5/5 - (2 امتیاز)

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی پرطرفدار است که در عین نوپا بودن، به یکی از قطب های تجارت آنلاین تبدیل شده است. با استفاده از این اپلیکیشن، بسیاری از صاحبین کسب و کارهای کوچک و بزرگ می توانند در کنار فروش بالایی که تجربه می کنند برند خود را نیز معرفی کنند. در این مطلب می خواهیم تکنیک های برندسازی در اینستاگرام را برای شما شرح دهیم؛ پس اگر به تازگی کسب و کاری را راه اندازی کرده اید یا از فعالان قدیمی این مارکت هستید با ما همراه باشید.

 برای برندسازی ابتدا به سراغ کدام شبکه اجتماعی برویم؟

با یک جستجوی ساده در گوگل می توانید متوجه شوید که برندهای بزرگ و قدر دنیا به خاطر هزینه های بالایی که برای سئو و تبلیغ برند خود کرده اند، صفحات اول جستجوی گوگل را به خود اختصاص داده اند؛ در نتیجه، برای برندهای نوپا و تازه تاسیس بهترین شروع ، استفاده از شبکه های اجتماعی پرطرفدار است که تعداد کاربران آنها زیاد و تعامل در آن بسیار بالاست.

اپلیکیشن face book، با روی کار آمدن اینستاگرام و دیگر اپ ها از رونق افتاده و در چند سال اخیر دسترسی اعضا و تعامل در آن دچار رکود شده است.

پس با یک مقایسه ساده می توان متوجه شد که برند سازی در اینستاگرام برتری بیشتری برای شروع کسب و کار، نسبت به سایر رقبا دارد؛ویژگی هایی از جمله:

  1. افزایش دسترسی به مخاطبین تا 115% (Reach Organic Marketing)
  2. نرخ تعاملی دو برابری کاربران با برندها 
  3. متوسط ارزش بالاتر اینستاگرام نسبت به فیسبوک

هر برند معتبری برای شروع کسب و کار خود در اینستاگرام اقدام به خرید فالوور واقعی برای افزایش اعتبار خود می کند.

سه مرحله اساسی برندسازی در اینستاگرام

برای برندسازی در اینستاگرام 3 مرحله اساسی را باید طی کرد:

  1. مشخص کردن نوع محصول و خدمات 
  2. تمرکز روی ارزش آفرینی نسبت به رقبا
  3. تشریح کامل پرسونای مخاطب برند
برندسازی در اینستا

چگونه برندسازی در اینستاگرام کنیم؟

نکات بسیاری را در طی مسیر برندسازی در اینستاگرام باید رعایت کرد که عبارتند از:

1- ویترین برند شما (دید بصری برند) در شبکه های اجتماعی بسیار مهم است

طراحی یک لوگوی خاص، استفاده از یک رنگ به خصوص در تبلیغات و حتی شیوه تبلیغاتی برند شما باعث می شود مخاطب حتی از راه دور هم بتواند برند شما را تشخیص دهد.

در تولید محتواهای خود، اگر از یک فیلتر خاص استفاده کردید مطمئن شوید که در ادامه مسیر تولید محتوا و عکاسی ها هم از همین فیلتر استفاده خواهد شد.

به کارگیری سبک مینیمال در تولید محتوا و عکس برداری و پرهیز از قرار دادن نوشته های طولانی بر روی عکس پست ها و همچنین کپشن های طولانی، باعث می شود که بتوانید راحت تر با جامعه هدف کسب و کار خود و دیگر کاربران این فضا به تعامل برسید.

ادمین اینستاگرام
ارتباط ادمین و برندسازی در اینستاگرام

 2- از متخصصین این کار بهره ببرید (ادمین اینستاگرام)

خلاق بودن و داشتن ایده های جدید در این شبکه اجتماعی باعث می شود زودتر برند خود را در بین کاربران جا بیندازید و فورا شناسایی شوید.

پس اگر برای تولید محتوا و عکاسی ها ایده های جدید و قابل توجهی ندارید از افراد متخصص در این کار استفاده کنید.

شما باید همیشه یک قدم از سایر رقبا جلوتر باشید و هوشمندانه رفتار کنید پس داشتن یک مشاور خوب برای کمک به شما در این مسیر بسیار واجب است.

3- از هشتگ ها برای شناسایی برند خود نهایت استفاده را ببرید

هشتگ های درست و اصولی به شما کمک می کند تا بازدید پیج خود را بالا ببرید و مخاطبین بیشتری با پیج شما و برند کاری شما در ارتباط باشند.

هشتگ ها فقط مختص به توییتر نیستند و می توانند به کاربران کمک کنند تا راحت تر پیج شما را در انبوهی از محتواهای متفاوت در این فضا پیدا کنند.

حداکثر تعداد هشتگ برای هر پست 30 عدد است اما بهترین روش استفاده از این ابزار کاربردی ، قرار دادن 5 الی 10 هشتگ مرتبط با محتوای شماست.

تعامل در اینستاگرام

4- تعامل بالا با مخاطبان و پاسخگویی به سوالات و درخواست های آنها

همکاری با سایر برندها و افرادی که در این شبکه اجتماعی تا حدودی شناخته شده هستند نیز می تواند کمک زیادی به برند شما و افزایش فروش شما بکنند.

در مرحله اول برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی خوب و پر بازده باید یک فرد اجتماعی باشید. از ابزارهایی که این پلتفرم در اختیار شما قرار می دهد نهایت استفاده را ببرید . از استوری ها برای بالا بردن میزان مشارکت مشتریان استفاده کنید(کارهایی از قبیل پرسش و پاسخ ، معرفی محصولات به طور مختصر و نمایش رضایتمندی مشتریان و تبادل با آنها از طریق ریشیر کردن استوری یا پست های منتشر شده که شما در آنها تگ و معرفی شده اید و…)

 با اینفلوئنسرها، برندهای تجاری همکار و وبلاگ نویسان همکاری کنید. برندهای بزرگ تجاری و مجلاتی که می خواهید برندتان در آنها معرفی شود را دنبال کنید تا کاربران هم سو با صنعت کاری شما به پیج ملحق شوند.

معرفی سایت در اینستاگرام

5- وب سایت رسمی خود را در قسمت بیوگرافی پیج  معرفی کنید

با قرار دادن وب سایت برند کاری خود در قسمت بیو صفحه اصلی خود ، اعتماد و دلگرمی بیشتری به مشتریان تزریق می کنید.با انجام این کار این باور در مشتریان خود به وجود می آورید که یک کسب و کار مورد اطمینان هستید و در چارچوب تجارت عادلانه پیش می روید.

اکثر برندهای بزرگ و مطرح دنیا از این ترفند برای لینک زدن مخاطب به وب سایت خود استفاده می کنند. اما در نظر داشته باشید که بعد از معرفی هر محصول لینک وب سایتی آن را در استوری ها قرار دهید تا مشتریان اطلاعات بیشتر را از آن قسمت مطالعه و در صورت رضایت خرید کنند.

6- تعیین اهداف تجاری برند خود برای ادامه فعالیت در این پلتفرم 

داشتن یک نقشه راه به شما کمک می کند تا از هدر رفتن انرژی و نیروی انسانی و اتلاف وقت جلوگیری کنید. داشتن هدف و استراتژی برای هر پست و استوری و دنبال کردن آنها می تواند تا حد زیادی شما را از رقبا متمایز کند . در این قسمت چندین سوال مطرح است:

  • آیا صرفا نیاز به یک تریبون برای اطلاع رسانی به مخاطبین دارید؟
  • هدف شما از فعالیت در این پلتفرم چیست؟ آیا قصد برندسازی در اینستاگرام را دارید یا فقط تارگت شما فروش بیشتر است؟
  • آیا می خواهید ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید؟

و از این قبیل سوالات که در ابتدای کار باید در گروه فکری برند خود مطرح کنید تا بتوانید یک لیست اهداف هفتگی، ماهانه و سالانه در راستای تحقق ماموریت برند خود بنویسید.

تقویم محتوایی اینستاگرام

7- مهمترین ابزار تمایز شما نسبت به رقبا محتوای تولیدی شماست.(تقویم محتوایی شمشیر شما در این مبارزه مجازی است)

داشتن تقویم محتوایی اینستاگرام به شما کمک می کند تا بدانید هر روز و در هر ساعتی از شبانه روز چه نوع محتوایی را برای پست یا استوری خود باید منتشر کنید تا باعث بالا رفتن جذب مخاطبین به برند شما شود. اجرایی کردن تک تک ایده های کارآمد برای جذب و فروش بالاتر و جا انداختن برند در میان کاربران همگی نیازمند برنامه ریزی دقیق و اصولی است.

استفاده از اطلاعاتی که ابزارهای این پلتفرم در شما قرار می دهد(ابزار insight  که تعداد و ساعت و رنج سنی و همچنین موقعیت مکانی مخاطبین را هم به شما می دهد)، باعث می شود بتوانید یک تقویم محتوایی کار آمد برای اداره کسب و کار خود در فضای مجازی ایجاد کنید.

نکات برجسته ای که برای برندسازی در اینستاگرام در سال 2021 نیاز است:

  1. استفاده از کمپین های تبلیغاتی و مطمئن شدن از ارتباط گیری مخاطب با محتوای تبلیغاتی درون این کمپین ها 
  2. قرار دادن وب سایت رسمی برند خود به عنوان مرکز تجارت تا در صورت بروز مشکل و خطا مشتریان همچنان بتوانند خرید خود را انجام دهند.
  3. تولید محتوای مناسب و ایده پردازی در راستای پلتفرم مورد استفاده
  4. صداقت در گفتار و عمل
  5. داشتن یک سبک ارتباطی خاص برای تعامل با مشتریان 
  6. پیروی از سبک نوشتاری و عکس برداری مختص برند خود برای شناسایی بهتر
  7. از قدرت پستهای سرگرم کننده غافل نشوید
  8. استفاده از رسانه های چاپی و مجلات و بنرهای سطح شهر را فراموش نکنید
  9. از تست و اجرای ایده های خلاقانه برای برندسازی نترسید!
  10. با ایجاد حس خوب در مخاطبین با عکس ها و محتواهای مرتبط ، برندتان را به یک چهره تبدیل کنید.
سئو اینستاگرام

سئو در اینستاگرام 

اینستاگرام نیز همانند گوگل دارای یکسری الگوریتم و قوانین خاصی است که تمام قسمت های این پلتفرم از آنها تبعیت می کنند.

سئو در اینستاگرام ، عبارتی است که به اشتباه رواج پیدا کرده است چرا که بعضی از افراد به دلیل وجود هوش مصنوعی و الگوریتم هایی برای شناسایی تعامل و نوع فعالیت کاربران، این عبارت را به کار میبرند.

پس منظور از سئو در اینستاگرام ،بهینه سازی پیج است.

بهینه سازی پیج یعنی تبدیل کاربران به فالوورها و در نتیجه افزایش فروش از طریق بالا بردن تعامل و تعداد دنبال کنندگان.

برای بهینه سازی پیج ،اولین قدم تبدیل پیج به یک اکانت تجاری است. سپس با انجام چند گام کاربردی می توانید در مسیر رشد در فضای مجازی قرار بگیرید.

نام کاربری در اینستا

گام اول: نام کاربری ساده و درعین حال خوش صدا و با معنی

بسیاری از کاربران پیج ها را در قسمت جستجوی اینستاگرام پیدا می کنند پس داشتن یک نام کاربری با معنی و ساده می تواند در ذهن مخاطب بماند و راحت تر پیج شما را در اختیار مخاطبین قرار دهد.

همچنین در هنگام استفاده از ابزار کاربردی تگ (منشن کردن)، نام برند شما به سرعت در اول لیست کاربران قرار می گیرد.

سعی کنید نامی را انتخاب کنید که  هم ساده و هم مرتبط با کسب و کار شما باشد و آن را تداعی سازد.سعی کنید از اعداد و کاراکترهای خاص برای اسم پیج کاری خود استفاده نکنید.

گام دوم: بیوی پیج شما ویترین کاری شماست

از معجزه بیوگرافی در صفحه اصلی پیج خود غافل نشوید. اولین برخورد مخاطبین با برند شما و حیطه کاریتان ، بیوگرافی پیج شماست. در آن از کلمات کلیدی مربوط به برند تجاری خود استفاده کنید. اگر وب سایتی دارید حتما لینک آن را در بیو قرار دهید.

بهتر است یک صفحه مخصوص مخاطب در پیج خود طراحی کنید تا با قرار دادن لینک آن مخاطبین با برند و صنعت کاری شما آشنا شوند.

لوگو برند در اینستا

گام سوم: عکس پیج خود را لوگوی برند خود قرار دهید

یکی از راه های برندسازی در اینستاگرام استفاده از یک لوگوی حرفه ای و مشخص برای محصولات و برند است. برای مثال شرکت بنز همیشه با لوگوی خاص خود یعنی ستاره سه پر در ذهن مخاطبین تداعی می شود.

گام چهارم: بهینه سازی عکس ها در تولید محتوا

عکس های منتشر شده باید زیبا، واضح و پرمفهوم باشند.به یاد داشته باشید که اینستاگرام از فناوری تشخیص تصویر استفاده می کند؛ یعنی عکس ها با توجه به محتوا طبقه بندی می شوند.

به طور مثال در اینستاگرام عکس هایی با پس زمینه آبی 24% بیشتر از سایر رنگ ها مورد توجه مخاطبین قرار می گیرد. پس با رعایت این گونه نکات ریز و کارآمد در انتشار محتوا و عکس ها، سئوی پیج خود را افزایش دهید.

لوکیشن در اینستا

گام پنجم: استفاده از لوکیشن

با درج لوکیشن در استوری ها و پست های پیج خود در قسمت سرچ موقعیت ها قرار می گیرد و تعداد مخاطبین خود را می توانید افزایش دهید.

گام ششم: یک کاربر فعال باشید

پیج های دیگر را لایک کنید، پست های دیگران را ببینید و نظرات خود را در کامنت ها درج کنید .با این کار سایرین را وسوسه می کنید که پیج شما را ببینند. افزایش بازدید باعث بهبود سئو می شود و در نتیجه فروش شما افزایش پیدا می کند.

سخن پایانی

در این مطلب با سئو اینستاگرام و روش های برندسازی در اینستاگرام آشنا شدید؛ اما شما از چه روش هایی برای برندسازی در این شبکه اجتماعی استفاده می کنید؟ آیا خرید فالوور واقعی اینستاگرام می تواند به شما کمک کند تا فروش بیشتری داشته باشید و در برندسازی موفق تر عمل کنید؟ نظرات و دیدگاه های خود را با مات و سایر همراهان فالوکمپ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

سئو اینستاگرام چیست؟

منظور از سئو در اینستاگرام ،بهینه سازی پیج است.

مراحل برندسازی در اینستاگرام کدامند؟

مشخص کردن نوع محصول و خدمات – تمرکز روی ارزش آفرینی نسبت به رقبا – تشریح کامل پرسونای مخاطب برند

آیا خرید لایک و فالوور برای برندسازی در اینستاگرام موثر است؟

قطعا داشتن یک ویترین جذاب برای پیج اینستاگرامی شما کمک می کند تا هم پیجی جذاب و موفق داشته باشید هم برای برندسازی در اینستاگرام موفق تر عمل کنید. وجه پیج شما معرف اعتبار برند شما در این شبکه اجتماعی است.