امتیاز شما به این مطلب

سئو اینستاگرام یکی از راهکارهای افزایش بازدید و فروش در اینستاگرام است؛ اگر قصد دارید در این شبکه اجتماعی دیده شوید یا فروش بیشتری داشته باشید باید حتما با تکنیک های سئو اینستاگرام آشنا شوید. با من همراه باشید تا تمام نکات و تکنیک های رتبه یک شدن در اینستاگرام را برای شما بازگو کنم.

در این مطلب قصد دارم به معرفی مراحل سئو اینستاگرام بپردازم. توصیه من این است که در کنار رعایت اصول سئو از خرید فالوور فوری نیز غافل نشوید چرا که می تواند به جذب فالوور شما سرعت بخشد.

مراحل سئو پیج اینستاگرام

مراحل سئو پیج اینستاگرامی

قبل از اینکه به مراحل سئو اینستاگرام بپردازیم بد نیست در مورد آن بیشتر بدانید. اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار دنیا با یکسری قوانین و الگوریتم ها مثل گوگل است.

با توجه به مواردی که بیان کردم برای سئو اینستاگرام باید به قوانین آن واقف باشید و برای بهبود جایگاه خود گام های خود را منطبق بر الگوریتم های آن بردارید.

بسیار خوب اکنون برای بهبود جایگاه خود در اینستاگرام باید مسیری را طی کنید اما همان طور که می دانید برای رسیدن به مقصد باید مسیری درست و تا حد امکان کوتاه را طی کرد تا نتیجه تلاش های خود را بتوانید در کوتاه ترین زمان ببینید. اما مسیر درست سئو اینستاگرام چیست ؟

برای پاسخ این سوال همراه من من باشید تا با آگاهی بیشتر در مورد مراحل،  گام های پیش رو را به درستی و محکم بردارید.

سئو کردن پیج اینستا
سئو کردن پیج اینستا
  • انتخاب نام کاربری مناسب
    اولین چیزی که باید در سئو اینستاگرام به آن توجه کرد انتخاب نام کاربری درست و مناسب هست. اکنون ممکن است بپرسید چه نام کاربری مناسب هست و چه نام کاربری مناسب نیست؟ نام کاربری باید ساده و متناسب با فعالیت شما در اینستاگرام باشید.

    چرا که با نام کاربری کاربران شما را در این شبکه اجتماعی پیدا می کنند و نام کاربری شما در اینجا برند شما می شود و هویت فعالیت یا کسب و کار شما را نشان می دهد.

    اما اگر کسب و کاری دارید و قصد فعالیت در شبکه های اجتماعی را دارید؛ بد نیست بدانید بهترین نام برای شبکه اجتماعی شما، نام شرکت، برند یا کلمه کلیدی مهم و پر فروش شما است. مثال واضح آن برای نام برند یا شرکت دیجی کالا است.
نام کاربری و سئو پیج اینستاگرام

  • از بیو غافل نشوید
    بیو پیج یکی از پربازدید ترین قسمت های پیج است که باید جذاب باشد و  نکات مهم و کلیدی را در آن رعایت کنید که از جمله آن موراد زیر است:

    ○ درباره خودتان بگویید و از کلمات کلید برای معرفی خود و خدماتتتان استفاده نمایید.
    ○ اگر سایت دارید آدرس سایت خود را در بایو اینستاگرام ذکر کنید
    ○ استفاده از سایت هایی مثل زیلینک برای ساخت یک پروفایل با لینک های متعدد به سایت و سایر شبکه های اجتماعی و راه های ارتباطی با شما. توجه داشته باشید برای مخاطبانتان در دسترس بودن همیشه مهمترین فاکتور است و برای اینستاگرام رضایت مخاطبانتان مهمترین فاکتور…
اهمیت بیو در سئو پیج اینستاگرامی
  • بهینه کردن عکس
    اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر است بنابر این اگر می خواهید پیچ شما پر مخاطب باشد از تصاویر زیبا و با وضوح کافی استفاده نمایید. فراموش نکنید رعایت قانون کپی رایت همیشه و همه جا ضروری است.

همچنین برای عکس ها alt  (متن جایگزین) مشخص کنید. alt تصاویر شما باید کلمه کلیدی مرتبط با عکس تان باشد.

بهینه کردن عکس های اینستا
بهینه کردن عکس های اینستا


نکته: بعد از بارگذاری عکس از قسمت تنظیمات پست و انتخاب گزینه edit  می توانید در سمت راست پایین صفحه گزینه alt  را پیدا کنید.

  • استفاده از برچسب جغرافیایی
    با درج کردن موقعیت جغرافیایی خود به دیگران کمک کنید تا نزدیکترین فروشگاه ها یا مکان های عرضه کننده خدمات مورد نظرشان را پیدا کنند. همچنین در جستجوهای اینستاگرام برای کاربران این فاکتور لحاظ می شود و موقعیت های جغرافیایی نزدیک به هر کاربر را برای او به نمایش می گذارد.

    نکته: برای درج موقعیت جغرافیایی مسیر زیر را طی کنید:
    وارد صفحه پروفایل خود شوید و گزینه  edit profile  را انتخاب نمایید در این قسمت گزینه contact options را بزنید و در صفحه باز شده وارد قسمت location  شوید و آرس خود را وارد کنید.
ثبت لوکیشن در بیو
ثبت لوکیشن در بیو
  • از کلمات کلیدی در کپشن و متن های ارسالی استفاده کنید
    درست است که تصویر در پست های اینستاگرامی حرف اول را می زند؛ اما اگر کپشن را متناسب با کلمات کلیدی حوزه کاری خود انتخاب نمایید می توانید از تاثیر شگرف آن در ماندگاری و واکنش کاربران به پست خود بهره مند شوید.

    به عنوان مثال ما در تیم فالوکمپ هنگامی که پستی در شبکه های اجتماعی قرار می دهیم باید در کپشن از کلمات کلیدی خود مثل خرید فالوور، استفاده کنیم و از مخاطبانمان بخواهیم با ما در تعامل باشند و پست ما را با دیگران به اشتراک بگذارند یا نظرات و دیدگاهای خود را با ما در میان بگذارند.

    تمام این موارد سیگنال هایی از سوی کاربران به اینستاگرام می فرستند که این پست محبوب است و مخاطبان آن را تایید کرده اند.

    ابزار رایگان Instagram Insights یک وسیله برای آنالیز پیج اینستاگرامی شما است. با استفاده از این ابزار می توانید اطلاعات مربوط به عملکرد کمپین ها، پست ها و فالوور هایتان را مورد بررسی قرار دهید.
اینسایت اینستاگرام
اینسایت اینستاگرام


همچنین در این قسمت می توانید اطلاعاتی دقیق در مورد مخاطبانتان بدست اورید. اطلاعاتی از قبیل سن، جنسیت و بیشترین روز و ساعت مشاهده پست های شما و از این اطلاعات در جهت بهبود رتبه خود در اینستاگرام استفاده نمایید.

همچنین بخوانید: هرآنچه که باید درباره IGTV اینستاگرام بدانیم

اما اکنون که می دانیم کپشن اهمیت دارد چگونه یک کپشن جذاب و گیرا بنویسیم تا مخاطبان را وادار به تعامل با پیج مان کند؟


1 – متناسب با مخاطبان خود کپشن بنویسید
در نوشتن کپشن سن، جنسیت، تحصیلات و تیپ شخصیتی مخاطبان خود را در نظر بگیرید. برای جوانان و نوجوانان نوشته های سنگین کسل کننده است و برای برخی افراد نوشته های محاوره ای، سبک و سطح علمی پایینی دارد.

نمونه بارز آن پیج آموزشی فتوشاپ سینا ایمانی است. اکثر مخاطبان این پیج را جوانان تشکیل می دهند پس سبک نگارشی که پیج پوریا بختیاری(پژوهشگر اقتصاد) برای مخاطبان خود در نظر گرفته برای این گونه افراد مناسب نیست و بلعکس …

تکنیک سئو اینستاگرام
تکنیک سئو اینستاگرام


2- هدف خود از نوشتن کپشن را مشخص کنید
کپشن شما باید یک مسیر واحد را طی کند و مخاطب بعد از خواندن آن بفهمد شما از نوشتن آن چه مقصودی داشتید. به عنوان مثال در انتها باید کاربر به چه سمت، ایده و برنامه ای سوق پیدا کند.

3- کم گوی و گزیده گوی چون دُر
اگر جمله بندی شما طولانی باشد بسیاری شما را تا انتهای مطلب همراهی نمی کنند. تلاش کنید از پاراگراف ها کوتاه همراه با ایموجی استفاده نمایید تا مخاطبان را راغب به مطالعه محتوای خود نمایید.

کپشن نویسی
کپشن نویسی
  • هشتگ بهترین ابزار برای برند سازی
    برای دیده شدن در اینستاگرام حتما باید از هشتگ های هدفمند در کپشن استفاده نمایید تا مخاطبان هدف خود را بیابید و مخاطبانتان به راحتی شما را بیابند.

برند سازی با هشتگ باعث می شود بسیاری از مخاطبان شما را از طریق هشتگ برندتان بیابند و همچنین برای اینکه افراد شما را بتوانند به راحتی پیدا کنند علاوه بر استفاده از موقعیت مکانی، استفاده از هشتگ هم کمک می کند تا راحت تر شما را بیابند.

فرض کنید شما به دنبال خدمات سئو هستید به راحتی و با سرچ کلمات کلیدی مد نظر خود می توانید به پیج مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. حسن استفاده از هشتگ های هدفمند این است که مخاطب و مشتری هدفمند و واقعی شما را پیدا می کند آن هم تنها با یک هشتگ !

پیدا کردن کلمات کلیدی در اینستاگرام

در اینستاگرام کلمه کلیدی در کپشن و همچنین هشتگ ها باید استفاده شود. بنابر این باید در انتخاب هشتگ مناسب بسیار دقت کنید چرا که اگر از هشتگ های نامرتبط یا با تعداد زیاد معمولا بیش از 30 هشتگ برای هر پس استفاده نمایید احتمال شادوبن شدن پیج شما وجود دارد.

یافتن هشتگ مناسب در اینستاگرام

اما بد نیست بدانید برای پیدا کردن هشتگ های خوب و پرطرفدار یکسری ابزار و راهکار وجود دارد. شما می توانید با استفاده از این ابزار ها، هشتگ مناسب را بیابید و آن کلمه را هم به عنوان هشتگ و هم در کپشن به کار ببرید. در ادامه به برخی از این ابزار ها اشاره می کنیم.

1_بررسی همکاران
این مورد یک ابزار نیست بلکه اولین مرحله و در واقع مهم‌ترین قدم برای پیدا کردن هشتگ مرتبط در اینستاگرام است.

به هرحال، شما حداقل تعدادی نمونه را می‌شناسید و می‌توانید با استفاده از بخش جست‌وجو، آخرین پست‌ها را مشاهده کنید.

در بین این پست‌ها مطمئن باشید که چندین فروشگاه همکار یا افراد با حوزه کاری مرتبط با شما وجود دارند.کافی است که هشتگ های آخرین پست‌های آن‌ها را مشاهده کنید. بهترین نمونه‌ها را که دارای بیشترین رتبه هستند، در یک فایل اکسل ذخیره کنید. سپس سعی کنید تا آن‌ها را در کپشن پست‌های خود نیز به کار ببرید. 

2_ابزار Keyword Tool
از محبوب ترین سایت ها برای پیدا کردن بهترین هشتگ این سایت است. یک قابلیت بی نظیر این سایت برای ما ایرانیان پشتیبانی از زبان فارسی است. البته برای استفاده از تمام قابلیت ها و امکانات این سایت باید در این سایت ثبت نام کنید و اکانت آن را خریداری نمایید.

ابزارهای سئو پیج اینستاگرامی

3_ ابزار Hashtagify
از دیگر ابزارهای محبوب و پرطرفدار در این زمینه هشتگیفای است. این ابزار مخصوص اینستاگرام نیست بلکه برای تمام شبکه های اجتماعی خود از جمله توییتر و … می توانید از این ابزار استفاده نمایید.

رابط کاربری ساده و زیبای آن کار با آن را برای تمام کاربران با هر سطح دانش و معلوماتی فراهم نموده است.

برای استفاده از این ابزار تنها کافیست در باکس بالای صفحه هشتگ یا کلمه مورد نظر خود را بنویسید تا اطلاعات جامعی از جمله هشتگ های مرتبط و میزان جستجوی آن را به شما نمایش دهد. البته این ابزار هم همچون keyword tool است که برای دریافت اطلاعات جامع نیازمند خرید حساب کاربری هستید.

هشتگیفای ابزار سئو اینستاگرام

4_سایت aloinstagram
به کمک این سایت می‌توانید بهترین هشتگ های مورد نیاز خود را بیابید. این ابزار هشتگ های مرتبط را بر اساس یک سری کلمات کلیدی به شما پیشنهاد می کند.

 اگر در اینترنت جستجو کنید، ابزارهای زیادی برای یافتن هشتگ های مرتبط را نمایش می‌دهد. نکته مهم اینکه بسیاری از این ابزارها پولی هستند؛ یعنی برای استفاده از خدمات آن باید حساب کاربری خود را شارژ کنید.

متأسفانه این موضوع برای بسیاری از کاربران ایرانی امکان پذیر نیست و باید از ابزارهای رایگان استفاده کنند و متاسفانه اطلاعاتی که بسیاری از این ابزارهای رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند، ساده و مشابه یکدیگر است.

موضوع حائز اهمیت دیگر آن است که در اپلیکیشن های ایرانی معمولا اطلاعات کامل و جامعی در اختیار شما قرار نمی دهد و اطلاعاتی قدیمی را به شما نمایش می دهند.

سایت aloinstagram
سایت aloinstagram

برای استفاده از هشتگ مناسب می توانید از ابزارها و سایت های معروف در این زمینه استفاده نمایید؛ همچنین بررسی و تحلیل پیج رقبا می تواند برای شما ایده های خوبی را به همراه داشته باشد.


سایت های انتخاب هشتگ مناسب :

  • کاربر فعال اینستاگرامی باشید نه فقط یک پیج فعال
    30 دقیقه از زمان خود را در روز بگذارید تا پیج های دیگران را ببینید نظر دهید، لایک کنید و … تا با نظرات خود نشان دهید آن ها برای شما اهمیت دارند و اعتماد آن ها را جلب کنید تا ترغیب شوند که به پیج شما سر بزنند. این افزایش بازدید منجر به افزایش فروش شما می شود.

  • به روز باشید
    آپدیت بودن همیشگی پیج شما از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که اغلب افراد رغبتی به مشاهده سایت یا پیج ها با اطلاعات قدیمی ندارند.

  • در نظر گرفتن هدایای ویژه برای کاربران فعال
    برگزاری مسابقه یا کمپین های مختلف سبب می شود کاربران پیج شما علاوه بر اینکه زیاد شوند تمایل بیشتری به فعالیت در پیج شما داشته باشند.در نظر گرفتن هدایای ویژه یا تحفیف های شگفت انگیز به مناسب های مختلف و با راهکارهای تعاملی مختلف یکی از بهترین راهکارها است.
هدیه دادن به فالوور های اینستاگرام

از جمله بهترین راهکارها برای ترغیب مخاطبانتان به فعالیت و تعامل با پیج شما : دعوت دوستان به فالوو پیج ما – تگ کردن دوستان برای بهره مندی از تخفیف- با ارسال این پست یا استوری کردن این پست در قرعه کشی ما شرکت کنید یا استفاده از یک دوره آموزشی رایگان تنها با استوری کردن یک پست برای همه و …

تاثیر سیو پست در اینستاگرام

همان طور که می دانید در اینستاگرام  4 پارامتر مختلف برای شناسایی عملکرد یک پیج وجود دارد اما تمام آن ها به یک اندازه ارزش ندارند ولی هر چه میزان این پارامترها بالا رود و امتیاز خوبی بدست آورید پست شما بیشتر دیده می شود و احتمال ورودش به اکسپلور بیشتر می شود.

اما این 4 پارامتر کلیدی به ترتیب اهمیت عبارتند از:

  • Like : لایک کمترین میزان ارزش را در میان این پارامترها دارا است.
  • Comment : یکی از تاثیر گذار ترین پارامترها برای تعامل با مخاطبان است تا از نظرات آن ها آگاه شوید.
  • Share : به معنی باز نشر پست است خواه به صورت پست یا استوری کردن.
  • Save : بیشترین میزان تاثیر را در میان پارامترها را دارا است.
سیو پست اینستاگرام

علت اینکه لایک ضعیف ترین پارامتر است این است که گاه ممکن است مخاطب بدون لود شدن ویدئو یا عکس اقدام به لایک کردن محتوا کند اما قضیه در مورد save کمی متفاوت است.

دلیل جذابیت این پارامتر برای اینستاگرام این است که وقتی شما یک پست را ذخیره می کنید قطعا برای مشاهده آن در زمان های آتی است بنابر این بارها و بارها یک پست را مشاهده می کنید و آن پست آنقدر برای شما جذاب بوده که برای شما ارزش ذخیره کردن را داشته است.

اگر تحقیقاتی که روی پست های پربازدید انجام شده را مشاهده کنید، خواهید دید که یا پست ها ذخیره شده اند یا استوری شده اند و یا برای دیگران ارسال شده اند و در حقیقت به هر نحوه باز نشر شده اند.

خلاصه مطلب اینکه، برای رفتن پست شما به اکسپلور از این دو مورد غافل نباشید و تمام تمرکز خود را برای بهبود این موارد بگذارید.

تاثیر پارامترهای مختلف بر سئو
تاثیر پارامترهای مختلف بر سئو

سئو اینستاگرام و قابلیت جدید کلمات پر جستجو در اینستاگرام

یک از قابلیت های جذابی که به اینستاگرام اضافه شده، امکان جستجوی کلمات کلیدی در اینستاگرام است هر چند قبلا این قابلیت در مورد هشتگ ها وجود داشت.

قابلیت مذکور فعلا برای انگیسی زبانان چند کشور معدود فعال است و دقیقا مشخص نیست این قابلیت چه زمانی برای کاربران سایر کشورها و دیگر زبان ها فعال می شود.

اهمیت این موضوع در آن است که قبلا شما تنها می توانستید با استفاده از هشتگ ها پست های مورد علاقه خود را پیدا می کردید اما اکنون تنها با سرچ کلمه مورد نظر می توانید پست هایی که در مورد آن کلمه هستند را بیابید.

هر چند هنوز مشخص نیست الگوریتم اینستاگرام برای تشخیص کلمات پرجستجو در اینستاگرام چگونه است اما با استفاده گسترده از آن قطعا اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

البته این شرکت اعلام کرده با کمک یادگیری ماشین سعی می کند متناسب ترین محتوای مرتبط با هر کلمات کلیدی جستجو شده را نمایش دهد.

کلمات کلیدی اینستاگرام

آنالیتیکس در اینستا چیست؟

بعد از ایجاد اکانت اینستاگرام و شروع فعالیت در آن می توانید پست های خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا مناسب ترین پست را در مناسب ترین زمان برای مخاطبان خود بارگذاری نمایید.

در حقیقت به کمک آنالیتیکس اینستاگرام می توان از اینستاگرام برای رسیدن به موفقیت تجاری استفاده کرد.

اینستاگرام آنالیتیکس ابزاری مفید و ارزشمند است که اطلاعات مفیدی در مورد مخاطبان، عملکرد محتواها و …. در اختیار شما قرار می دهد.

آنالیتیکس اینستاگرام

معرفی پیج اینستاگرام به گوگل

معرفی صفحه اینستاگرام به گوگل و اینکه چگونه پیج اینستاگرام را در گوگل ثبت کنیم برای بسیاری از افراد که در این زمینه تخصص و آشنایی ندارند موضوعی سخت و دلهره آور است. اما اگر در ادامه مطلب من را همراهی کنید به راحتی آب خوردن می توانید پیج خود را به گوگل معرفی کنید؛ پس با من همراه باشید.

مراحل ثبت پیج اینستاگرام در گوگل

  • اکانت اینستاگرام خود را  public کنید

حالت پیش فرض تمام اکانت های ایجاد شده در اینستاگرام public یا عمومی است. این دقیقا همان چیزیست که یک متخصص دیجیتال مارکتینگ می خواهد.

راه اندازی schema شبکه های اجتماعی برای اینستاگرام

در این مرحله باید  اکانت اینستاگرام خود را در Profile Schema قرار دهید. schema.org وب سایتی است که در آن می توانید برای گوگل مشخص کنید، کدام اکانت‌های شبکه اجتماعی به شما تعلق دارد.

معرفی پیج اینستاگرام به گوگل
  • انتخاب کلمه کلید مناسب برای نام اکانت اینستاگرام خود

شاید در مورد نحوه ایجاد تگ عنوان صفحه اینستاگرامی خود اطلاع نداشته باشید پس بد نیست بدانید تگ عنوان صفحات اینستاگرام به صورت خودکار و بر اساس اطلاعات پروفایل شما ایجاد می‌شود که طبق فرمول زیر است:

My Name (@username) • Instagram photos and videos


در نهایت پیشنهاد من این است که در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی نکنید. به این معنی که نه برای نام و نه قسمت Bio از کلمات کلیدی زیادی استفاده نکنید.

ثبت پیج اینستاگرام در گوگل
ثبت پیج اینستاگرام در گوگل

سخن پایانی ….

خرید کامنت سفارشی نیز یکی از راهکار هایی است که در افزایش نرخ تعامل شما و همچنین اعتماد مخاطبانتان به شما تاثیر شگرفی دارد.

توصیه ای که من به عنوان عضوی کوچک از تیم فالوکمپ به شما می توانم بکنم این است که در کنار راهکار های فوق این مورد را نیز برای بهبود رتبه اینستاگرامی خود امتحان کنید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر در سئو پیج اینستاگرامی خود یا در معرفی پیج تان به گوگل دچار مشکل شدید در قسمت کامنت از کارشناسان ما در فالوکمپ بپرسید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات و مشکلات شما باشیم.

سوالات متداول

  • چرا باید پیج اینستاگرام را سئو کنیم؟
    سئو کردن پیج اینستاگرام باعث افزایش بازدید از پیج می شود و درآمد شما را افزایش می دهد.

  • سئو کردن پیج را از کجا شروع کنیم؟
    تمام المان های پیج خود مثل نام کاربری، بایو، عکس ها، هشتگ، لوکیشن و… را بهینه کنید.

  • آنالیتیکس اینستا چیست؟
    به کمک آنالیتیکس اینستاگرام، می توان از اینستاگرام برای رسیدن به موفقیت تجاری استفاده کرد.