امتیاز شما به این مطلب

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی، بصری محور است که به کاربران این اجازه را می دهد تا تصاویر و فیلم های خود را به اشتراک بگذارند. اما هدف از کپشن نویسی چیست؟ کپشن  یا متن پایین تصاویر، پیامی است که مفهوم محتوای بصری را به بازدیدکنندگان منتقل می کند. پس به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیستند و باید به صورت حرفه ای نوشته شوند.

آیا میدانستید که کپشن یا متن پایین تصاویر و فیلم ها در افزایش فالوور و افزایش لایک نیز تاثیر گذارند؟ پس با ما همراه باشید تا از مزایای کپشن نویسی حرفه ای آگاه شوید.

چرا کپشن مهم است؟

کپشن جایی برای توضیحات عکس است. این توضیحات به فالوورها می گوید تا کاری را انجام دهند یا با یک شوخی مطلب را لذت بخش تر می کند. اگر شما به این فکر می کنید که با کپشن بیشترین مخاطب را جذب کنید، فرصت جذب شدن توسط فالوورها را از خود می گیرید. چرا که نمی توانید با یک محتوای دیداری کاربر را مجذوب خود کنید.

کپشن چه ویژگی هایی دارد؟

کپشن در حقیقت متنی، در زیر یک پست اینستاگرامی است که شامل ویژگی های زیر است:

  • می تواند 2000 کاراکتر و یا حرف را در بربگیرد.
  • می توان از شکلک های مختلف درون آن استفاده شود.
  • تا 30 هشتگ را می توان در آن گنجاند.

البته لازم به ذکر است که کپشن باید به نحوی نوشته شود که مخاطب را جذب کرده، به راحتی خوانده شود و مخاطب را تشویق به تعامل کند.

دقت کنید که کپشن نشان هویت شما و یا برند شما است. پس لازم است تا در نوشتن آن حساسیت داشته باشید. باور داشته باشید که یک کپشن جذاب و با کیفیت می تواند در جذب مخاطبان تاثیر بسزایی داشته باشد و باعث افزایش واکنش آن ها ( افزایش لایک) بشود.

نکات مهم برای نوشتن کپشن های حرفه ای:

حال که از اهمیت کپشن صحبت کردیم، نوبت به توضیحات و نکات مهم برای نوشتن یک کپشن حرفه ای می رسد:

1- مخاطبان را بشناسید.

کدام گروه از 700 میلیون کاربر که در اینستاگرام فعالیت می کنند، مشتریان هدف شما هستند؟ پس روشن است اولین گام برای اینکه بتوانید متن های زیبا بنویسید این است که مخاطبان خود را به صورت دقیق بشناسید.

برای شناخت مخاطبان هدف خود باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • اکثر مخاطبان خانم هستند یا آقا؟
  • مخاطبان در چه رنج سنی قرار دارند؟
  • در چه منطقه ای زندگی می کنند؟
  • شاغل هستند یا محصل؟
  • علایق آن ها به چه چیزهایی است؟

هنگامی که شما بتوانید پاسخ مناسب برای سوال های بالا را بیابید، می توانید یک کپشن خوب بر حسب سلایق و نیازهای مخاطبان بنویسید. با شناخت مخاطبان، چگونگی برقراری ارتباط با آن ها را به راحتی درک کرده و  می توانید در مورد سبک متنی که می خواهید بنویسید تصمیم گیری کنید.

2- پیام های خود را بشناسید.

مسئله شما فقط با شناخت مخاطب هدف به پایان نمی رسد. بلکه شما باید بتوانید پیام های خود را نیز بشناسید. یعنی باید بدانید که چه حرفی را قصد دارید به مخاطب انتقال دهید. این موضوع هم برای صفحات شخصی و هم برای صفحات تجاری صادق است.

برای پیدا کردن مسیر خود شناسی می توانید به سوال های زیر پاسخ دهید:

  • عقاید، ارزش ها و باورهای شما چه چیزهایی هستند؟
  • چه چیزهایی شما را به مخالفت وادار می کند؟
  • چه صفاتی شما را به خوبی بیان می کند؟

حال تصور کنید که شما یه صفحه مربوط به مسائل روانشناسی دارید. پس صفت هایی مانند با اعتماد به نفس، متمرکز و الهام بخش می تواند به خوبی شما را توصیف کند.

پس پیام صفحه شما می تواند دعوت به صورت یک جمله انگیزشی برای مخاطب باشد. بنابراین به این نکته دقت کنید که کاربران اینستاگرام منتظر پیام خشک و رسمی نیستند و یک فضای گرم و دوستانه را ارجح تر می دانند.

3- به حجم نوشته توجه کنید!

فضای مجازی، فضای لحظه ها است. اکثر مردم پست های اینستاگرام را به سرعت نگاه می کنند. در حقیقت آن ها نمی خواهند برای یک مطلب وقت زیادی صرف کنند. پس تا جایی که امکان پذیر است متن های خود را کوتاه بنویسید، البته این بدین معنا نیست که بیش از حد لازم از متن ها بکاهید.

پیشنهاد ما این است که اگر داستان یا مطلب جالبی بود که با تصویر همخوانی دارد آن را با مخاطب به اشتراک بگذارید.

4-  مهم ترین کلمات را در ابتدای کپشن بنویسید!

زمانی که کاربر در حال مشاهده پست های اینستاگرام است، فقط چند خط اول را مشاهده می کند و برای دیدن ادامه متن باید برروی more کلیک کند. پس باید شروع متن برای مخاطب جذاب باشد تا به ادامه مطالعه متن رغبت نشان بدهد.

خط اول متن را به گونه ای بنویسید که مهم ترین و جذاب ترین کلمات را شامل شود.  

کپشن حرفه ای

5- از هشتگ ها با دقت استفاده کنید!

طبق آمارها استفاده حداقل از یک هشتگ باعث می شود پست ها به طور متوسط 12.6% بیشتر بازدید داشته باشد. پس هشتگ ها عامل تاثیرگذار در دسترسی پست ها هستند. با این حال هیچوقت بی هدف از آن ها استفاده نکنید.

6- یک سوال یا یک درخواست را در کپشن مطرح کنید!

Call to action تشویق به اقدام یا توجه! یکی از راه های ساده برای دریافت نظرات بیشتر، پرسیدن سوال از فالوورهاست.

7- کاربران دیگر را مخاطب قرار دهید!

منشن کردن یکی از دیگر قابلیت های اینستاگرام است که برای تعامل با دیگر کاربران بسیار موثر واقع می شود. این کار لزوما به این معنا نیست که خود کسی را منشن کنید بلکه می توانید از مردم بخواهید دوستان خود را منشن کنند.

کپشن حرفه ای

8- از شکلک و ایموجی ها در کپشن استفاده کنید!

آیا استفاده از ایموجی ها در داخل کپشن مناسب است؟ این موضوع تا حدودی به صفحه کاری شما بستگی دارد. اما از تاثیر ایموجی ها بر افراد نمی توان غافل شد. بلا شک استفاده از ایموجی ها به پست ها تنوع بیشتری می دهد و میل کاربران را برای برقراری ارتباط افزایش می دهد.

9- از نقل قول ها در متن استفاده کنید!

برحی از کاربران نوشته ای منحصر به فرد را به اشتراک می گذارند تا یک نوشته کلیشه ای. این نوشته خاص می تواند از فردی نقل قول شده باشد یا محتوای تولید شده توسط کاربران باشد.

10- در متن کپشن لحن صمیمی داشته باشید!

همانطور که قبلا بیان کردیم اینستاگرام فضایی صمیمانه است تا فضایی خشک و رسمی. بنابراین بیش از حد جدی بودن علاوه بر اینکه تاثیر مثبت ندارد بلکه تاثیر منفی بر تعامل کاربران نیز می گذارد.

11- مخاطب را تشویق به تعامل کنید!

یکی از ویژگی های مهم صفحه باید، تعامل مداوم باشد. ایجاد تعامل باعث احساس نزدیکی در مخاطبان شده و وفاداری آن ها را افزایش می دهد. ایجاد تعامل با کاربران به درخواست شما از مخاطب و یا سوالی که می پرسید وابستگی زیادی دارد.

12- ویرایش و بازنویسی باعث پخته شدن کپشن می شود!

همیشه قبل از انتشار پست یک بار متن را برای خود مرور کنید. با این کار اشتباهات املایی و انشایی متن را پیدا کرده و اصلاح می کنید. یک کار خوب دیگری که می توانید انجام دهید خواندن متن برای فرد دیگر است. چنین کاری میزان تاثیر گذاری متن برروی مخاطب را به راحتی روشن می کند و شاید باعث بروز ایده های بهتر برای کپشن نویسی می شود.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا با ارائه12 راهکار عالی و امتحان شده، کمک کنیم تا کپشن حرفه ای بنویسید. کپشن پخته علاوه بر جذب مخاطب باعث می شود تا کاربران مهمان تبدیل به فالوور شوند. افزایش فالوور و افزایش لایک مهم ترین مسائلی است که ذهن برندها را به خود درگیر کرده است. شما چه تجربه ای برای نوشتن کپشن حرفه ای دارید؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.