5/5 - (1 امتیاز)

علت محبوبیت برنامه های شبیه کلاب هاوس به‌ این‌ دلیل است که در کلاب هاوس، فقط با لینک دعوت می‌توان عضو شد؛ همچنین برخی از قابلیت های آن ها بیشتر از کلاب هاوس است. در ادامه مطلب حاضر تعدادی از بهترین این برنامه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. همراه ما بمانید.

معرفی ۸ نمونه از بهترین برنامه های جایگزین کلاب هاوس

شاید برای برخی شنیدن محبوبیت برخی برنامه های شبیه کلاب هاوس تعجب آور باشد. اما اگر اطلاعات کاملی در زمینه این شبکه های اجتماعی داشته باشید این موضوع برای شما تعجب آور نخواهد بود. در ادامه این مطلب ما به معرفی بهترین برنامه های شبیه کلاب هاوس خواهیم پرداخت.

۱. توییتر اِسپیسز (Twitter Spaces)

توییتر اِسپیسز از برنامه های شبیه کلاب هاوس
توییتر اِسپیسز

توییتر اسپیسز یکی از بهترین برنامه های شبیه کلاب هاوس است که نسخه بتای آن از سال گذشته در دسترس کاربران قرار گرفت. طرز کار در آن به‌ این‌ صورت است که کاربر توییتر، فضایی (اسپیس/ space) ایجاد می‌کند و در آن عده‌ای را گرد هم می‌آورد و گفتگوی صوتیشان آغاز می‌شود. دقیقا مثل آنچه در کلاب هاوس شاهدش هستیم.

البته فقط آن دسته از کاربران توییتر قادر به ایجاد این فضا و میزبانی در آن خواهند بود که تعداد فالوورهایشان از مرز ششصد نفر گذشته باشد. افزایش بازدید استوری در ایسنتاگرام و لینک‌ کردن پروفایل شبکه‌های اجتماعی به یکدیگر راهکار خوبی است برای جذب فالوور بیشتر در توییتر و رفع این محدودیت. محدودیت دیگر توییتر اسپیسز آن است که هنگام استفاده از آن فقط ۱۰ نفر می‌توانند در آنِ‌ واحد با یکدیگر صحبت کنند.

وقتی با استفاده از این قابلیت و برنامه جدید، فضایی برای گردهمایی و گفتگو در توییتر درست کردید، سه گزینه برای انتخاب کسانی که وارد آن می‌شوند پیش رو خواهید داشت:

  • دسترسی و ورود به آن برای عموم (کاربران توییتر) آزاد باشد.
  • فقط کسانی که شما دنبالشان می‌کنید اجازه ورود داشته باشند.
  • فقط کسانی که از آن ها دعوت می‌کنید اجازه ورود داشته باشند.

پس از پایان گفت‌وگو در توییتر اسپیسز چیزی ضبط نمی‌شود و همه چیز پاک خواهد شد.

۲. ریفر (Riffr)

ریفر از برنامه های شبیه کلاب هاوس
ریفر

اگر به ارسال فایل‌های صوتی کوتاه به‌جای تایپ‌کردن پیام متنی، با استفاده از اپلیکیشن‌هایی چون واتساپ عادت دارید، استفاده از برنامه ریفر چندان برایتان تازگی نخواهد داشت و به‌سرعت به کارکردن با آن عادت خواهید کرد.

با استفاده از اپلیکیشن ریفر، که از دیگر برنامه های شبیه کلاب هاوس است، می‌توانید تا مرز سه دقیقه فایل صوتی ضبط کنید (در این برنامه فایل‌های صوتی ضبط‌شده به «ریف» معروف هستند) و آن را با کاربران برنامه به اشتراک بگذارید. در واقع چیزی است شبیه به توییتر، با این تفاوت که امکان ارسال عکس و تصویر، یا گذاشتن پست‌های متنی در آن وجود ندارد و ارتباط کاربران این شبکه اجتماعی با یکدیگر، صرفا از طریق ارسال فایل‌های صوتی صورت می‌گیرد.

در این برنامه امکان آن را خواهید داشت که با ارسال فایل صوتی راجع‌ به آنچه دیگران به اشتراک می‌گذارند اظهارنظر کنید. فالوورهای خودتان هم البته می‌توانند راجع‌ به پست‌های شما نظر بدهند.

یکی دیگر از امکانات ریفر تبدیل‌کردن فایل‌های صوتی منتشرشده به فایل‌های ویدئویی، برای به‌اشتراک‌گذاریشان در سایر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام است؛ که در کنار راهکارهایی چون خرید بازدید پست می‌تواند برای جذب و افزایش فالوور در سایر شبکه‌های اجتماعی اثربخش باشد.

۳. اِسپون (Spoon)

اِسپون از دیگر برنامه های شبیه کلاب هاوس
اِسپون

اِسپون از دیگر برنامه های شبیه کلاب هاوس است و با بیش از ۳۰ میلیون کاربر فعال، یکی از رقبای جدی آن محسوب می‌شود.

پس از نصب این اپلیکیشن بر روی موبایل هوشمندتان می‌توانید با استفاده از آن به موسیقی گوش دهید، استریم‌های (Stream) صوتی زنده را دنبال کنید، به پادکست گوش دهید و با سایر کاربران اِسپون در گروه‌هایی که تشکیل می‌دهید گفتگو کنید.

استریم‌های نظرسنجی زنده یکی دیگر از امکانات این اپلیکیشن است. کاربرد آن مربوط به زمانی است که برای مثال راجع‌به موضوعی تردید دارید یا می‌خواهید برای تصمیم‌گیری جویای نظرات دیگران یا دوستانتان شوید.

۴. لِهِر (Leher)

لِهِر از برنامه های شبیه کلاب هاوس
لِهِر

لهر در میان برنامه‌هایی که معرفی می‌کنیم بیشترین شباهت را با اپلیکیشن کلاب هاوس دارد. سازندگان آن تلاش زیادی کرده‌اند تا اپلیکیشنشان چیزی نزدیک به کلاب هاوس، یا حتی «بهتر از آن» از آب در آید که ادعای جسورانه مدیرعامل شرکت سازنده این برنامه‌ی هندی، ویکاس مالپانی (Vikas Malpani) است.

در این اپلیکیشن کاربران می‌توانند در روم‌های ایجادشده به‌صورت زنده با یکدیگر تماس صوتی و تصویری داشته باشند. برخلاف اپلیکیشن کلاب هاوس که در آن تماس‌ها صرفا صوتی است.

با استفاده از اپلیکیشن لِهِر می‌توانید برای موضوعات و ترندهای موردعلاقه‌تان جست‌وجو کنید و به گروه‌ها و روم‌های مرتبط با آنها بپیوندید.

برخلاف اپلیکیشن کلاب هاوس که در آن ورود به روم‌ها صرفا با استفاده از لینک دعوت ممکن است، ورود به روم‌ها در لِهِر برای همگان آزاد است و نیازی به لینک دعوت نیست. برخی آن را مزیت این برنامه می‌دانند، حال آنکه عده دیگری به‌خاطر این ویژگی از آن انتقاد می‌کنند و بر این باورند که باید محدودیتی برای انتخاب اعضا وجود داشته باشد.

۵. اَنکور (Anchor)

اَنکور از دیگر برنامه های شبیه کلاب هاوس
اَنکور

اَنکور برنامه کاملا رایگانی است که با استفاده از آن می‌توانید پادکست درست کنید و با کاربران برنامه به اشتراک بگذارید. شرکت سوئدی اسپاتیفای (Spotify) این برنامه را ساخته و طراحی کرده است و آن را در اختیار کسانی گذاشته است که تازه به فعالیت در حوزه تولید پادکست روی آورده‌اند.

این افراد تازه‌کار، هر بار که کسی به پادکست‌هایشان گوش دهد، مبلغی به‌ازایش دریافت خواهند کرد. البته موظف خواهند بود تبلیغاتی را که اَنکور اسپانسرشان است در پادکستشان بگنجانند.

از امکانات و قابلیت‌های اپلیکیشن اَنکور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان لحاظ‌کردن فایل‌های صوتیِ شنوندگان برنامه در قسمت‌های دلخواه از پادکست
  • امکان اضافه‌کردن موسیقی پس‌زمینه
  • امکان اجرای پادکست با همراهی دوستانی که در نقاط دیگر زندگی می‌کنند (تا مرز پنج نفر)
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری پادکست در پلتفرم‌های دیگری مثل اسپاتیفای، گوگل پادکستز (Google Podcasts) و اَپل پادکستز (Apple Podcasts).

۶. فایرساید (Fireside)

فایرساید از دیگر برنامه های شبیه کلاب هاوس
فایرساید

فایرساید از دیگر برنامه های شبیه کلاب هاوس است. عده‌ای به‌خاطر ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارد بر این باورند که آینده تولید پادکست‌ها را به‌شکل دیگری رقم خواهد زد.

در پادکست‌های فایرساید این‌طور نیست که فقط یک یا چند نفر که مجریان برنامه هستند صحبت کنند. کاربران و شنوندگان آن هم می‌توانند در تولید پادکست‌ها شریک شوند و صحبت کنند. البته خود برنامه محدودیت‌ها و معیارهای مشخصی در این‌ باره دارد و فقط برخی از شنوندگان امکان صحبت‌کردن در پادکست‌ها را پیدا خواهند کرد.

کسانی هم که امکان صحبت‌کردن را نخواهند داشت، می‌توانند با استفاده از قابلیت‌های دیگر برنامه، مثل قراردادن ایموجی یا گذاشتن کامنت اظهارنظر کنند.

فعلا نسخه بتای این اپلیکیشن فقط برای ios در دسترس است و هنوز برای سیستم عامل‌های اندرویدی طراحی نشده است. اواخر امسال شرکت سازنده‌ی آن نسخه کامل و نسخه مخصوص این سیستم عامل را هم در دسترس کاربران قرار خواهد داد.

۷. کانال‌های استیج دیسکورد (Discord Stage Channels)

کانال‌های استیج دیسکورد از بهترین برنامه های جایگزین کلاب هاوس
کانال‌های استیج دیسکورد

دیسکورد یکی از بهترین برنامه های جایگزین کلاب هاوس است و اگر از آن فقط برای چت یا صحبت با دوستان هنگام بازی‌کردن استفاده می‌کنید، از بسیاری از امکانات جالب و خوب آن غافل مانده‌اید.

دیسکورد به‌ تازگی قابلیت جدیدی را به این برنامه اضافه کرده است که «کانال‌های استیج» نام دارد. می‌توانید کاربران برنامه را به این کانال‌ها دعوت کنید و با آنها گفتگو داشته باشید. دقیقا مثل آنچه در کلاب هاوس شاهدش هستیم.

قابلیت‌ها و امکانات برنامه هم شباهت زیادی با امکانات کلاب هاوس دارند. مثلا کسانی که به عنوان شنونده در کانال حضور دارند، می‌توانند با استفاده از قابلیت بالابردن دست آمادگی‌شان برای صحبت‌کردن را اعلام کنند. کسی که وظیفه مدیریت و کنترل کانال را به عهده دارد این پیام را دریافت می‌کند و اگر صلاح بداند، می‌تواند به شنونده اجازه صحبت‌کردن دهد.

مدیر کانال اختیارات دیگری هم دارد: مثلا می‌تواند کسی را که در حال صحبت‌کردن است به گروه شنوندگان بازگرداند، یا مثلا اگر صلاح بداند کاربری را از گروه بیرون کند، و اختیارات دیگری نظیر اینها. در اپلیکیشن کلاب هاوس نیز کسی که میزبان روم است چنین اختیاراتی دارد و ازاین‌حیث نیز این دو برنامه بسیار به یکدیگر شبیه‌اند.

اگر به هر دلیلی امکان استفاده از کلاب هاوس را ندارید یا استفاده از آن برایتان دشوار است، می‌توانید از این اپلیکیشن به عنوان جایگزینی خوب و مناسب برای آن استفاده کنید.

۸. یاک (Yac)

یاک از بهترین برنامه های جایگزین کلاب هاوس
یاک

یاک یکی دیگر از برنامه های شبیه کلاب هاوس است و هدف از طراحی و ساخت آن کمک به شرکت‌ها و کمپانی‌هایی بوده است که بیشتر کارکنانشان دورکاری می‌کنند. در چنین شرایطی اگر قرار باشد تمامی ارتباط‌ها میان کارکنان از طریق ارسال پیام‌های متنی صورت گیرد، امکان آنکه جایی به اشتباه بیفتند یا برداشت نادرستی داشته باشند بیشتر خواهد شد.

طرز کار با اپلیکیشن یاک به این صورت است که کارکنان، فایل صوتی موردنظرشان را ضبط می‌کنند و آن را برای کسانی که لازم بدانند ارسال می‌کنند.

یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی این اپلیکیشن امکان برگزاری قرار ملاقات‌های صوتی است: کارکنان و کارفرمایان در زمان مشخصی در اپلیکیشن حضور می‌یابند و ملاقاتشان را به‌صورت صوتی و از راه دور برگزار می‌کنند.

به‌همین‌صورت امکان ساخت گروه برای گفتگوی زنده نیز وجود دارد و مثلا اگر یکی از کارکنان یا کارفرمایان ایده‌ای داشته باشد، می‌تواند گروهی تشکیل دهد و راجع‌به آن با کسانی که مایل است مشورت کند.

در پایان

برنامه‌های شبیه کلاب هاوس که در این مطلب به شما معرفی کردیم از لحاظ قابلیت‌ها و امکاناتشان شباهت زیادی با این اپلیکیشن دارند و اگر به هر دلیلی، امکان استفاده از کلاب هاوس را نداشته باشید، می‌توانید از آن ها به عنوان جایگزینی مناسب بهره بگیرید. البته درنهایت امر اگر بتوانید از خود کلاب هاوس استفاده کنید، به‌خاطر محبوبیت روزافزونی که طی یکی دو سال اخیر پیدا کرده است، احتمالا برایتان بهتر خواهد بود. به‌ویژه اگر صاحب کسب‌وکار باشید و هدفتان از روی‌آوردن به این نوع برنامه‌ها پیداکردن مخاطب و مشتری برای محصولات یا خدمتتان باشد.

بهترین برنامه های جایگزین کلاب هاوس

نظر شما چیست؟ تا چه حد با برنامه‌های معرفی‌شده آشنا هستید؟ تجربه‌تان از استفاده از این برنامه‌ها چه بوده است؟ اگر بخواهید برنامه‌ها را با اپلیکیشن کلاب هاوس مقایسه کنید، چه بازخوردی خواهید داشت؟ اگر مایل باشید می‌توانید با ما و خوانندگان مطلب از تجربه‌ها و نظرات خود بگویید.

سؤال‌های پرتکرار درباره برنامه های شبیه کلاب هاوس

۱. چرا عده‌ای ترجیح می‌دهند به‌ جای استفاده از کلاب هاوس از برنامه‌های شبیه به آن استفاده کنند؟

کاربر کلاب هاوس، برای آنکه بتواند وارد روم‌های آن شود، حتما به لینک دعوت نیاز خواهد داشت؛ حال آنکه در برنامه های شبیه کلاب هاوس چنین محدودیتی وجود ندارد. این مسئله یکی از دلایل اصلی است که باعث می‌شود برخی به‌جای استفاده از کلاب هاوس به استفاده از برنامه‌های شبیه به آن روی بیاورند.

۲. آیا استفاده از برنامه‌های جایگزین کلاب هاوس می‌تواند به‌اندازه استفاده از خود این اپلیکیشن سودمند و مفید باشد؟

کلاب هاوس طی یکی دو سال اخیر، در مقایسه با برنامه‌های شبیه به آن، محبوبیت و اعتبار بیشتری پیدا کرده است؛ بنابراین جذب مخاطب و فعالیت در آن احتمالا برایتان با نتایج بهتری همراه خواهد بود.

۳. در میان برنامه های شبیه کلاب هاوس کدامیک بهتر و کاربردی‌تر است؟

انتخاب یک برنامه از میان عنوان‌های معرفی‌شده مقدور نیست و هریک از این قابلیت‌ها و امکاناتی دارد که منحصر به خود برنامه است و درنهایت امر، همه چیز به تصمیم و نیازهای کاربر بستگی خواهد داشت.