4/5 - (2 امتیاز)

واتساپ یکی از شبکه های اجتماعی محبوب در بین کاربران به خصوص کاربران ایرانی است. دلیل محبوبیت آن استفاده راحت و بدون از فیلترشکن از آن است. اگر شما هم یکی از کاربران این شبکه اجتماعی پرطرفدار و به دنبال یادگیری و آموزش واتس اپ هستید این مقاله را از دست ندهید.

تاریخچه واتساپ

واتساپ یکی از برنامه های پیام رسان برای تلفن های هوشمند است. بنیان گذار یان برنامه یان کوم اهل کشور اوکراین است. این پیام رسان علاوه بر قابلیت ارسال پیام ارسال پی دی اف، فیلم، عکس و… را نیز پشتیبانی می کند. در سال 2014 واتس اپ توسط فیسبوک با قیمت 19 میلیارد دلارخریداری شد.

پیش از سال 2016 استفاده از واتس اپ فقط یک سال اول رایگان بود و کاربران می بایست مبلغی را از سال های بعد به واتس اپ می پرداختند.

ولی در ژانویه 2016 واتساپ اعلام کرد که از این پس استفاده از آن به صورت رایگان خواهد بود همچنین واتس اپ اعلام کرد که تمام اطلاعات پیام ها و تماس های آن برای برقراری امنیت بیشتر ذخیره می شود.

تاریخچه واتساپ
تاریخچه واتساپ

در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ نسخه ویندوز واتس اپ ایجاد شد و از این طریق راه را برای کاربرانی که تلفن های هوشمند ندارند ولی می خواهند از واتس اپ استفاده کنند آسان تر کرد.

شرکت فیسبوک تعداد کاربران واتس اپ را دومیلیار نفر اعلام کرده و طبق تحقیقاتی که انجام شده نشان می دهد که در این برنامه به صورت روزانه بیش از 54 میلیارد پیامک فرستاده می شود که رکورد ارسال بیشترین پیامک را در بین شبکه های دیگر شکسته است.

ساخت حساب کاربری واتساپ

برای ایجاد حساب کاربری در واتساپ ابتدا نیاز است که این برنامه را دانلود کنید. کاربران اندروید از Google play و کاربرن ایفون از App store می توانند آن را دانلود کنند.

همچنین شما می توانید از طریق سایت whatsapp.com/download اقدام به نصب این برنامه بر روی هر سیستم عامل ویندوز، مکیناش، لینوکس و تلفن های همراه کنید. پس از نصب برنامه مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. هنگامی که واتس اپ را باز می کنید صفحه ای برای شما باز می شود که باید با قوانین آن موافقت کرده و گزینه AGREE AND CONTINUE را انتخاب کنید.
  2. در مرحله بعد باید کد کشور خود همراه با شماره موبایلی که می خواهید با آن در واتس اپ ثبت نام کنید را بدون صفر اول در فیلد مربوطه وارد کنید.
  3. بعد از اینکه شماره خود را وارد کردید پیامکی از طرف واتس اپ جهت تایید شماره برای شما ارسال می شود که لازم است کد ارسال شده را در قسمت مربوطه وارد کنید.
  4. در مرحله بعد صفحه ای برای شما باز می شود که باید عکس پروفایل و اسم خود را انتخاب کنید و سپس گزینه Next را بزنید.بعد از آن مراحل ثبت نام شما تمام شده و می توانید از واتس اپ استفاده کنید.
ساخت حساب کاربری واتساپ

برای استفاده از واتس اپ بر روی ویندوز ابتدا باید با یک گوشی هوشمند اقدام به ثبت نام کنید سپس واتس اپ وب را در گوگل جستجو کنید. بعد از باز کردن واتس اپ با ویندوز صفحه ای برای شما باز می شود که کد QR آن را باید با تلفن همراه خود باز کنید برای این کار:

  1. وارد برنامه واتس اپ در تلفن همراه خود شوید.
  2. در قسمت setting بر روی قسمت whatsapp web/Desktop ضربه بزنید.
  3. صفحه ای که باز می شود را در مقابل کد QR قرار دهید.
  4. بعد از اینکه کد توسط تلفن همراه شما اسکن شد می توانید در ویندوز از واتس اپ استفاده کنید.
اتصال به واتساپ با qr code

ایجاد دو حساب کاربری در واتساپ

اگر گوشی هوشمند شما به صورت دوسیم کارته است شما می توانید از دو واتس اپ بر روی تلفن همراه خود استفاده کنید و دو اکانت در واتس اپ خود ایجاد کنید. کاربران اندروید برای ایجاد دو اکانت در واتس اپ لازم است مراحل زیر را انجام دهند:

  1. ابتدا وارد قسمت setting موبایل خود شوید.
  2. سپس گزینهApps یا Advanced features را انتخاب کنید.
  3. بعد از آن گزینه های Dual apps یا clone app یا app clone یا twin apps یا app twin یا Dual messenger نمایش داده می شود که با انتخاب آنها صفحه ای از برنامه های تلفن همراهتان نمایش داده می شود.
  4. با انتخاب واتساپ و سبز کردن کنار آن می توانید دو اکانت در واتس اپ را بر روی گوشی خود ایجاد کنید.
  5. واتساپی که کنارش دایره نارنجی رنگ دارد به منزله واتساپ دوم شما است.
Dual messenger

کاربران آیفون ابتدا باید وارد برنامه safari شوند. سپس iOS.0theman.tv را دیده و گزینه WhatsApp 2 را بزنند سپس دکمه سبز را زده و اکانت دوم خود را ایجاد کنند.

چگونه در دو گوشی یک واتساپ داشته باشیم؟

شاید شما هم دوست داشته باشید که یک اکانت واتس اپ را در دو گوشی هوشمند نصب کنید. یکی از معایب بزرگ این کار این است که به محض اینکه شما واتس اپ را در گوشی دوم نصب کردید تمام اطلاعات واتس اپ شما و تمامی چت هایتان پاک خواهد شد.

اگر اطلاعات واتساپ برایتان مهم است و دوست ندارید پاک شوند مراحل زیر به شما کمک می کند که واتس اپ را در دو گوشی نصب کنید بدون اینکه اطلاعاتتان پاک شود.

  1. ابتدا واتساپ را در گوشی اول خود نصب کرده و از نصب کامل آن مطمئن شوید.
  2. در گوشی دوم وارد مرورگر شوید و در گوگل عبارت WhatsApp web را جستجو کنید.
  3. در قسمت بالای صفحه سمت را سه نقطه را انتخاب کرده و گزینه Desktop site را بزنید.
  4. در مرحله بعد اولین گزینه جستجو را انتخاب کنید و در صفحه ای که باز می شود با تلفن همراه دیگر خود QR Code را اسکن کنید.
    1. برای اسکن کردن ابتدا وارد برنامه واتس اپ شوید.
    2. گزینه setting و سپس Linked devices را انتخاب کنید.
    3. در صفحه باز شده روی گزینه Link a device کلیک کنید.
  5. با صفحه جدیدی که برایتان باز می شود می توانید QR کد را اسکن کنید و به راحتی از یک واتساپ در دو گوشی استفاده کنید.
چگونه در دو گوشی یک واتساپ داشته باشیم؟

بیو واتساپ چیست؟

قسمت بیوی واتساپ بیشتر برای نوشتن جملات مفهمومی و زیبا و یا اطلاعاتی درباره خود آن شخص استفاده می شود. در قسمت بیوی واتس اپ شما می توانید یک جمله زیبا و یا چیزهایی راجب علایق و خودتان بنویسید.

همچنین می توانید اگر اکانت بیزینسی دارید در قسمت بیو آدرس سایت و یا پیج اینستاگرام خود و توضیحاتی درباره بیزینس خود بنویسید. البته لازم به ذکر است که شما برای نوشتن بیو محدودیت دارید و نمی توانید بیشتر از 139 کلمه بنویسید.

همچنین می توانید هیچ چیزی در قسمت بیو ننویسید و آن را خالی بگذارید. خود واتساپ هم تعداد بیوی پیشنهادی دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

شاید این پرسش برای شما به وجود بیاید که چگونه بیو واتس اپ را عوض کنیم؟ برای تغییر بیو واتس اپ خود کافیست وارد برنامه شوید و در قسمت تنظیمات در بالای صفحه بر روی قسمت Edit Profile ضربه بزنید. در این قسمت هم می توانید بیو و هم عکس پروفایل خود را تغییر دهید.

بیو واتساپ

آموزش واتساپ و ساخت گروه در واتساپ

یکی از قابلیت های واتس اپ امکان ایجاد گروه های چند نفره و چت کردن در آن است. کاربران اندروید می توانند با دنبال کردن مراحل زیر اقدام به ایجاد گروه واتساپی بکنند:

  1. ابتدا وارد برنامه واتس اپ شوید و به قسمت CHATS بروید.
  2. با لمس سه نقطه بالای صفحه گزینه New Group را انتخاب کنید.
  3. سپس افرادی که می خواهید در گروه عضو کنید را در لیست اعضا اضافه کنید.
  4. پس از اضافه کردن افراد مورد نظر خود آیکون سبزرنگ پایین صفحه را لمس کنید.
  5. در مرحله بعد می توانید نام و عکس پروفایل برای گروه خود انتخاب کنید و سپس تیک سبز رنگ را فشار دهید.
ساخت گروه در واتساپ
ساخت گروه در واتساپ

نکته ۱ : اگر بعد از ایجاد گروه خواستید نفر جدیدی را در گروه اد کنید کافیست وارد گروه مورد نظر خود شوید و سپس Add Participant را انتخاب کرده و فرد مورد نظر خود را اد کنید و گزینه Ok را بزنید.

نکته ۲ : اگر تمایل دارید لینک دعوت برای گروه خود بسازید کافیست وارد گروه مورد نظر شوید و روی عکس بالای آن کلیک کرده تا وارد صفحه تنظیمات گروه شوید. سپس با انتخاب گزینه invite to group via link لینک گروه شما ساخته می شود و می توانید آن را در اختیار افراد جدید گذاشته تا بتوانند عضو گروه شوند.

محدودیت اعضای گروه واتساپ

در ابتدای ایجاد واتساپ حداکثر تعداد افرادی که می توانستند در گروه عضو شوند 100 نفر بود. بعد از آن واتس اپ این تعداد را افزایش داد و به 256 نفر رساند.

اکنون واتس اپ در جدیدترین آپدیت خود امکان اضافه کردن 512 نفر را به کاربران می دهد. البته این عدد در مقایسه با گروه های تلگرامی که امکان افزدون 200 هزار نفر را دارد بسیار کمتر است ولی خبر خوب این است که نسبت به قبل دو برابر شده و امکان دارد در آینده واتس اپ این عدد را نیز افزایش دهد.

هنگامی که اعضای گروه شما به حداکثر برسند شما دیگر قادر نخواهید بود افراد جدیدی را عضو گروه کنید ولی افراد می توانند همچنان از طریق لینک دعوت وارد گروه شوند.

محدودیت اعضای گروه واتساپ
محدودیت اعضای گروه واتساپ

آیا واتساپ هم کانال دارد؟

کانال های واتس اپی به صورت کانال های تلگرامی نیست. درواقع کانال های واتساپی گروه هایی است که فقط ادمین در آن اجازه فعالیت دارد و افراد دیگر نمی توانند در آن چت کنند و یا فایلی بفرستند.

در گروه های واتس اپی ادمین می تواند فعالیت اعضای دیگر را محدود کند و فقط خود اجازه ارسال پیام و فایل داشته باشد.

البته با توجه به اینکه در کانال های تلگرامی میلیون ها نفر می توانند عضو شوند ولی در کانال واتس اپی محدودیت عضو کردن وجود دارد کانال های واتس اپی با کانال های تلگرامی قابل مقایسه نیست اما این یکی از قابلیت های خوب واتس اپ برای افرادی که تمایل به استفاده از تلگرام ندارند است.

برای اینکه بتوانید فعالیت افراد دیگر را محدود کنید:

  1. ابتدا وارد گروه مورد نظر خود شوید و سپس روی آیکون سه نقطه کلیک کنید.
  2. سپس گزینه Group info را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعد گزینه Group settings را لمس کنید.
  4. سپس بر روی Send messages کلیک کرده و Only admins را انتخاب کنید. در این حالت فقط شما قادر خواهید بود در گروه پیام بگذارید و افراد دیگر نمی توانند پیامی در گروه رد و بدل کنند.

در غیاب کانال مانند آنچه که در تلگرام وجود دارد، استفاده از قابلیت ارسال پیام انبوه واتساپ کمک بزرگی به کسب‌وکارهای کرده است.

آیا واتساپ هم کانال دارد؟
آیا واتساپ هم کانال دارد؟

قابلیت برودکست در واتس اپ

یکی از قابلیت های واتس اپ امکان ارسال پیام به طور هم زمان برای تعداد زیادی از افراد است.

هنگامی که شما تمایل دارید یک پیام را برای تعداد زیادی از مخاطبانتان ارسال کنید می توانید از قابلیت برودکست واتس اپ استفاده کنید با این کار به جای ارسال تک تک به افراد به طور همزمان به تمام آنها پیام می فرستید و در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد.

شما می توانید به راحتی با ساخت یک برودکست لیست به افراد مورد نظر پیام خاص خود را بفرستید. این قابلیت بیشتر مناسب افرادی است که از واتساپ برای بیزینس خود استفاده می کنند و می توانند تبلیغات خود را به صورت انبوه به تعداد زیادی از افراد ارسال کنند. برای این کار:

  1. واتس اپ را اجرا کرده و وارد منوی Chats شوید..
  2. با لمس ایکون منوی Chats گزینه New Broadcast را انتخاب کنید.
  3. در این مرحله افرادی را که می خواهید پیام برای آنها ارسال شود را انتخاب کنید.
  4. در مرحله بعد پیام مورد نظر خود را در فیلد مربوطه بنویسید و گزینه ارسال را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: از سیر تا پیاز برودکست واتساپ

قابلیت برودکست در واتس اپ
قابلیت برودکست در واتس اپ

قابلیت های استوری واتساپ

یکی از قابلیت های واتس اپ امکان گذاشتن استاتوس است. این قابلیت شبیه به استوری اینستاگرام است و بعد از 24 ساعت پاک خواهد شد همچنین فقط کسانی که جزو مخاطبان شما باشند قادر خواهند بود استاتوس شما را مشاهده کنند.

دو حالت برای استاتوس گذاشتن در واتس اپ وجود دارد یکی استفاده از متن و یکی استفاده از دوربین است.

در قابلیت اول شما فقط می توانید متن بنویسید و عکس و فیلم نمی توانید بگذارید همچنین می توایند فونت و رنگ نوشته خود را در آن تغییر دهید. ولی در قابلت دوم شما امکان گذاشتن عکس، فیلم و گیف را دارید.

اگر نمی خواهید افراد خاصی استاتوس شما را ببینند می توانید آن ها را هاید کنید. برای هاید کردن افراد کافیست :

  1. وارد قسمت setting واتس اپ شوید.
  2. گزینه Account و سپس Privacy را انتخاب کنید.
  3. بعد از آن گزینه Status را انتخاب کرده و سه گزینه My Contacts ، My Contacts Except ، Only Share With برایتان نمایش داده می شود که با انتخاب هرکدام می توانید مشخص کنید چه کسانی اجازه داشته باشند استاتوس شما را ببینند و چه کسانی اجازه دیدن آن را نداشته باشند.
قابلیت های استوری واتساپ

محدودیت های واتساپ

یکی از محدودیت های واتس اپ این است که تبلیغات در آن غیر قانونی به حساب می آید و واتس اپ در صدد است که امکان فعالیت انبوه و انجام تبلیغات در آن را غیر ممکن کند.

یکی از محدودیت هایی که شما در ارسال پیام تبلیغاتی به افراد دارید این است که شما لازم است برای تبلیغات خود به تعداد زیادی از افراد پیام بفرستید ولی اگر این افراد از محدوده مشخصی بیشتر شوند واتس اپ فعالیت شما را با محدودیت روبرو می کند و ممکن است شما را مسدود کند.

اگر شما می خواهید برای افراد آشنا یعنی کسانی که قبلا با آنها چت داشته اید پیام بفرستید محدودیتی ندارید ولی اگر می خواهید به افراد ناشناس پیام بفرسیتید یعنی کسانی که شماره آن را ندارید و چتی با آنها نداشته اید می توانید حداکثر به 100 نفر پیام بفرستید.

محدودیت های واتساپ
محدودیت های واتساپ

ساخت بیزینس اکانت در واتساپ

اگر شما هم تمایل به بازاریابی در تلگرام دارید و می خواهید اکانت خود را بیزینسی کنید می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • واتساپ خود را به روز رسانی کرده و برنامه واتساپ تجاری را دانلود کنید.
  • تا انتهای کامل شدن روند انتقال حساب منتظر بمانید. برنامه واتس اپ تجاری به طور خودکار شماره ای که از آن در واتس اپ استفاده می کنید تشخیص می دهد برای ادامه روی گزینه ای که حاوی شماره کسب و کارتان است ضربه بزنید.
  • بعد از ارسال کد 6 رقمی از طرف واتس اپ و وارد کردن آن شما می توانید پروفایل خود را انتخاب کرده و هم اکنون از واتس اپ تجاری استفاده کنید.
ساخت بیزینس اکانت در واتساپ
ساخت بیزینس اکانت در واتساپ

قابلیت واتس اپ بیزینس

شاید سوال بریتان پیش بیاید که whatsapp business چیست و چه کاربردی دارد؟ واتساپ بیزینس برای حمایت از کسب و کارها در واتساپ راه اندازی شده است و مزایایی نسبت به واتس اپ معمولی دارد. از جمله امکانات آن :

  • امکان ایجاد یک پروفایل بیزینسی برای نوشتن شرح کار شما، آدرس سایت، لوکیشن، تلفن و…
  • امکان دریافت آمار مربوط به ارسال موفقیت آمیز پیام و خوانده شدن آن.
  • دارای ابزار های پیان رسان برای پاسخ سریع به مشتریان.
قابلیت واتس اپ بیزینس
قابلیت واتس اپ بیزینس

ترفندهای واتساپ بیزینس

یکی از ترفند های استفاده از واتساپ بیزینس ارسال خودکار پیام خوش آمد گویی است. هنگامی که فردی برای اولین بار برایتان پیامی را ارسال می کند می توانید به صورت خودکار برای آن پیام خوش آمد گویی بفرستید.

برای این کار می توانید مسیر Business settings > Greeting message را دنبال کنید.

واتساپ بیزینس پیام خوشامدگویی

یکی دیگر از ترفند های آن استفاده از پاسخ سریع است. شما می توانید پیام هایی را که نیاز است به طور مکرر ارسال شوند را به مشتریان خود به صورت سریع پاسخ دهید.

برای اینکه به پاسخ سریع دسترسی پیدا کنید / را قبل از نوشتن پیام وارد کنید تا تمام پاسخ های سریعی که تنظیم کرده اید ایجاد شود و شما پیام مورد نظر خود را انتخاب کرده و ارسال کنید.

همچنین شما می توانید با استفاده از واتس اپ بیزینس آمار تحویل پیام ها و خوانده شدن آنها را در مسیر Business settings > Statistics دنبال کنید.

ارسال پیام گروهی در واتساپ بیزینس

برای ارسال پیام گروهی در واتس اپ شما تنها به 256 نفر می توانید پیام ارسال کنید. شاید این کار که همه افراد را بخواهید در لیست خود وارد کنید کمی دشوار و زمان بر باشد به همین دلیل می توانید افراد را با رنگ بندی های مختلف دسته بندی کنید.

سپس روس منوی سه نقطه کلیک کرده و گزینه Labels را انتخاب کنید. سپس با انتخاب منوی سه نقطه در صفحه باز شده روی Message Customers کلیک کرده و پیام خود را بنویسید و ارسال کنید. ایجاد دسته بندی های مختلف فقط در واتساپ بیزینس امکان پذیر است و ما با واتس اپ معمولی نمی توانید این کار را انجام دهید.

همچنین شما می توانید با استفاده از سرویس ارسال پیام انبوه واتساپ فالوکمپ برای تبلیغات سریع و کم دردسر کمک بگیرید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه نیاز است درباره واتس اپ بدانید را به شما آموزش دهیم. امیدواریم که مفید بوده باشد. نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.