امتیاز شما به این مطلب

فعالان کسب و کار در اینستاگرام، هر روز به دنبال روش های جدید و نوآورانه برای مارکتینگ محتوا و محصولات شان و دیده شدن بیشتر هستند. یکی از راه هایی که کسب و کار ها این روز ها برای دیده شدن به سمت آن می روند، گیمیفیکیشن است. به همین دلیل ما در فالوکمپ تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره گیمیفیکیشن در اینستاگرام صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

گیمیفیکیشن چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم درباره گیمیفیکیشن در اینستاگرام صحبت کنیم، بهتر است این واژه را برای کسانی که با آن آشنایی ندارند، توضیح دهیم و کاربرد های آن را بررسی کنیم.

گیمیفیکیشن در لغت به معنای بازی سازی است. در واقع این اصطلاح زمانی به کار می رود که شما هنر بازی سازی را در فضا یا محیطی به کار می برید، که در اصل برای بازی طراحی نشده است.

گیمیفیکیشن

به عنوان مثال، ممکن است شما یک رویداد یا گردهمایی مانند تدکس را برگزار کنید و در این رویداد بازی و گیمیفیکیشن متناسب رویداد نیز طراحی کنید و برای مخاطبان به اجرا در بیاورید. هدف اصلی گیمیفیکیشن تاثیر گذاشتن بر رفتار مخاطب هدف و تغییر دادن آن است.

اصول طراحی گیمیفیکیشن

برای طراحی گیمیفیکیشن یک سری اصول کلی وجود دارد که بهتر است به آن ها توجه شود. ما در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. البته به یاد داشته باشید که برخی از آن ها برای هر کسب و کاری ممکن است پاسخگو نباشد و شما با توجه به کسب و کار خود، از برخی از این اصول استفاده می کنید:

  • مخاطب هدف خود را مشخص کنید

هنگام طراحی گیمیفیکیشن اولین قدم این است که مشخص کنید بازی مورد نظر برای چه افرادی مناسب است و برای چه کسانی طراحی شده است. چه کسانی قرار است به بازی شما جذب شوند (با توجه به هدف کسب و کارتان). به عنوان مثال اگر کسب و کار شما فروش لباس زنانه است، ممکن است مخاطب اصلی شما زنان جوان از طبقه اجتماعی متوسط به بالا باشند که به مد جدید اهمیت می دهند و در انتخاب لباس بی پروا و اهل ریسک هستند.

شناخت مخاطب اولین قدم گیمیفیکیشن
  • نتیجه که می خواهید بگیرید را مشخص کنید

هنگام طراحی یک گیم، شما باید هدف خود را از این کار تعیین کنید. اینکه بازی که طراحی کرده اید دقیقا قرار است چه تغییری در رفتار مخاطبان شما ایجاد کند؟
به عنوان مثال، ممکن است شما یک شرکت کامپیوتری داشته باشید و بازی را طراحی کنید تا کارمندان شما آن را اجرا کنند و هدف شما از بازی که طراحی می کنید، این باشد که کارمندان شرکت تان بیشتر باهم ارتباط برقرار کنند و یا به اصطلاح یخ بین شان شکسته شود.
یا در مثال مورد قبل، اگر شما یک فروشگاه لباس زنانه دارید، ممکن است هدفتان از طراحی بازی، جلب کردن توجه مشتریان به مدل جدید لباسی باشد که طراحی کرده اید و…

اولین استراتژی جذب مخاطب در اینستاگرام، دستکاری اعداد حیاتی است.با خرید فالوور اینستاگرام می توانید اعتبار بالایی به برند خود در این فضا تزریق کنید.

  • کیفیت را قربانی کمیت نکنید

بهتر است تمرکز خود را بر روی کیفیت و تاثیرگذاری بازی که طراحی کرده اید قرار دهید. برخی از افراد یا کسب و کار ها ممکن است بخواهند تعداد زیادی بازی طراحی کنند تا تنوع بازی هایشان را بالا ببرند. در حالی که بهتر است تعداد کمی (یا حتی فقط یک عدد) بازی داشته باشید و آن ها را به بهترین نحوی که می توانید طراحی کنید.

  • برای بازدیدکننده راه فرار داشته باشید

اگر طراحی بازی شما به گونه ای است که مشتری یا مخاطب هنگام ورود به سایت یا فروشگاه شما، با اولین چیزی که روبرو می شود بازی است، برای او راه فرار در نظر بگیرید.
درواقع بسیاری از مخاطبان یا مشتریان شما هستند که علاقه ای به بازی ندارند و یا به هر دلیلی نمی خواهند بازی کنند. پس بهتر است این افراد امکان این را داشته باشند که بازی را skip کنند و یا از آن خارج شوند و به سایر قسمت های سایت یا فروشگاه شما بروند.

حفظ کیفیت در گیمیفیکیشن
  • فضای رقابتی ایجاد کنید

بازی ها انواع مختلفی دارند، اما معمولا بازی هایی برای مخاطبان هیجان انگیز تر است که در آن ها با دیگران رقابت می کنند. در نتیجه سعی کنید در صورت امکان رقابت یا رتبه بندی را در بازی های طراحی شده تان لحاظ کنید.

  • بازی را خیلی سخت یا خیلی آسان طراحی نکنید

بهتر است بازی که طراحی می کنید به اندازه کافی آسان باشد که همه بتوانند بازی کنند و از طرفی به اندازی کافی سخت باشد که افراد حوصله شان سر نرود و برایشان چالش برانگیز باشد.
تحقیقات نشان داده است که افراد در چنین تکالیف یا بازی هایی بهتر عمل می کنند و علاقه و تمایل بیشتری نشان می دهند.

گیمیفیکیشن در اینستاگرام به چه معناست؟

از آنجایی که اینستاگرام نیز یکی از فضا هایی است که کسب و کار ها در آن حضور دارند، می توانید در آن بازی طراحی کنید و از فالوور ها یا مخاطبان خود بخواهید در این بازی ها شرکت کنند.

این بازی ها ممکن است در خود اینستاگرام طراحی شود یا کسب و کار ها لینک بازی را در استوری، پست یا بیو صفحه خود قرار دهند و مخاطبان با مراجعه به آن لینک بازی کنند.

بیشتر بخوانید: دانلود موزیک بدون کپی رایت برای اینستاگرام و یوتیوب

گیمیفیکیشن در اینستاگرام

به عنوان مثال، پیج اینستاگرامی «موتن رو» به تازگی بازی طراحی کرده است. مخاطبان با رفتن به لینکی که در پیج اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است، بازی شباهت ها را انجام می دهند و با توجه به امتیازی که در بازی به دست می آورند از صفر تا 100 درصد تخفیف بر روی محصولات موتن رو دریافت می کنند.

انواع گیمیفیکیشن در اینستاگرام

یکی از ساده ترین بازی هایی که بلاگر ها یا کسب و کار ها در پیج شان اجرا می کنند، این است که از مخاطبان می خواهند با موضوع خاصی عکس یا ویدیو بگیرند و آن را برایشان ارسال کنند.

سپس عکس ها و ویدیو های ارسالی را به اشتراک می گذارند و با رای مخاطبان بهترین ویدیو و عکس را انتخاب می کنند و به آن جایزه می دهند.

انواع گیمفیکیشن

همچنین از بازی های دیگری که در اینستاگرام زیاد انجام می شود و طرفداران زیادی دارد، این است که شما یک معمای تصویری را متنی را در استوری به اشتراک می گذارید و از فالوور هایتان می خواهید آن را حل کنند یا به سوال طرح شده پاسخ دهند. اولین کسی که پاسخ درست بدهد، برنده است و جایزه ای از سوی شما دریافت می کند.

البته این ها ساده ترین و دم دستی ترین بازی هایی هستند که در اینستاگرام زیاد اجرا می شوند. شما می توانید بازی های جدید و منحصر به فرد مخصوص خودتان را طراحی و اجرا کنید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره گیمیفیکیشن در اینستاگرام و اصول و انواع آن صحبت کردیم. شما نیز می توانید برای دیده شدن بیشتر و جلب مخاطب از این تکنیک هوشمندانه و جذاب استفاده کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را برای دوستان خود که در اینستاگرام فعال هستند و یا می‌خواهند کسب و کاری ایجاد کنند، ارسال کنید.