5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله قصد داریم به آموزش توییتر به طور کامل بپردازیم. اگر شما هم به تازگی توییتر نصب کرده اید و کارکردن با آن را به خوبی بلد نیستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

توییتر (twitter) امروزه یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در بین مردم جهان است. به طوری که روزانه میلیون‌ها نفر به فعالیت در این شبکه مشغول هستند.

توییتر استفاده‌های مختلفی دارد. مثلا می‌توان از طریق آن اخبار یا اتفاقات مربوط به افراد مشهور را دنبال کرد و یا اینکه با دوستان خود در ارتباط بود.

پس پیشنهاد می‌شود حتما استفاده از توییتر را یاد بگیرید. البته کار با آن بسیار آسان است. با این حال ما آموزش توییتر را در این مطلب آورده‌ایم که نقطه شروعی برای فعالیت شما در این شبکه بزرگ باشیم. پس با ما همراه باشید.

آموزش قدم به قدم توییتر

در این بخش از آموزش توییتر ابتدا نحوه نصب توییتر را توضیح می‌دهیم. سپس به کاربرد منوهای مختلف آن که شامل چهار مورد است می‌پردازیم. در انتها به برخی از اصطلاحات و قابلیت‌های برنامه توییتر اشاره می‌کنیم.

راه‌اندازی توییتر

راه‌اندازی توییتر

توییتر در سال ۲۰۰۶ با ایده‌ی شخصی به نام جک دورسی که امروزه به عنوان بنیانگذار توییتر شناخته می‌شود شکل گرفت. ایده او به این صورت بود که یک بستر ارتباطی فراهم سازد تا دوستان بتوانند از طریق پیام کوتاه با هم در ارتباط باشند.

امروزه پیام‌هایی که در توییتر انتشار می‌یابد با عنوان توییت شناخته می‌شود. اولین توییت در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ توسط جک در توییتر منتشر شد.

توییتر بعد از راه‌اندازی، بلافاصله رشد خود را شروع کرد. هدف توییتر انتشار اطلاعات است. البته این اطلاعات همیشه هم صحت ندارد.

مثلا ممکن است شامل یک طرز فکر عجیب و غریب در مورد یک موضوع خاص باشد. توییتر امکانی را فراهم می‌کند که فرد بتواند مطالب مورد علاقه خود را دنبال کند یا آنها را انتشار دهد.

هدف اصلی توییتر، برقراری ارتباط بین مردم دنیا و به اشتراک‌گذاری افکار آنها است. این در حالی است که بازاریابی در توییتر بسیار رونق دارد. در واقع یکی از اقداماتی که بازاریابان می‌توانند در توییتر انجام دهند تبلیغات و آشنا کردن دیگران با برند آنها است.

آموزش نصب توییتر  

اولین مرحله برای آموزش توییتر اگر قصد استفاده از توییتر تحت وب را دارید تنها کافی است وارد وب سایت آن شوید و یک حساب کاربری ایجاد کنید و به فعالیت در این شبکه بزرگ مشغول شوید.

اما اگر قصد استفاده از توییتر بر گوشی موبایل را دارید می‌توانید برنامه آن را نصب کنید. از آنجا که توییتر در ایران فیلتر است در هر صورت به نصب و راه‌اندازی فیلترشکن نیاز دارید.

اکنون برنامه توییتر را از گوگل پلی یا هر مارکت معتبر دیگری دانلود و نصب کنید. سپس وارد برنامه شوید. در اولین ورود به برنامه با تصویر زیر مواجه می‌شوید.

آموزش توییتر

اگر برای اولین بار است که از برنامه توییتر استفاده می‌کنید دکمه آبی رنگ در وسط صفحه را انتخاب نمایید.

راه اندازی توییتر

در صفحه‌ای که ظاهر می‌شود نام و شماره همراه یا ایمیل خود را وارد کنید. سپس دکمه بعدی را انتخاب کنید.

نصب twitter

در صفحه بعدی نام و شماره همراهی که وارد کرده‌اید نمایش داده می‌شود، دکمه آبی رنگ نام‌نویسی را انتخاب کنید. انتخاب این دکمه به معنای تایید صحت اطلاعات و قبول قوانین توییتر است.

آموزش قدم به قدم توییتر

اکنون یک گذرواژه امن برای حساب کاربری خود در توییتر تعیین کنید و آن را در جای مشخصی یادداشت نمایید. سپس دکمه بعدی را بزنید.

تنظیم پسورد برای توییتر

در این مرحله باید به درخواست توییتر مبنی بر داشتن اجازه دسترسی به شماره موبایل مخاطبان خود پاسخ دهید. بدین ترتیب، توییتر می‌تواند آن دسته از مخاطبان شما را که آنها نیز این اپلیکیشن را بر گوشی خود نصب کرده‌اند و در آن ثبت نام نموده‌اند نمایش دهد. بدین منظور دکمه آبی رنگ همگام سازی مخاطبین را انتخاب کنید.

تنظیمات توییتر

دادن اجازه دسترسی توییتر به مخاطبان را قبول کنید. تا این مرحله ثبت نام شما در توییتر انجام شده است. اکنون شما می‌توانید وارد برنامه شوید و از آن استفاده کنید. در ادامه آموزش استفاده از برنامه توییتر داده می‌شود. در نتیجه شما می‌توانید با منوها و دیگر بخش‌های این اپلیکیشن کاربردی آشنا شوید. پس ادامه مطلب را دنبال کنید.

معرفی منوهای مختلف برنامه توییتر

در ادامه آموزش توییتر، منوهای مختلف آن را بررسی می‌کنیم. منوهای توییتر بسیار مشابه منوهای برنامه اینستاگرام است. پس اگر با اینستاگرام کار کرده‌اید راحت‌تر می توانید با توییتر نیز کار کنید.

تصویر زیر اولین صفحه‌ای است که بعد از نصب و راه‌اندازی برنامه به شما نمایش داده می‌شود. این صفحه با عنوان تایم لاین شناخته می‌شود.

با کلیک بر آیکون + در پایین صفحه می‌توانید یک توییت ایجاد کنید و با انتخاب دکمه آبی رنگ با عنوان پیدا کردن افراد برای دنبال کردن می‌توانید وارد صفحه جستجو شوید. در این صفحه میتوانید با وارد کردن نام یا آیدی دیگران، حساب کاربری آنها در توییتر را بیابید و با دنبال کردن، با آنها در ارتباط باشید.

معرفی منوهای مختلف برنامه توییتر

منو بعدی، ذره‌بین یا جست و جو است. در این منو امکان جست و جوی حساب‌های کاربری با آیدی و… وجود دارد. از طرفی می‌توانید یک هشتگ خاص را در بخش جستجو یا در بخش دسته‌بندی‌های مختلف مانند برترین، تازه‌ترین، عکس‌ها، ویدیوها، اخبار و… بیابید.

منوهای مختلف برنامه توییتر

در منوی بعدی که تصویر یک زنگوله است می‌توانید از توییت‌های جدید، اقدامات جدید در مورد توییت خود، توییت‌هایی که نام شما در آنها برده شده، فعالیت دنبال‌کننده‌های خود و… مطلع شوید.

اگر در پایین صفحه به جای گزینه همه بر گزینه نام‌بری‌ها بزنید می‌توانید توییت‌هایی را که در آن نام شما برده شده یعنی شما را منشن کرده مشاهده کنید. توییت، دنبال‌کننده، منشن و … در بخش اصطلاحات توضیح داده می‌شود.

منوهای توییتر

منو آخر مربوط به بخش دایرکت‌ها است. اگر دکمه یافتن دوستان را انتخاب کنید به بخش مخاطبان خود هدایت می‌شوید. در اینجا مخاطبانی که آنها نیز کاربر اپلیکیشن توییتر هستند به شما نمایش داده می‌شوند.

با انتخاب آیکون پیامک در سمت چپ و پایین صفحه وارد صفحه جستجو می‌شوید. در این صفحه می‌توانید کاربر مورد نظر خود را جست و جو کرده و با دادن پیام به او با وی در ارتباط باشید.

برنامه توییتر

اصطلاحات توییتر

اکنون که در آموزش توییتر با نحوه نصب و امکانات بی نظیر توییتر آشنا شدید، بد نیست در مورد اصطلاحات این شبکه اجتماعی هم اطلاعات بیشتری بدست آورید تا در این زمینه حرفه ای باشید.

  • توییت (Tweet): پست‌هایی که در توییتر انتشار می‌یابد تحت عنوان توییت شناخته می شود. عمل گذاشتن پست در توییتر را نیز توییت کردن می‌گویند.
  • فیو (fave): فیو دقیقا مانند لایک کردن پست ها در اینستاگرام است. دقت کنید مخاطبان شما می‌توانند توییت‌هایی را که فیو می‌کنید، مشاهده کنند. این را نیز بدانید که امکان خرید لایک توییتر وجود دارد.
  • فیو استار (Fave star):  به توییت‌هایی که بیش از هزار بار توسط کاربران لایک شوند فیو استار گفته می‌شود.
  • ترول‌ (Troll): فردی که پست، کامنت و… نامناسب در توییتر منتشر می‌کند که شخص یا گروهی را تخریب کند، ترول نامیده می‌شود.
اصطلاحات توییتر
  • طوفان توییتری: طوفان توییتری یک نوع فراخوان است. به این صورت که یک کاربر یک توییت را مثلا برای اعتراض به یک موضوع خاص منتشر می‌کند و از دیگر کاربران می‌خواهد توییت وی را ریتوییت کنند. به این ترتیب یک طوفان توییتری با یک موضوع خاص یا هشتگ ویژه شکل می‌گیرد.
  • ترند آپ (Trend Up): ترند آپ یکی از اصطلاحاتی است که در آموزش توییتر باید به آن اشاره کرد. توییتر صفحه‌ای تحت عنوان ترند دارد. زمانی که یک هشتگ خاص ناگهان توسط تعداد زیادی از کاربران استفاده می‌شود، به صفحه ترندهای توییتر هدایت خواهد شد. در این صورت گفته می‌شود این هشتگ ترندآپ شده است.
  • فالو و فالوور (follow and follower): اگر کاربر اینستاگرام هستید قطعا با اصطلاح فالو آشنایی دارید. فالو کردن یک کاربر در توییتر به معنای دنبال کردن او برای مشاهده توییت‌هایی است که منتشر می‌کند.

فالوور نیز کاربری است که توییت های کاربر دیگری را دنبال می‌کند. امکان خرید فالور توییتر وجود دارد.

  • آواتار (Avatar): آواتار در واقع تصویری است که شما برای پروفایل خود انتخاب می‌کنید.
  • هدر (Header): این گزینه چیزی شبیه بنری است که در بالای تصویر پروفایل در برنامه لاین نمایش داده می‌شود. هدر در توییتر تصویری است که شبیه پس‌زمینه، در پشت پروفایل کاربر قرار می‌گیرد.
  • تایم لاین: زمانی که بر آیکون خانه در توییتر کلیک می‌کنید با صفحه تایم لاین مواجه می‌شوید. این همان صفحه‌ای است که در ابتدای ورود به توییتر به شما نشان داده می‌شود. شما می‌توانید در این صفحه، توییت های خود و دیگران را مشاهده کنید.
آموزش twitter

قابلیت‌های توییتر

در این بخش از آموزش توییتر مهم‌ترین قابلیت‌های آن را بیان می‌کنیم. برخی از این قابلیت‌ها بسیار شبیه به برنامه‌هایی مانند اینستاگرام هستند. با این حال در این مطلب نیز به آنها اشاره می‌شود تا شما کاربر گرامی از وجود آن در توییتر مطلع شوید و چنانچه با طرز عملکرد هر قابلیت آشنایی ندارید آن را بیاموزید. این قابلیت‌ها به شرح زیر هستند.

  • ریتوییت (Retweet): این قابلیت به معنای اشتراک‌گذاری یک پست در صفحه توییت شماست. در واقع اگر بخواهید توییتی را در صفحه خود به اشتراک بگذارید می‌توانید آن را ریتوییت کنید. لازم به ذکر است امکان خرید ریتوییت وجود دارد.
  • کوت (Quote): این همان نظری است که می‌توانید در مورد یک پست به آن اضافه کنید. این قابلیت یکی از پرکاربردترین قابلیت‌ها در توییتر به شمار می‌رود.
  • منشن (mention): منشن زمانی رخ می‌دهد که شما آیدی یک فرد را همراه با علامت @ در یکی از توییت‌های خود بنویسید. با این کار شما این پست را خطاب به او منتشر کرده‌اید. البته دیگران هم می‌توانند این پست را ببینند و نظر خود را راجع به آن بنویسند.
قابلیت‌های توییتر
  • رپلای (reply): رپلای زمانی کاربرد دارد که کسی شما را در پست خود منشن کرده باشد. در این حالت می‌توانید با قابلیت reply به او پاسخ دهید. این پاسخ همراه با توییت او نمایش داده می‌شود.
  • دایرکت مسیج (Direct Message): این قابلیت دقیقا مانند قابلیت دایرکت در اینستاگرام است که امکان ارسال پیام مستقیم بدون اطلاع دیگران را فراهم می‌کند.
  • هشتگ (hashtag): همان طور که احتمالا می‌دانید هشتگ‌ها برای دسته‌بندی پست‌ها به کار می‌روند. حال ممکن است این قابلیت در اینستاگرام، تلگرام یا توییتر به کار گرفته شود. یک کلمه یا عبارت با علامت # به هشتگ تبدیل می‌شود.

اگر شما کلمه‌ای را با این علامت در زیر توییت خود بنویسید در زمان جست و جوی این کلمه توسط یک کاربر، پست شما و دیگر کاربرانی که از این هشتگ استفاده کرده‌اند به عنوان نتیجه نشان داده می‌شود.

  • پروموت (promote): پروموت یک قابلیت برای انجام تبلیغات در توییتر است. مشابه این گزینه در اینستاگرام و فیسبوک نیز وجود دارد. البته برای استفاده از این قابلیت باید هزینه‌ای را به شرکت توییتر پرداخت کنید تا توییت‌های شما به تعداد بیشتری از مخاطبان نشان داده شود.
پروموت در توییتر
  • لاک (Lock): لاک یا قفل اتفاقی است که زمانی رخ می‌دهد که یک کاربر در توییتر فعالیت غیرقانونی انجام دهد. در چنین حالتی توییتر حساب کاربری او را به مدت یک تا دو هفته قفل می‌کند.
  • بلاک (Block): این گزینه دقیقا مانند بلاک کردن در دیگر برنامه‌ها مانند اینستاگرام و … است. بدین صورت که اگر نخواهید با کاربری ارتباط داشته باشید و حتی وی نتواند با شما ارتباط برقرار کند یا توییت‌های شما را ببیند، می‌توانید او را بلاک کنید.  
  • پین (Pin): اگر قصد دارید یکی از توییت‌های شما نسبت به دیگر توییت‌هایی که تاکنون منتشر کرده‌اید در اولویت نمایش قرار بگیرد می‌توانید از قابلیت پین استفاده کنید.
  • بوکمارک (Bookmark): این قابلیت به شما کمک می‌کند توییت خود را تهیه کرده و در جایی ذخیره کنید و هر زمان که خواستید آن را انتشار دهید.
  • مومنت (Moment): مومنت چیزی شبیه استوری در اینستاگرام است. با این تفاوت که محدودیت زمانی ندارد و تا زمانی که خودتان آن را حذف نکنید، همچنان در صفحه شما باقی می‌ماند.
  • دی اکتیو (Deactivate): دی اکتیو یعنی غیرفعال کردن حساب کاربری. گاهی اوقات ممکن است کاربر بخواهد حساب خود را برای چند روز غیرفعال کند. در این صورت می‌تواند از این قابلیت بهره ببرد. البته اگر یک حساب تا قبل از 14 روز مجددا توسط کاربر فعال نشود، احتمالا کاملا از توییتر حذف خواهد شد.
  • رشتو: رشتو یک قابلیت جدید است که اخیرا به توییتر اضافه شده است. به کمک این قابلیت می‌توان یک تعداد توییت را با نظم خاصی در یک رشته توییت یا همان رشتو قرار داد که پشت سر هم منتشر شوند.

جمع‌بندی آموزش توییتر

امروزه امکان خرید بسته های توییتر که هر یک شامل تعداد مشخصی لایک و ریتوییت و کامنت است وجود دارد. همچنین این قابلیت برای سایر شبکه های اجتماعی به نحوه ای دیگر وجود دارد از جمله آن ها کلاب هاوس است، شما می‌توانید با خرید فالوور کلاب هاوس میزان بازدید از صفحه خود را افزایش دهید.

ما در مطلب آموزش توییتر، نحوه نصب و استفاده از آن را توضیح دادیم و مهم‌ترین اصطلاحات و قابلیت‌های این برنامه را بیان کردیم. امیدواریم برایتان مفید واقع شود.

سوالات متداول

  • معنی رشتو در توییتر چیست؟
    رشتو به معنای رشته توییت است یعنی شما تعدادی توییت پشت سر هم منتشر کنید.

  • آیا در توییتر امکان ارسال عکس وجود دارد؟
    بله شما می توانید در هر توییت حداکثر 4 عکس بارگذاری کنید.

  • فیو استار در توییتر به چه معناست؟
    زمانی که تعداد لایک های شما بیش از 1000 لایک شود، به اصطلاح توییتری شما فیو استار شده اید.