5/5 - (1 امتیاز)

برای موفقیت در بستر اینستاگرام، جزییات از ارزش بالایی برخوردار هستند،مثلا تعداد لایک و ویو. این ارقام میزان تعامل شما و مخاطبان را نشان می دهند و می توان آن ها را کلید ورود به بخش طلایی اینستاگرام یعنی اکسپلورر دانست.گاهی با رعایت نکردن قواعد این رقابت، ممکن است این اعداد افت کنند. در این مطلب، دلایل کم شدن لایک و راه های جبران آن را برای شما بازگو خواهیم کرد.

کسب و کارهای موفق در این بستر می دانند که رشد و فروش در اینستاگرام وابسته به میزان فعالیت و تعامل کاربران در پیج است؛ هر چه این تعامل بالاتر و با کیفیت تر باشد، هم جذب مخاطب بیشتر است و هم فروش بیشتری را تجربه می کنند.

آنچه در این محتوا می خوانید: عدم نمایش

کم شدن لایک اینستاگرام به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

کم شدن لایک اینستاگرام، قبلا که لایک ها قابل مشاهده بود برای برخی جنبه کاهش اعتبار نزد مشتریان و مخاطبانشان را داشت؛ اما اکنون که لایک پیج ها قابل مشاهده نیست باز این قضیه اهمیت خود را از دست نداده است چرا که کم شدن لایک و کامنت و … زنگ خطری برای کاهش اینگیجمنت پیج و نرفتن پست به اکسپلور و … است.

با توجه به موارد فوق اهمیت شناسایی علل کم شدن لایک و راهکار برای رفع این مشکل از اهمیت زیادی برخوردار است در ادامه این مطلب به شما برخی از دلایل کم شدن لایک و راهکاری مرتفع کردن آن را برای شما بیان خواهیم کرد.

کم شدن لایک اینستاگرام
کم شدن لایک در اینستاگرام

مورد اول: عدم رعایت قانون هشتگ ها!

همان طور که در مطلب ترفند های هشتگ گذاری در اینستاگرام برای شما شرح دادیم، استفاده از این ابزار نیاز به رعایت یکسری نکات جزیی دارد تا بالاترین تاثیر را برای شما داشته باشد.

یکی از مواردی که باید رعایت کنید، تعداد هشتگ ها است. 

بین 5 تا ده هشتگ مرتبط با محتوا بهترین شیوه استفاده از هشتگ هاست. اما توجه داشته باشید که استفاده از تعداد خاصی از هشتگ ها در تمامی پست ها باعث مشکوک شدن الگوریتم به پیج شما می شود.

هرگونه فعالیتی که باعث شود شما شبیه به ربات به نظر بیایید، در این بستر اشتباه است.

هشتگ های ممنوعه

از سوی دیگر استفاده از هشتگ های ممنوعه نیز می تواند باعث جریمه شدن اکانت شما شود. هشتگ هایی مثل لایک = لایک یا فالو = فالوو و… که از این دست هستند.

نکته دیگر در مورد هشتگ ها، استفاده از هشتگ های اشتباه است. اگر از هشتگ های ضعیف استفاده می کنید، تعامل زیادی را از دست می دهید.

هشتگ ها دسترسی به پست های شما را افزایش می دهند. با این حال، بسیاری از افراد از هشتگ های بی اثر استفاده می کنند.

به عنوان مثال، استفاده از هشتگ های محبوب مانند #love یا #happy لایک های زیادی برای شما به همراه نخواهد داشت. دلیلش این است که این هشتگ ها بیش از حد اشباع شده اند.

احتمالا با این هشتگ ها حداکثر بین 5 تا 10 لایک دریافت خواهید کرد.

برای اینکه بتوانید بیشترین تعداد لایک را از هشتگ ها دریافت کنید، باید هشتگ های مناسب را پیدا کنید.

بیشتر بدانید: با این ۲۵ ترفند افزایش لایک در اینستاگرام را تجربه کنید

یک هشتگ رایج در اینستاگرام (به عنوان مثال #l4l) را جستجو کنید و به بخش “اخیرا” بروید.

سپس پستی را با بیشترین تعداد لایک که اخیراً ارسال کرده است پیدا کنید و از هشتگ های آن ها ایده بگیرید.

هشتگ رایج اینستاگرام
ارتباط هشتگ و کم شدن لایک

اگر از این استراتژی استفاده کنید، به راحتی می توانید مجموعه های به روز شده هشتگ هایی را پیدا کنید که بهترین نتایج را ارائه می دهند.

استفاده از ابزارهای پیدا کردن هشتگ مناسب هم می توانند د راین راستا به شما کمک کنند از جمله هشتگی فای که یکی از بهترین این ابزارها است.

مورد دوم: تولید محتوای تکراری و غیر جذاب

اینستاگرام مثل یک دریای پر از محتواست. برای موفقیت باید استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام داشته باشید و روی موضوعاتی کار کنید که قبلا محتوایی درباره آن منتشر نشده باشد یا به قدر کافی خوب نبوده باشد.

زمانی که کاربران با یک محتوای تکراری روبه رو می شوند به سرعت آن را رد می کنند؛زیرا قبلا آن محتوا را دیده اند یا به قدرکافی جذاب نبوده که دوباره برای آن وقت بگذارند.

اگر محتوایی که تولید می کنید نسبت به سایرین جذاب تر و کامل تر نباشد، به اندازه ای که باید کاربران به آن واکنش نمی دهند.

مورد سوم: زمانی که مخاطب شما به دنبال آن است، پست نمی گذارید

پس از مدتی با تحلیل آمار و ارقام و اطلاعاتی که ابزار اینسایت اینستاگرام در اختیار شما قرار می دهد، می توانید اطلاعات خوبی درباره مخاطبان خود به دست بیاورید. سن، محدوده ای که بیشترین بازدید از پست شما را داشته و ساعتی که بالاترین میزان بازدید را داشته اید، از جمله اطلاعاتی است که در اختیار شما قرار می گیرد.

insights و علل کم شدن لایک
insights و علل کم شدن لایک

با دانستن بهترین زمان برای انتشار پست، شما بالاترین میزان تعامل را دریافت می کنید.

نکته دیگر درباره زمان انتشار پست، رعایت فاصله زمانی بین انتشار محتواها است. زمانی که شما در یک تایم کوتاه چندین محتوا را بارگذاری کنید، باعث خسته شدن مخاطب می شوید.

نتیجه این کار، کم شدن لایک و کامنت و در نتیجه خراب شدن زحمت شما در تولید محتواها است.

مورد چهارم: بررسی اینگیجمنت

اکنون که با ابزار اینسایت و لزوم استفاده از آن برای تحلیل های خود در انتشار محتوا آشنا شدید بد نیست بدانید با استفاده از این ابزار می توانید تا حدودی متوجه شوید که آیا پست های شما جذاب نیستند که باعث کم شدن لایک پست های شما می شوند یا در زمان نامناسب اقدام به انتشار پست کردید؟!

در نهایت شاید متوجه این موضوع شوید که پست ها نسبت به قبل از جذابیتش کاسته نشده و در زمان مناسب پست منتشر شده اما اینستاگرام اکانت شما را محدود کرده است یا شادوبن شده اید. دانستن دلیل کم شدن لایک خود مهمترین گام بری رفع مشکل است.

شادوبن و کم شدن لایک
شادوبن یکی از دلایل کم شدن لایک

در اینجا به بررسی روش فهمیدن shadowbaned بودن حساب می پردازیم که به شرح ذیل است:

  1. چیزی را با استفاده از حساب اصلی خود پست کنید و یک هشتگ غیر معمول در پست اضافه کنید (مثلا test123).
  2. از اکانتی دیگر هشتگ مورد نظر را جستجو کنید.
  3. اگر پست در نتایج هشتگ “اخیر” است، پس شما shadowbaned نیستید. با این حال، اگر پست در نتایج «اخیر» نباشد، در آن صورت شما شادوبن یا جریمه شده‌اید.

مورد پنجم: داشتن فالوورهای روح زیاد

فالوورهای روح فالوور هایی هستند که هیچ فعالیتی در اکانت شما ندارند؛ حالا ممکن است این فعالیت نداشتن به این دلیل باشد که:

  • اکانت اینستاگرام خود را غیر فعال کرده اند
  • ربات هستند
  • در اینستاگرام زیاد فعالیت نمی کنند
  • محتواهای شما و موضوع کاری شما برای آن ها جذابیتی ندارد.

توجه داشته باشید داشتن فالوور روح زیاد تاثیر منفی زیادی بر روی نرخ تعامل شما خواهد گذاشت.

به عنوان مثال اگر شما 1000 فالوور داشته باشید ولی تنها 100 نفر از آن ها اقدام به لایک کردن پست های شما کنند و این موضوع معمول باشد نه تنها برای یک پست خاص، بنابر این شما ۹۰۰ فالوور روح دارید.

فالوور روح اینستاگرام

قطعا می دانید که مهمترین فاکتور برای رشد در اینستاگرام نرخ تعامل است بنابر این اگر شما مثلا ۱۰۰۰ فالورر دارید باید ۱۰ درصد نرخ تعامل داشته باشید تا شانس موفقیت و دیده شدن در این شبکه اجتماعی را داشته باشید.

بنابر این فالوورهای روح خود را حذف کنید تا به رشد پیج خود کمک کنید.

مورد ششم: فالوورهای شما حوصله لایک و تعامل را ندارند!

این مورد همانند گزینه قبل است؛ برخی از افراد زحمت لایک کردن پست‌های موجود در فید خود را به خود نمی دهند. اگر این طور است، مشکل از سوی شما نیست، بلکه از سمت آن هاست.

متأسفانه حضور چنین افرادی در شبکه های اجتماعی بسیار رایج هستند.

این ها بدترین نوع افراد در اینستاگرام هستند که باید سعی کنید تعداد این گونه فالوورهای خود را کاهش دهید تا نرخ اینگیجمنت تان کم نشود و شانس شما برای حضور در اکسپلور بیشتر شود.

این افراد را می توان به عنوان پیروان ارواح نیز طبقه بندی کرد.افرادی مانند این معمولا شما را دنبال می کنند، اما هرگز پست های شما را لایک نمی کنند و به طور کلی با پست های شما هیچ گونه تعاملی برقرار نمی کنند.

استراتژی فالو - آنفالو
استراتژی فالو – آنفالو

معمولاً افراد تصادفی که شما را دنبال می‌کنند و پست‌های شما را لایک نمی‌کنند، از استراتژی دنبال کردن/عدم فالو کردن استفاده می‌کنند. این بدان معنی است که آنها از شما پیروی کردند به این امید که شما آنها را دنبال کنید.

اگر با این نوع افراد مواجه شدید، نه تنها با هیچ یک از پست های شما درگیر نمی شوند، بلکه پس از مدتی شما را لغو فالو می کنند.

استراتژی فالو/آنفالو یکی از قدیمی‌ترین استراتژی های اینستاگرام است که هنوز هم محبوب است.

این استراتژی بسیار بحث برانگیز است زیرا راهی خود خواهانه برای به دست آوردن فالوور است.

با این حال، به خوبی در گذشته کار نمی کند؛ زیرا مردم به طور فزاینده ای از هرزنامه ها و حرکت های ربات گونه که سبب شادوبن شدن می شود پرهیز می کنند.

مورد هفتم: نداشتن زمان کافی برای اینستاگرام!

اگر در یک شبکه اجتماعی حضور دارید و فعالیت می کنید نسبت به مخاطبان خود باید احساس مسئولیت کنید.

گذاشتن زمان برای اینستاگرام
گذاشتن زمان برای اینستاگرام

نداشتن زمان کافی برای تعامل با مخاطبان، منتشر نکردن محتوا با ابزارهای متنوع و با موضوعات جذاب و به طور کلی عدم فعالیت در اینستاگرام سبب ناامیدی اینستاگرام و فالوورهای شما از شما و اکانت شما خواهد شد.

همه وقت ندارند تک تک پست های موجود در فید خود را لایک کنند. علاوه بر این، برخی از افراد اغلب از اینستاگرام استفاده نمی کنند.

آنها ممکن است برنامه را باز کنند، چند پست را لایک کنند و بعد از یک دقیقه و دو دقیقه آن را ترک کنند.

به همین دلیل، ممکن است آن ها پست شما را از دست داده باشند.

برای اینکه پست شما توسط تعداد بیشتری از دنبال کنندگان شما دیده شود، باید در بالای فید آنها باشید.

اکنون، ممکن است از خود بپرسید، چگونه می توانم پست خود را در بالای فید یک نفر نشان دهم تا آن را از دست ندهند؟

برای پاسخ به این سوال، باید نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام را بدانید.

هر زمان که چیزی پست می کنید، به مرتبط ترین دنبال کنندگان شما (افرادی که شانس زیادی برای درگیر شدن در پست شما دارند) نشان داده می شود.

هنگامی که پست شما توسط افراد بیشتری لایک شود، به سایر دنبال کنندگان شما نشان داده می شود (که احتمال کمتری دارد در پست شما شرکت کنند).

بنابراین، برای اینکه در صدر فید فالوورهای خود قرار بگیرید، اکثر آنها باید پست شما را در مدت زمان کوتاهی لایک کنند.

از این رو، هرچه تعداد لایک‌هایی که پست می‌کنید (در مدت زمان کوتاهی) بیشتر شود، در فید فالوورهای شما بیشتر خواهد بود.

به همین دلیل است که تعامل در اینستاگرام مهم است. اگر نرخ تعامل پایینی دارید، پست‌های آینده شما به اندازه افراد با نرخ تعامل بالا، لایک دریافت نمی‌کنند.

مورد هشتم: پست های شما بی صدا هستند

هشتمین دلیلی که باعث کم شدن لایک اینستاگرام می شود، ممکن است این باشد که پست های شما توسط فالوورهای شما بی صدا می شوند.

هر زمان که شخصی پست های شما را بی صدا کند، پست های شما دیگر در فید او نمایش داده نمی شود. این بدان معنی است که آنها نمی توانند پست های شما را لایک کنند مگر اینکه عمداً از نمایه شما بازدید کنند.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا کسی پست های شما را بی صدا می کند.

رایج ترین دلیلی که ممکن است کسی بخواهد پست‌های شما را بی‌صدا کند، این است که زیاد پست ارسال می‌کنید. 

ارسال عکس های زیاد در یک لحظه باعث شلوغی فید دنبال کنندگان شما می شود. همچنین انتشار زیاد پست های تبلیغاتی یا پست های مربوط به فروش محصولات خود یا دیگران می شود مخاطب را کلافه می کند و او را مجبور به آنفالو کردن پیج شما می کند.

بی صدا بودن پست اینستاگرام

این ممکن است پست‌های افرادی را که به آنها اهمیت می‌دهند (مثلاً دوستان نزدیک) در انتهای فید خود دفن کند.

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید چندین عکس را همزمان ارسال کنید، حتما از ویژگی چرخ فلک استفاده کنید.

علاوه بر این، نباید بیش از یک بار در روز ارسال کنید. در غیر این صورت، حساب شما ممکن است به عنوان هرزنامه در نظر گرفته شود و شما بیشتر مستعد بی صدا شدن توسط دیگران هستید.

ثانیاً، ممکن است چیزی را پست کرده باشید که فالوورهای شما با آن مخالف باشند.

این می تواند دیدگاه های متناقض در مورد چیزی سیاسی یا ورزشی باشد.

در هر صورت، ممکن است برخی از فالوورهای شما از محتوای شما آزرده شوند و در نهایت پست های شما را بی صدا کنند.

مورد نهم: شما با مخاطبانتان تعامل ندارید!

با لایک نکردن پست های افرادی که دنبال می کنید، این نشان می دهد که به آنها اهمیت نمی دهید.

مردم به زودی متوجه می شوند و هیچ یک از پست های شما را پسند نمی کنند.

تعامل با مخاطبان در اینستاگرام

به عنوان مثال، اگر بارها و بارها از یک گروه از افراد لایک دریافت کرده اید، اما پست های آنها را دوست ندارید، به راحتی قابل مشاهده است.

علاوه بر این، افرادی که از یک برنامه شخص ثالث استفاده می‌کنند می‌توانند به راحتی این موضوع را ردیابی کنند و شما را لغو/بی‌صدا کنند، زیرا شما به عنوان یک فالوور ارواح در نظر گرفته می‌شوید.

هر زمان که در اینستاگرام هستید، باید مطمئن شوید که پست های دیگران را در فید خود لایک کنید، به خصوص دنبال کنندگان متقابلی که همیشه با پست های شما درگیر بوده اند.

به این ترتیب نشان می دهد که شما به دنبال کنندگان خود اهمیت می دهید و لایک های شما قطعا افزایش می یابد.

برای موفقیت در اینستاگرام، باید ذهنیت بخشندگی داشته باشید.

پس انتظار نداشته باشید دیگران پست های شما را لایک کنند در حالی که شما پست های آنها را دوست ندارید.

مورد دهم: استفاده از ربات ها

در گذشته استفاده از ربات ها یک فرایند رایج برای دریافت لایک، کامنت و فالوور بیشتر بود اما به مرور و با آپدیت شدن الگوریتم های اینستاگرام استفاده از ربات ها منسوخ شد. استفاده از ربات ها احتمال شادوبن شدن اکانت ها را زیاد می کرد و احتمال ریزش زیاد فالوورها وجو داشت.

ربات و کاهش لایک
ربات و کم شدن لایک

امروزه کاربران اینستاگرام برای افزایش فالوور از خدمات خرید فالوور فیک که منطبق با قوانین اینستاگرام هست استفاده می کنند و همچنین برای سایر خدمات شبکه های اجتماعی از جمله بازدید، لایک و کامنت و …

توجه: استفاده از ربات ها منتجر به جریمه شدن از سوی اینستاگرام می شود و در نتیجه اکانت شما محدود می شود و به افراد کمتری نمایش داده می شود و در نتیجه منجر به کم شدن لایک شما در اینستاگرام خواهد شد.

مورد یازدهم: کپشن های شما جذابیت کمی دارند

کپشن‌ها قدرت ویژه‌ای در برانگیختن علاقه فالوورهای شما برای ارائه اطلاعات در مورد عکس شما دارند. 

خودتان باشید!

تنها راه جذب مخاطب داشتن محتوای تصویری جذاب نیست! گاهی کپشن هایی که از دل تان بر می آید بهتر می تواند مخاطبان را به سوی خود جذب کنند و آن ها را وادار به ماندگاری در پیج شما کنند.

تأمل برانگیز

وقتی کپشن خود را با یک جمله تامل برانگیز شروع می کنید، مردم به سراغ شما می آیند و نظرات خود را به شما می گویند. جسور باشید اگر نمی توانید از اینستاگرام برای بیان عقاید و عقاید خود استفاده کنید، داشتن یک حساب در شبکه های اجتماعی چه فایده ای دارد؟ 

کپشن در اینستاگرام

فراخوانی برای اقدام یا call to action

پست وبلاگ جدیدی دارید که می خواهید با دنبال کنندگان خود به اشتراک بگذارید؟ 

یا محتوایی جدید در اینستاگرام برای بیان موضوعی جدید؟

یک ثانیه وقت بگذارید و در کپشن خود اطلاعاتی را در مورد آنچه که دنبال کنندگان شما قرار است در این محتوا بدست آورند بنویسید.

بد نیست شروع محتوای شما با یک سوال باشد که ذهن مخاطب را درگیر کند. پرسید سوال یا درخواست به گذاشتن نظرات و سوالات در قسمت کامنت بهترین راهکار برای این است که مخاطبان تان فرصت داشته باشند افکار خود را با شما در میان بگذارند و در نهایت به شما در لایک کردن کمک کنند.

بهترین راه حل ها برای جبران کم بودن لایک ها

اولین نکته در صورتی که پیج شما شادوبن شده است، رعایت قوانین است؛ زیرا امکان تمدید مجازات برای پیج های متخلف وجود دارد.

سعی کنید طبیعی رفتار کنید و از هر اقدامی که باعث شود شما برای الگوریتم ربات محسوب شوید، اجتناب کنید.

پست های کاربران دیگر را لایک کنید و نظرات خود را در کامنت بنویسید.

رفتار شما در این برنامه به گونه ای باشد که الگوریتم بتواند یک الگو از رفتار شما را شناسایی کرده و قدم های بعدی شما را پیش بینی کند.

بازنشر پست در استوری

گام اول: استفاده از استوری

از استوری ها برای بالا بردن نرخ تعامل استفاده کنید. ایجاد چالش و استفاده از استیکر های نظرسنجی می تواند تعامل بالایی را برای شما ایجاد کند. تعامل واقعی، برای اینستاگرام از اهمیت بالایی برخوردار است.

قدرت استوری به حدی بالا است که ما آن را به عنوان گزینه ای جداگانه برای شما بیان کردیم. توجه داشته باشید بسیاری پست های فید خود را مشاهده نمی کنند اما استوری ها شانس بیشتری برای دیده شدن دارند.

گام دوم: خرید لایک

همان طور که قبلا گفتیم دیگر استفاده از ربات ها منسوخ شده است به فکر راه های جایگزین مطمئن برای افزایش اعتبار خود در این شبکه اجتماعی باشید.

برای این کار به سراغ بهترین سایت برای خرید لایک اینستاگرام بروید که بدون دادن پسورد و بدون استفاده از ربات ها امنیت پیج تان را تامین و اقدام به رشد اعتبار اکانت شما کنند.

توجه داشته باشید که لایک، لایک می آورد و اگر پست های شما لایک کمی داشته باشند معمولا افراد کمتر ترغیب می شوند که پست های شما را لایک کنند و در نهایت اعتبار پست های شما که کم باشد افراد کمتری ترغیب به فالو کردن اکانت شما می کنند.

اگر دغدغه لایک برای پست های بعدی پیج تان را دارید، با استفاده از سیستم لایک اتوماتیک اینستاگرام پست شما بعد از انتشار سریعا لایک ایرانی دریافت می کند.

مزیت این سیستم این است که شما چند سفارش را به صورت همزمان در یک سفارش انجام می دهید.

خرید لایک اینستاگرام

گام سوم: انتشار محتوا با ابزارهای متنوع

اینستاگرام ابزارهای متنوعی را برای انتشار محتوا در نظر گرفته است بنابر این اگر به دنبال بالا بردن میزان لایک و تعامل پست های اینستاگرامی خود هستید از تمام ابزارهای آن استفاده کنید و شانس خود را برای تولید محتوای جذاب تر و متنوع تر افزایش دهید.

گام چهارم: ایجاد صمیمیت با مخاطبان تان

در نظر داشته باشید اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که غالب افراد برای سرگرمی و تفریح به سراغ آن می روند بنابر این برای اینکه فالوورهای بیشتری جذب کنید و بتوانید اعتماد مخاطبان خود را بیشتر به سوی خود جذب کنید حتما با آن ها احساس صمیمیت ایجاد کنید.

این کار را با گذاشتن پست هایی از پشت صحنه کارتان، نوشتن کپشن های جذاب و تعامل مرتب با مخاطبانتان می توانید انجام دهید.

تعامل رمز افزایش لایک
تعامل رمز افزایش لایک

سخن پایانی 

رفتار شما در این شبکه اجتماعی، آینده پیج شما را تعیین می کند. هر چه قدر از رفتارهای ربات گونه پرهیز کنید، احتمال شادوبن شدن خود را کمتر می کنید. 

در نهایت جذب تعامل و افزایش لایک در اینستاگرام منوط به استمرار در تعامل و تولید محتوای شما در این شبکه اجتماعی است. بنابر این به این فکر نباشید که یک محتوا برای یک هفته و یا از انتشار چندین محتوا در یک روز به شدت پرهیز کنید چرا که مخاطبان خود را کلافه می کنید.

شما از چه راهکارهایی برای افزایش لایک در اینستاگرام استفاده می کنید؟ آیا شما هم تجربه ای در زمینه کم شدن لایک در اینستاگرام را داشته اید؟ با ما نظرات و دیدگاه های خود را به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

از علل رایج کم شدن لایک اینستاگرام کدام است؟

قطعا شادوبن از مهمترین علل کم شدن لایک و تعامل در اینستاگرام است.
شادوبن محدود کردن اکانت شما برای ورود به اکسپلور و نمایش به مخاطبان بیشتر و … است.

چرا تعداد لایک محتواهای پیج کم شده است؟

تولید محتوای تکراری و کسل کننده، رعایت نکردن از اصول هشتگ گذاری در زمان استفاده از این ابزار، شادوبن بودن پیج، ندانستن تایم طلایی انتشار محتوا در پیج و …