امتیاز شما به این مطلب

اینفلوئنسرها، طرفداران و فالوورهای زیادی دارند که همین امر موجب بروز پدیده ای به نام اینفلوئنسر مارکتینگ می شود. اما اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با افراد تاثیر گذار چه تاثیری بر کسب و کارها و افزایش فالوور می گذارد؟ این سوالی است که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم پس ما را همراهی کنید.

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش های مهم و تاثیرگذار در جذب مخاطب، چه برای برندهای بزرگ و چه کسب و کارهای کوچک است.

در اینفلوئنسر مارکتینگ، شما پیج های پرمخاطب مرتبط با حوزه کاری خود را مشخص نموده و از طریق آن ها، کسب و کار خود را به صورت هدفمند به مخاطبان فعال و پیگیر این حوزه معرفی و تبلیغ می کنید.

اینفلوئنسر چیست

مفهوم اینفلوئنسر چیست؟

اینفلوئنسر شخصی است که:

  • قدرت تاثیرگذاری بر تصمیم خرید دیگران را دارد. این تاثیرگذاری به واسطه نفوذ و اعتبار، دانش، موقعیت، یا رابطه ی بین او و مخاطبانش شکل می گیرد.
  • در یک موضوع خاص دنبال کننده دارد و با مخاطبانش ارتباط فعال شکل داده است. تعداد دنبال کننده ها بستگی به ابعاد آن موضوع خاص (niche) دارد.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که این افراد فقط ابزارهای بازاریابی نیستند، بلکه به واسطه ارتباط های اجتماعی گسترده که دارایی آن ها محسوب می شود، برندها می توانند برای دست یابی به اهداف بازاریابی خود، با آن ها همکاری کنند.

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ اهمیت دارد؟

به طور خلاصه استفاده از ارتباط های اجتماعی اینفلوئنسرها برای تبلیغات، اینفلوئنسر مارکتینگ نام دارد. درواقع پیج اینفلوئنسرها به خاطر دفعات زیاد دیده شدن، می تواند مکان تبلیغ خوبی برای برند یا کسب و کار کوچک شما باشد.

اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ

اگر می خواهید کسب و کار خود را در اینستاگرام به دیگران معرفی کنید، به جای استخدام بازاریاب حضوری، کرایه بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر، یا چاپ تراکت و کارت ویزیت، باید از روش های جدید بازاریابی استفاده کنید.

یعنی علاوه بر فعالیت هایی نظیر خرید کامنت یا خرید بازدیدکننده لایو اینستاگرام، از اینفلوئنسر مارکتینگ، برای معرفی هدف مند کسب و کار خود استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر در زمینه فروش لوازم آرایشی بهداشتی فعالیت دارید، یک اینفلوئنسر فعال در زمینه مد و فشن یا آرایش و زیبایی را برای اینفلوئنسر مارکتینگ انتخاب کنید.

زیرا افرادی که پیج اینفلوئنسر مورد نظر شما را دنبال کرده اند، به صورت مشخص به این حوزه علاقه دارند و با احتمال بیشتری کسب و کار شما برای آن ها جذاب است. این مطلب به دیدن پیج شما به صورت بسیار موثری کمک می کند.

اینفلوئنسر مناسب برای تبلیغات

برای انتخاب یک اینفلوئنسر و دادن تبلیغات، باید ابتدا بودجه خود را مشخص کنید. پیج هایی که مخاطب و انگیجمنت بالایی دارند، هزینه تبلیغات شان بالاتر است.

باید در هنگام انتخاب اینفلوئنسر مناسب، به مشارکت فالوورهای او نیز دقت کنید. صرفا بالا بودن تعداد فالوورها ملاک نیست. تعداد کامنت ها، تعداد لایک ها، نحوه تعامل صاحب پیج با کاربران، جذاب بودن پیج اینفلوئنسر برخی از نکاتی هستند که باید آن ها را در هنگام مقایسه اینفلوئنسرها درنظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای افزایش فروش در اینستاگرام

اینفلوئنسرهای معروف اینستاگرام

بیشترین فالوور در بین پیج های اینستاگرامی معمولا مربوط به سلبریتی های معروف است. در بین خواننده ها، فوتبالیست ها و همچنین بازیگران معروف، تعداد چند صد فالوور یک عدد کاملا رایج است. لایف استایل سلبریتی ها، عمدتا برای مخاطبان مورد توجه است.

در حال حاضر بیشترین تعداد فالوور در اینستاگرام متعلق به کریستیانو رونالدو بازیکن پرتقالی فوتبال با حدود 350 میلیون فالوور است.

پیج اینستاگرام رونالدو

اینفلوئنسرهای خارجی

در شبکه اجتماعی اینستاگرام از فوتبالیست های معروف مثل کریستیانو رونالدو یا لیونل مسی گرفته تا خواننده های پرطرفدار مانند بیانسه، تیلور سوئیفت و سلنا گومز، و بازیگرانی همچون دوئین جانسون (راک)، فالوورهای زیادی دارند.

اینفلوئنسر های خارجی

این افراد به دلیل شهرتی که دارند، درآمدهای بسیار بالایی از تبلیغات کسب می کنند. البته تنها برندهای بسیار معروف و جهانی می توانند از پس هزینه های تبلیغات این اینفلوئنسرها بربیایند.

همانطور که گفتیم اینفلوئنسر بودن فقط محدود به سلبریتی ها نیست. افرادی مانند زاچ کینگ، نصرت، آماندا سرنی و بسیاری دیگر، در حوزه های مختلفی مانند تولید ویدیوهای جذاب، آشپزی، لایف استایل و … محبوبیت و شهرت به دست آورده و به واسطه تعامل قوی با فالوورهای خود، جزو اینفلوئنسرهای موفق اینستاگرام محسوب می شوند.

اینفلوئنسر خارجی اینستاگرام

شاید تعداد فالوورهای آن ها از سلبریتی های معروف خیلی کمتر باشد، اما تعامل بسیار قوی تری با فالوورهای خود دارند و اصطلاحا انگیجمنت آن ها بالاتر است. بنابراین برای برندهای متوسط و حتی معروف جهانی، همچنان گزینه های بسیار مطلوبی برای اینفلوئنسر مارکتینگ محسوب می شوند.

اینفلوئنسرهای ایرانی

از آنجایی که اینستاگرام یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران است عمده فعالیت اینفلوئنسرها در این شبکه اجتماعی انجام می شود. تقریبا در تمام حوزه ها، اینفلوئنسرهای ایرانی اینستاگرام فعالیت خوبی دارند و می توانید با توجه به علاقه یا کسب و کار خود آن ها را دنبال کنید.

در ادامه قصد داریم چند تن از اینفلوئنسرهای محبوب در حوزه های مختلف را به شما معرفی کنیم تا برای اینفلوئنسر مارکتینگ از آن ها بهره بگیرید:

  • سرگرمی: بیشتر اینفلوئنسرهای ایرانی در زمینه تولید ویدیوهای با محتوای فان و سرگرمی فعالیت می کنند. از جمله این افراد می توان به محمدامین کریم پور (mohamadaminkarimpor) با بیش از 4 میلیون فالوور، جواد خواجوی (javadkhaajavi) با 3 میلیون و 500 هزار فالوور و علی صبوری (saburi-ali) با 3 میلیون و 200 هزار فالوور اشاره کرد.

    مخاطبین این پیج ها اکثرا جوانان و نوجوان ها هستند که به دنبال ویدیوهای طنز و سرگرم کننده هستند.
اینفلوئنسر سرگرمی
  • ورزش: در زمینه ورزش نیز اینفلوئنسرهای محبوبی در اینستاگرام فعالیت می کنند. از جمله این افراد، هادی چوپان (hadi_choopan)، بدن ساز حرفه ای کشورمان است که با 2 میلیون و 400 هزار فالوور در صدر این لیست قرار دارد.

    لیلا رجبی (leylarajabi) با 663 هزار فالوور، سلما شکیب (salma.shakib)  با 600 هزار فالوور و آتنا بی باک (atena.bibak.workout)، با حدود 420 هزار فالوور، دیگر اینفلوئنسرهای محبوب در حوزه ورزش و سلامتی می باشند.

    عمده تمرکز اینفلوئنسرهای این حوزه مشاوره و راهنمایی در زمینه ورزش و سلامتی است. همچنین سبک زندگی آن ها و موفقیت هایشان در ورزش حرفه ای، برای فالوورها جذاب و خواندنی است.
اینفلوئنسر ورزشی
  • ایران گردی و جهان گردی: یکی دیگر از حوزه های محبوب مخاطبین اینستاگرام، سفر و طبیعت گردی است. اینفلوئنسرهای این حوزه از مناطق شگفت انگیزی که به آن سفر می کنند و معمولا عموم مردم با آن ها آشنایی ندارند گزارش تهیه و در اختیار مخاطبان صفحه خود می گذارند.

    معمولا در این حوزه، فعالیت اینفلوئسرها با لایف استایل آن ها ترکیب می شود و محبوب ترین آن ها با هنر عکاسی، داستان نویسی و فلسفه نویسی با مخاطبان خود ارتباط قوی برقرار می کنند.

    شاید بتوان شناخته شده ترین اینفلوئنسر ایرانی این حوزه را هدی رستمی (hodarostami) با حدود 472 هزار فالوور نامید. آسوده ایمر (asuhsworld) که ساکن سوییس است، یکی دیگر از اینفلوئنسرهای فارسی زبان در حوزه ی گردشگری است که به کشورهای مختلف سفر می کند. آسوده 608 هزار فالوور دارد.
  • مد و فشن: یکی از محبوب ترین و جذاب ترین حوزه های فعالیت در اینستاگرام مد و فشن است. مد و فشن زن و مرد، پیر و جوان نمی شناسد. فرقی نمی کند الان چه فصلی باشد یا کجا زندگی می کنید. در زمینه لباس یا دکوراسیون، خیلی از افراد دغدغه ست کردن رنگ ها، شیک بودن، به روز بودن و تاثیرگذاری بر روی دیگران را دارند.

    اینفلوئنسرهای این حوزه باید توانایی های هنری بالا، شم عکاسی قوی و اطلاعات به روز و سرچ قوی داشته باشند. نهال سلطانی (nahalsoltani1) با 1 میلیون و 400 هزار فالوور یکی از مشهورترین اینفلوئنسرهای ایرانی در زمینه مد و فشن است که در کانادا زندگی می کند.

    الهام گلرخ (eligolrokh) با 367 هزار فالوور و تینا براتیان (baratinnaa) با 255 هزار فالوور از دیگر اینفلوئنسر ها در این زمینه هستند.
اینفلوئنسر مد و فشن
  • سبک زندگی (لایف استایل): اینفلوئنسرهای این حوزه از شیوه ی زندگی خود، تجربیات، احساسات، خاطرات و برداشت هایشان از محیط و افراد، محتوا تولید می کنند. محتوای آن ها معمولا دارای جذابیت های بصری برای مخاطبان است و توانسته اند مخاطبان را با زندگی خود درگیر کنند.

    شاید بتوان این دسته را مهم ترین اینفلوئنسرها برای حوزه مارکتینگ دانست. چرا که به واسطه ارتباط و درگیری بیشتر با مخاطبان شان، ساده تر می توانند تجربه استفاده از محصولات یا خدمات مشخصی را به اشتراک بگذارند و تبلیغ کنند.

    از جمله اینفلوئنسرهای این حوزه می توان به شبنم شاهرخی (shabnamshahrokhi) با 978 هزار فالوور، آذر ماهی صفت (azarmahisefat) با 506 هزار فالوور و سها رشیدی (soharsh) با 233 هزار فالوور اشاره کرد.
اینفلوئنسر لایف استایل
  • آرایش و زیبایی: بیوتی بلاگرها در زمینه آرایش، لوازم آرایشی و بهداشتی، مراقبت از پوست و مو و حوزه های مرتبط فعالیت می کنند. بیشتر بیوتی بلاگرهای فارسی زبان، در خارج از کشور زندگی می کنند.

    معروف ترین اینفلوئنسر در زمینه آرایش صدف بیوتی (sadaf_beauty) و الناز گلرخ (elnaz_golrokh) هستند که هرکدام 3.6 میلیو فالوور دارند. از دیگر اینفلوئنسرهای مشهور این حوزه می توان ملینا تاج (melinataj) و شل بیوتی (shellbeauty1) با 2 میلیون فالوور را نام برد.
  • آشپزی و خوراکی: لذت بردن از غذا یا خوراکی های خوشمزه، برای تمام طبقه های اجتماعی و اقتصادی در ایران، یک تفریح محسوب می شود.

    محدوده ی سنی مشخصی هم نمی شناسد. این حوزه برای همه مردم جذاب است. برخی از اینفلوئنسرهای این حوزه به فالوورهای خود آموزش تهیه غذا، دسر، شیرینی و دیگر خوراکی های خوشمزه خانگی را می دهند.

    دسته ی دیگر اینفلوئنسرهای این حوزه نیز رستوران ها و خوراکی فروشی های سطح شهر (مانند قنادی ها، کافه ها، بستنی فروشی ها و …) را به کاربران خود معرفی می کنند و کیفیت، مراحل تهیه، قیمت، فضا و امکانات و … را برای فالوورهای خود توصیف می کنند. این دسته از اینفلوئنسرها تیستر نام دارند.

    امیر جابری (amir_food_review) یکی از معروف ترین تسترهای ایران با 1.6 میلیون فالوور است که در تهران زندگی می کند و علاوه بر رستوران گردی، جهان گردی هم می کند. هر از چندگاهی سر و کله امیر در یک کشور خارجی پیدا شده و رستوران های خارجی و غذاهای خارجی را هم برای فالوورهای خود توصیف می کند.
اینفلوئنسر غذا

در حوزه آشپزی، سرآشپز نواب ابراهیمی (navab.ebrahimiii) با 2 میلیون فالوور پیشتاز بی چون و چرای پیج های آشپزی است. در پیج او می توانید دستورالعمل غذاها و دسرهای مختلفی را پیدا کنید. نواب در تهران زندگی می کند و صفحه او پر از ویدیوهای جذاب و کامل در زمینه تهیه انواع غذاهای خوشمزه ایرانی و خارجی است.

در این قافله، خانم ها سهم بیشتری دارند. آشپزهای معروف خانم که در اینستاگرام در زمینه تهیه انواع غذا، دسر، شیرینی و فود دیزاین فعالیت دارند بسیار زیاد اند. خانم سبا رحیمی (saba.rahimi) با 376 هزار فالوور یکی از این افراد است که وقتی وارد پیج ایشان می شوید هنر عکاسی و دیزاین غذای ایشان، شما را هیجان زده می کند.

اینفلوئنسر آشپزی

جمع بندی

اگر رشد کسب و کار شما برای تان اهمیت دارد، باید شکل جدید مارکتینگ در شبکه های اجتماعی را یاد بگیرید و به کار ببندید. اگر در اینستاگرام، فعالیت می کنید، مهم است از تکنیک های به روز مانند خرید فالوور فیک ارزان و همچنین تبلیغات موثر در آن ها استفاده کنید.

یکی از مهم ترین روش های تبلیغات، اینفلوئنسر مارکتینگ است. چه برند بزرگی داشته باشید و یا کسب و کار کوچک، این روش می تواند مفید باشد. فقط لازم است اینفلوئنسرهای معروف در حوزه ی کسب و کاری خود را پیدا کنید و برای تبلیغات با آن ها مذاکره کنید.

برای انتخاب اینفلوئنسر، حتما به تعداد فالوورهای واقعی او، تعداد بازدید استوری یا پست، تعداد کامنت ها و لایک ها و میزان شهرت واقعی او توجه کنید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ به سوالات متداول

  • اینفلوئنسر چیست؟
    به طور کلی اینفلوئنسر فردی است که قابلیت اثرگذاری بر روی تصمیمات اقتصادی دیگران را دارد.

  • آیا برای اینفلوئنسر مارکتینگ فقط باید پیج های با تعداد فالوور بالا را در نظر داشته باشیم؟
    خیر. خیلی اوقات با صرف یک هزینه بسیار کم و تبلیغ در یک پیج معمولی و با تعداد فالوور کم، ممکن است نتایج بسیار خوبی بگیرید. اگر شما بتوانید با صرف هزینه کم از تبلیغ در یک پیج با 20 هزار فالوور، پانصد نفر را جذب کنید، خیلی بهتر از این است که با صرف هزینه بالا از تبلیغ در یک پیج با 200 هزار فالوور، هزار نفر را جذب کنید.

  • آیا من می توانم اینفلوئنسر شوم؟
    بله. هر شخصی که بتواند بر روی تعدادی از افراد در اینستاگرام تاثیر بگذارد اینفلوئنسر محسوب می شود. به یاد داشته باشید که بسیاری از اینفلوئنسرهای بسیار معروف اینستاگرام (به جز سلبریتی ها)، از ابتدا با هیچ شروع کردند. اما با شناسایی نیاز مخاطب و تولید محتوای جذاب توانستند رشد کنند.