منتشر می‌ کند، شما می توانید آن حساب کاربری را بلاک کنید تا فرزند تان بدان دسترسی نداشته باشد.

مرحله پنجم

 در صورتی که می‌خواهید نظر دادن برای پست خاصی در حساب اینستاگرام فرزند خود را خاموش کنید، می‌توانید این کار را نیز انجام دهید. این امر از اظهار نظر فالوورها در مورد آن پست خاص جلوگیری می‌کند.

برای انجام این کار، وارد پست مورد نظر شوید و سه نقطه سمت راست و بالای تصویر را لمس کنید. سپس گزینه Turn Off Commenting را انتخاب کنید تا کامنت گذاری برای آن پست غیرفعال شود.

بستن کامنت پست ها

مرحله ششم

 در قسمت استوری‌ها، تنظیماتی وجود دارد که به دنبال‌کنندگان اجازه می‌دهد به‌عنوان پاسخ به یک استوری، یک پیام مستقیم برای شما ارسال کنند. این تنظیم به طور پیش‌فرض عمومی است اما شما می توانید آن را خاموش کنید تا پیام‌ های مستقیم به فرزند شما ارسال نشوند.

برای این کار، وارد تنظیمات استوری شوید و سپس در قسمت Allow Message Replies، به‌ سادگی گزینه Off را فعال کنید. بدین ترتیب، استوری اینستاگرام برای کودکان ایمن می‎ شود.

بستن ریپلای استوری

مرحله هفتم

اینستاگرام همچنین به شما این امکان را می‌دهد که در صورت نامناسب بودن کاربر، وی را مسدود کنید یا گزارش دهید. برای انجام این کار، باید پروفایل آن کاربر خاص را باز کنید، روی سه‌نقطه در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید و سپس گزینه Block یا Report را انتخاب کنید.

مرحله هشتم

 آخرین نکته مهم این است که اگر اینستاگرام را برای فرزند خود مناسب نمی‌دانید، می‌توانید حساب فرزند خود را موقتاً غیرفعال کنید یا آن را برای همیشه حذف کنید.

حذف اکانت اینستاگرام

لزوم نصب اینستاگرام کودکانه

درست است که اینستاگرام اجازه عضویت افراد زیر 13 سال را در این پلتفرم نمی دهد. اما بسیاری از کودکان زیر 13 سال هستند که از این بستر برای بارگذاری عکس‌ها، فیلم‌ ها و استوری‌ های خود استفاده می‌کنند. اکانت‌های جعلی زیادی وجود دارند که با ارسال نظرات بی‌ ادبانه و توهین‌ آمیز به کودکان آسیب می‌ رسانند.

مزاحمت سایبری یک تهدید آنلاین خطرناک است. این موضوع سلامت روانی کودک شما را تهدید می‌ کند و بسیاری از کودکان به دلیل آزار سایبری دست به خودکشی می‌ زنند. به همین دلیل فعال‌ کردن کنترل والدین در اینستاگرام بسیار توصیه می‌شود.

بسیاری از والدین معتقدند که اینستاگرام برای کودکان آن ها ایمن است زیرا تاکنون با هیچ‌ گونه تهدید آنلاین در این پلتفرم مواجه نشده اند. با این‌ حال، آن ها اشتباه می‌ کنند. بسیاری از کابران اینستاگرام افرادی هستند که با انتشار محتوا های نامناسب و بی ادبانه، می توانند به کودکان آسیب برسانند یا آموزش غلط به آن ها بدهند.

نصب اینستاگرام برای کودکان

برنامه اینستاگرام برای کودکان

اینستاگرام درحال‌ توسعه نسخه‌ ای برای کودکان زیر ۱۳ سال است. در نسخه جدید کنترل شده توسط والدین، افراد زیر ۱۳ سال نمی‌توانند از برنامه اشتراک‌ گذاری عکس بدون رضایت والدین تایید شده استفاده کنند..

برنامه‌ ای مثل اینستاگرام برای کودکان

در اینجا لیستی از بهترین برنامه‌های رسانه‌ های اجتماعی برای فرزندان شما که علاوه بر آموزش کودکان، به ایمن نگه‌ داشتن آنها در فضای آنلاین کمک می کند ارائه می دهیم:

۱. برنامه Club Penguin

برنامه Club Penguin به بچه‌ها نحوه رفتار و برقراری ارتباط مؤثر و محترمانه در یک جامعه آنلاین ایمن را آموزش می‌دهد. ارائه یک قلمرو مجازی که کودکان در آن از جزایر مختلف دیدن می‌کنند؛ این برنامه علاوه بر بازی های مختلف، دارای اتاق‌ های گفتگو برای تعامل با دوستان است.

برنامه Club Penguin

این رسانه اجتماعی برای کودکان دارای کنترل‌های والدین است که شامل محدودیت زمانی برای استفاده و حالت «چت ایمن» است. جایی که کودکان به‌ جای تایپ آزاد، از پیام‌های از پیش قالب‌ بندی شده استفاده می‌ کنند.

۲.  PopJam برنامه‌ای باقابلیت‌های اینستاگرام برای کودکان

PopJam یک برنامه و رسانه اجتماعی خلاقانه است که در آن کودکان (از جمله کودکان زیر ۱۳ سال) می‌ توانند محتوا ارسال کنند و با سایر کاربران ارتباط برقرار کنند. بچه‌ها می‌توانند نقاشی بکشند، از برچسب‌ ها، انیمیشن‌ ها و تصاویر استفاده کنند، مسابقه دهند، بازی کنند و موارد دیگر.

 به این برنامه نام «اینستاگرام برای بچه‌ها» داده شده است زیرا بچه‌ها می‌توانند دنبال‌ کننده‌ هایی داشته باشند که پست‌ های آن ها را مشاهده کرده و در مورد آن ها نظر بدهند.

این برنامه ارسال پست‌ را به ساعت 6:00 صبح تا 11:00 شب محدود می‌ کند. پورتال والدین برنامه قوی است و نکاتی را برای ایمن نگه‌ داشتن بچه‌ ها به‌صورت آنلاین ارائه می‌ دهد این برنامه به یکی از بهترین برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی برای کودکان تبدیل شده است که جای اینستاگرام را پر می‌ کند.

برنامه PopJam

۳. برنامه ChatFOSS

ChatFOSS یک برنامه امن در زمینه رسانه‌ های اجتماعی و جایگزینی مناسب برای اینستاگرام است که ترکیبی از قابلیت‌های پیام‌ رسان، اسنپ چت و اینستاگرام را دارد. کاربران در این برنامه می‌ توانند پیام‌ ها، عکس‌ ها و فیلم‌ های خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

 ChatFOSS به طور خاص توسط والدین، ​​معلمان و کودکان طراحی شده است تا مکانی برای استفاده کودکان از رسانه‌های اجتماعی بدون خطرات ناشی از برنامه‌های رایگان باشد. بسیاری از برنامه‌های چت تصویری ایمن برای ارتباط کودکان با خانواده و دوستان نزدیک از طریق تبلت یا تلفن‌های هوشمند طراحی شده است.

ChatFOSS ارتباطات فردی را تشویق می‌کند، هیچ‌گونه تبلیغاتی در آن وجود ندارد و به افراد غریبه اجازه نمی‌دهد که فرزندان شما را جستجو کرده یا با آن ها تماس بگیرند. در برنامه ChatFOSS، تنها در صورتی می‌ توانید با بچه‌ های دیگر دوست شوید که هر دو دعوت‌ نامه یکدیگر را تایید کنید که مستلزم دانستن شناسه ChatFOSS شخص مقابل است.

برنامه ChatFOSS
اینستاگرام برای کودکان

 این برنامه یک سطح ایمنی منحصر به‌ فرد را فراهم می‌کند زیرا افراد را از جستجوی دیگران که نمی‌ شناسند باز می دارد. والدین همچنین هر بار که فرزندشان دوست جدیدی پیدا می‌ کند، اعلانی دریافت می‌ کنند تا اطمینان حاصل شود که شما دقیقاً می‌ دانید فرزند شما با چه کسی صحبت می‌ کند.

۴. برنامه Messenger Kids

Messenger Kids دارای تمام ویژگی‌ های سرگرم‌ کننده‌ ای است که کودکان علاقمند به استفاده از آن ها هستند. فیلتر های عکس زنده مانند Snapchat، چت تصویری، GIF و موارد دیگر. کنترل‌های والدین شامل محدودیت‌ های زمانی، افزودن تأیید مخاطبین و ابزارهای نظارت برای مشاهده چت و تبادل عکس، GIF ، برچسب‌ها و… است.

 فیس‌ بوک از کاربران می‌ خواهد حداقل ۱۳ سال سن داشته باشند تا بتوانند از سایت استفاده کنند (اگرچه بسیاری از بچه‌ها این محدودیت را نادیده می‌گیرند). با وجود این، فیس‌ بوک یک برنامه اینستاگرام برای کودکان زیر ۱۳ سال تحت عنوان Messenger Kids  طراحی کرده است که به بچه‌ها اجازه می‌دهد متن، عکس و فیلم ارسال کنند.

برنامه Messenger Kids
اینستاگرام برای کودکان

Messenger Kids بدون آگهی است و فیس‌ بوک اعلام کرده است که این شرکت از داده‌ های جمع‌ آوری‌ شده از برنامه برای تبلیغات استفاده نمی‌ کند.

در این مقاله به بررسی محدودیت های اینستاگرام برای کودکان پرداختیم و تلاش کردیم برنامه هایی جایگزین برای استفاده کودکان را به شما معرفی کنیم. اگر این مطلب برای شما مفید بود می توانید آن را برای دوستان خود ارسال کنید. همچنین پیشنهاد می کنم جهت رشد پیج اینستاگرامی خود از خرید بسته های افزایش بازدید لایو اینستاگرام غافل نشوید.

همچنین اگر سوالی در خصوص موارد مطرح شده داشتید، می توانید در قسمت دیدگاه ها مطرح کنید.

سؤالات متداول

  • بچه‌های چندساله می‌توانند از اینستاگرام استفاده کنند؟
    طبق قوانین اینستاگرام، فقط افراد بالای 13 سال می توانند از این پلتفرم استفاده کنندو اما اینستاگرام در صدد راه اندازی یک نسخه برای کودکان زیر 13 سال است.
  • آیا برنامه‌ای شبیه به اینستاگرام که برای کودکان مناسب باشد، وجود دارد؟
    در حال حاضر برنامه هایی مانند: Popjam، chatfoss، messenger kids و… وجود دارند که می توانند به عنوان یک رسانه اجتماعی مناسب برای کودکان استفاده شوند.
  • چگونه می توانید اینستاگرام را برای کودکان مان امن کنیم؟
    با بلاک کردن اکانت های نامناسب، بستن کامنت ها، بلاک کردن کلمات توهین آمیز، بستن ارسال پیام خصوصی و…