1/5 - (2 امتیاز)

وقتی صحبت از تولید محتوا یوتیوب به میان می‌ آید نظرها به سمت ویدئوها و فیلم‌ های بارگذاری شده در یوتیوب جلب می‌شود؛ چرا که یوتیوب بزرگترین سرویس اشتراک گذاری ویدیو و دومین موتور جستجوی محبوب دنیا است. محبوبیت یوتیوب به حدی هست که بسیاری از افراد برای افزایش درآمد خود اقدام به خرید سابسکرایب یوتیوب می‌کنند.

اگر شما هم از تولیدکنندگان محتوا در این بستر پر قدرت هستید، دانستن ترفندهای دیده شدن محتوا در یوتیوب برای شما خالی از لطف نیست.

قوانین یوتیوب برای تولید محتوا

یوتیوب قوانین متعددی دارد و به همین علت، کار را برای عده‌ ای که از آن درآمد کسب می‌ کنند، کمی سخت کرده است، در این مطلب سعی داریم به قوانین یوتیوب بپردازیم تا نحوه استفاده از این بستر برای شما بهتر روشن شود.

درآمد تولید محتوا در یوتیوب

مهم ترین هدف هر کاربری از فعالیت در یوتیوب، رسیدن به درآمد دلاری در این پلتفرم است.4 قانون مهم برای رسیدن به درآمد در یوتیوب عبارتند از:

  • شما باید 1000 مشترک (subscribers) در کانال یوتیوبی خود داشته باشید.
  • ویدیو تولید شده شما باید در طول 12 ماه گذشته، 4000 ساعت بازدید داشته باشد. بنابراین در ابتدای راه خرید بازدید یوتیوب کمک بزرگی به رشد چنل های یوتیوب می‌کنند.
درامد تولید محتوا در یوتیوب

توجه داشته باشید که مدت زمان لایو (Live Streams) در این مجموعه زمانی حساب نمی‌ شود. همچنین مدت زمان تماشای ویدیو‌هایی که حذف می‌کنید از مجموع 4000 ساعت کسر می‌ شود.

  • داشتن یک اکانت Adsense در کنار رعایت تمامی قوانین یوتیوب از واجبات برای کسب درآمد است.
  • پیوستن به YouTube Partner Program را فراموش نکنید . این برنامه با نام اختصاری ypp یا برنامه شریک یوتیوب به تولید کنندگان محتوا اجازه می‌ دهد تا از ویدیو‌های خود سود بدست آورند. این برنامه مسئولیت تبلیغات پخش شده بر روی ویدیو‌ها را می‌ پذیرد و پرداخت‌ های کاربران را انجام می‌ دهد ولی اولین شرط آن، داشتن 1000سابسکرایب است.

یکی از ترفندهای فوق العاده برای رساندن کانال به 100ممبر لازم، خرید سابسکرایب از وب سایت های معتبر است.

اگر شما می‌ خواهید درآمد خود را از یوتیوب دریافت کنید باید به قوانین آن پایبند باشید. حتی وقتی شما درخواست خود را برای عضویت در YPP ارسال می‌ کنید، مدتی طول می‌ کشد تا درخواست شما تایید شود. علت این تاخیر مطمئن شدن یوتیوب از رعایت شدن تمامی قوانین در کانال شماست.

 قوانین کپی رایت در یوتیوب

یوتیوب در رابطه با مسئله کپی رایت قوانین سخت گیرانه ای را وضع کرده است.

محتواهای تولید شده باید خاص و یونیک باشند. استفاده از ایده دیگران برای تولید محتوا مشکلی ندارد؛ اما کپی کردن عینی محتوای سایر کانال ها شما را در دردسر بدی می اندازد.

اگر شما از صاحبان ویدئو برای منتشر کردن محتواهایشان در این بستر اجازه نگرفته باشید، یوتیوب برخورد جدی با کانال شما خواهد داشت؛ چرا که این کار دزدی اثر می باشد و نقص قوانین کپی رایت در آن مشهود است.

گاهی افرادی محتوای دیگران را در یوتیوب به اشتراک می گذارند؛ بدون آنکه یوتیوب کانال آنها را به عنوان نقض قوانین کپی رایت تشخیص دهد، باید بدانید که آن‌ ها مجوزهای لازم را دریافت کردند که شما از آن اطلاع ندارید.

قانون کپی رایت در یوتیوب

 افزودن یک اکانت گوگل ادسنس به کانال یوتیوب

برای کسب درآمد از یوتیوب شما به راهی نیاز دارید که این پرداخت‌ ها را به شما انجام دهد. برای شروع شما به یک حساب گوگل Adsense  نیاز دارید. شما می‌ توانید از حساب ادسنسی که قبلا ساخته‌ اید استفاده کنید و یا اینکه چندین کانال را به یک حساب ادسنس وصل کنید.

نکته: امکان ساخت این حساب به دلیل تحریم ها برای ایران مسیر نیست. اگر قصد فعالیت جدی از در این بستر را دارید، از آشنایان خود در خارج از کشور برای ساخت این اکانت کمک بگیرید؛ چرا که برای ایجاد آن به آدرس واقعی نیاز دارید.

قوانین خط مشی یوتیوب

یوتیوب بارگذاری هر‌گونه ویدیوی توهین آمیز، خشونت، ترسناک، هرزه نگاری، و موارد تشویق به اعمال جرم را ممنوع کرده است.

اکانت گوگل adsense  برای  کسب درامد از یوتیوب

چگونه در یوتیوب تولید محتوا کنیم؟

تولید محتوا در یوتیوب به مراتب سخت تر از اینستاگرام است. یوتیوب یک سرویس اشتراک گذاری قدیمی است که میلیون ها کاربر در طی این چندسال در آن محتوا آپلود کرده اند. برای دیده شدن محتوایتان در این اقیانوس باید نکات و تکنیک هایی را رعایت کنید که در ادامه به آن می پردازیم.

  1.  انتخاب موضوع مناسب

شما در گام اول باید موضوعی را انتخاب کنید و با همان موضوع پیش روید. موضوع را با توجه به نیاز مخاطب و متناسب با مهارت خود انتخاب کنید تا بتوانید با تسلط کامل آن را انجام دهید.

موضوعات پرطرفدار یوتیوب

  • ویدیوهای عمومی
  • تجارت
  • مد و زیبایی
  • بازی و گیمینگ
  • ورزش و تناسب اندام
  • فیلم و تلوزیون و موسیقی 
  • آموزش
  1.  نوشتن متن

نوشتن متن به منظور اجرای بهتر یک امر ضروری است تا نخواهید روند اجرا را به خاطر فراموشی از نو اجرا کنید. متن را با زبان روان بنوسید و اجرا کنید. اجرا باید به گونه‌ای باشد تا مخاطب دچار ابهام نشود.

  1. آماده کردن تجهیزات ابتدایی

تولید محتوای باکیفیت در این بستر از اهمیت بالایی برخوردار است. داشتن یک تلفن همراه هوشمند برای شروع فعالیت حرفه ای و رقابت با کانال های ایرانی مطرح کافی نیست. برخی از تجهیزات ابتدایی برای شروع کار به شرح زیر هستند:

  • دوربین: یک دوربین لازم است تا بتوانید محتواهای خود را با کیفیت بالا ضبط کنید؛ البته لزومی ندارد در ابتدای کار از تجهیزات پیشرفته استفاده کنید شما می توانید با دوربین متوسط محتواهای خوب تهیه کنید بعد در صورت نیاز آن را ارتقا دهید.
  • تری پاد (سه پایه): به وسیله یک هولدر، دوریین یا تلفن هوشمند را برروی آن نصب می‌ کنید و با استفاده از پایه‌ ها می‌توانیم آن را در ارتفاع دلخواه قرار دهیم. تری پاد برای جلوگیری از لرزش‌ های دست حین تصویربرداری ضروری است. 
تجهیزات لازم برای  تولید محتوا در یوتیوب
  • میکروفن: اهمیت صدا کمتر از تصویر نیست. هر چقدر هم دوربین شما حرفه‌ ای باشد، صدای ضبط شده با دوربین کیفیت بسیار پایین دارد. پس حتماً باید از میکروفن استفاده کنید. میکروفن‌ های یقه‌ ای، قیمت مناسب و کیفیت صدای قابل قبولی دارند.
  • نور: برای ضبط یک فیلم با کیفیت، باید به نورپردازی نیز توجه داشت. نور پردازی باعث بالا بردن کیفیت ویدئو می‌ شود. استفاده از سافت باکس در دو جهت از رو به رو برای نورپردازی لازم است.
    نکته: به جای سافت باکس می‌ توانید از چراغ مطالعه استفاده کنید.
  • ضبط اسکرین: ممکن است ویدیویی که شما قصد ساخت آن را دارید نیازی به تصویر برداری با دوربین نداشته باشد. در بسیاری از موارد خصوصاً آموزش کار با برنامه‌ها و سایت‌ها و … بیشتر، کار با ضبط صفحه نمایش انجام می‌ شود. برای ضبط صفحه نمایش نرم افزارهای مختلفی موجود است. 
  1. ادیت فیلم

در این مرحله لازم است، فیلم تهیه شده را ویرایش کنید. قسمت‌ هایی را حذف کرده، مطالب و نوشته‌ هایی را اضافه کنید.

اضافه کردن یک موسیقی به فیلم برای جذاب کردن آن از مهم‌ ترین قسمت‌ های این بخش است. بهتر است از موسیقی‌ هایی که یوتیوب در اختیارتان قرار داده استفاده نمایید تا با مشکل حق امتیاز روبرو نشوید.

قانون کپی رایت برای بیشتر اهنگ ها وجود دارد و در صورت استفاد از آنها، یوتیوب به سرعت محتوایی که برای آن زحمت کشیده اید را حذف خواهد کرد. برای ادیت فیلم می‌ توانید از برنامه‌ های مخصوص ادیت فیلم استفاده کنید.

ادیت فیلم یوتیوب

نکات مهم برای تولید محتوا در یوتیوب

تولید محتوای مستمر و با کیفیت در یوتیوب تنها سلاح شما برای رقابت با کانال های پرطرفدار است. رعایت سه نکته زیر برای فعالیت در یوتیوب بسیار مهم است.

  • ۱۵ ثانیه ابتدای ویدئو: این قسمت نقش به سزایی در تصمیم‌ گیری مخاطب در دیدن ادامه فیلم یا بستن آن دارد. پس بیشتر توان خود را برای جذاب نشان دادن ۱۵ ثانیه اول بگذارید.
  • برنامه منظم: رعایت یک برنامه منظم به این معنا که به‌ طور متناوب مثلا چند بار در هفته پست بگذارید بازدید و عملکرد بهتری نسبت به دیگران خواهند داشت. 
  • تعامل با همکاران: در ویدیوی همکاران و رقبای خود مشارکت کنید. از این طریق مخاطبان آن‌ ها با شما و کانالتان آشنا می‌شوند.

ایده تولید محتوا بدون چهره برای یوتیوب

شاید برای افرادی که به دنبال فرصتی برای تولید محتوا در یوتیوب و کسب درآمد دلاری می گردند یکی از دغدغه های رایج تولید محتوای بدون چهره برای یوتیوب باشد.

اگر ترس از ساخت ویدئو در یوتیوب دارید ولی با این وجود دوست ندارید این بازار جذاب را از دست بدهید ادامه این مطلب را مطالعه نمایید تا ایده هایی ناب برای تولید محتوا بدون چهره برای یوتیوب را برای شما بازگو کنیم.

شاید برای برخی تحمل عواقب مشهور شدن سخت باشد به هر حال با انتشار ویدئو و شهرت ممکن است دیگر حفظ حریم خصوصی برای شما کمی سخت باشد از سویی دیگر ممکن است با حجم زیادی از پیام های منفی مواجه شوید. بنابر این منطقی هست که بسیاری به دنبال تولید محتوا یوتیوب بدون چهره باشند؛ اکنون راهکارهای ما چیست؟!

۱. از ترکیب کلیپ های ویدیویی یا تصاویر استفاده کنید

بسیاری از کانال های موفق در یوتیوب با این ابتکار توانسته اند ویدئو هایی جدید و خلاقانه ایجاد نمایند از جمله این کانال های موفق، کانال ‘Spill Sesh’ با 571 هزار سابسکرایبر فعال است.

سازنده این کانال هرگز تصویر خود را نمایش نداده است و تنها با استفاده از اسکرین شات و کلیپ های کوتاه توانسته مخاطبان زیادی را جذب نماید.

بر اساس قوانین یوتیوب، سازندگان می توانند از ویدیوها، صداها یا تصاویر با قانون کپی رایت اما با حق نسخه‌ برداری برای انتقاد، گزارش خبری، آموزش یا … استفاده کنند.

بنابر این اگر بخواهید از این قانون استفاده کنید باید چیزی مانند تفسیر یا گرافیک را به آن اضافه کنید تا بتوانید تحت حمایت استفاده منصفانه قرار بگیرید.

بنابر این با انتشار ویدئو ها بدون هیچ تغییر و دخل و تصرفی نمی توانید از این قانون به نفع خود استفاده کنید و حتی مشمول جریمه قانون کپی رایت خواهید شد.

۲. از انیمیشن و جذابیت آن غافل نشوید!

راهکار دیگری که برای تولید محتوا یوتیوب بدون تصویر می توان در نظر گرفت استفاده از انیمیشن است. با استفاده از انیمشن شما می توانید به راحتی با استفاده از ابزارهایی همانند Animaker یا Toonly اقدام به تولید محتوای جذاب در یوتیوب نمایید.

تولید محتوا یوتیوب

۳. آموزش

اگر در زمینه برنامه‌نویسی، گرافیک یا فتوشاپ و … اطلاعات کاملی دارید به راحتی با استفاده از اسکرین ریکورد می توانید ویدئو هایی جالب و اموزشی البته با خلاقیت خاص خود ایجاد کنید تا سابسکرایب زیادی را جذب نمایید.

نکته: وجود کانال های آموزشی زیاد در یوتیوب شاید رقابت را در این زمینه زیاد کند به گونه ای که سخت بتوانید در این شبکه اجتماعی مطرح شوید اما با داشتن خلاقیت و ابتکار می توانید تمام این سد ها را بشکنید. نمونه آن کانال اموزش فتوشاپ سینا ایمانی است که با طنز و فن بیان خاص خود توانسته سابسکرایب های فعالی را داشته باشد.

۴. ویدئوهای نمایشی

ویدئوهای نمایشی که با استفاده از آن تنها نیمی از صورت شما نمایش داده می شود راهکار دیگری برای تولید محتوا یوتیوب و شناخته نشدن است!

این ویدئو ها بیشتر برای موضوعات آشپزی و taster ها مورد استفاده قرار می گیرد اما شما به راحتی می توانید از این ایده برای معرفی آثار هنری، بررسی محصولات، خدمات ناخن و … که نیازی به حضور چهره شما در ویدئو ندارد، به کار ببرید.

۵. انتشار صدا به تنهایی!

یکی دیگر از راهکارهای تولید محتوا یوتیوب، تولید محتوای صوتی است. انتشار صدا در یوتیوب می تواند به شکل های زیر باشد:

  • پادکست
  • موسیقی
  • مدیتیشن
  • کتاب های صوتی

در این روش با گذاشتن یک تصویر ثابت یا متحرک با عنوان تولید محتوای صوتی خود می توانید تولید محتوا یوتیوب داشته باشید.

سخن آخر

ما در این مطلب سعی کردیم روش های تولید محتوای تاثیر گذار در یوتیوب و درآمدزایی از این شبکه اجتماعی محبوب را به شما اموزش دهیم. اکنون اگر سوالی در مورد مباحث مطرح شده در این مقاله داشتید در قسمت کامنت‌ ها از ما بپرسید. همچنین خوشحال می شویم نظر و پیشنهادات خود را با ما و دیگر همراهان فالوکمپ به اشتراک بگذارید.

 مهم‌ ترین چیز برای بهتر دیده شدن در یوتیوب چیست؟

اولین و مهم‌ ترین امر برای بهتر دیده شدن در یوتیوب یک تولید محتوای خوب و جذاب برای ایجاد رغبت برای کاربران است.

آیا یوتیوب قوانین خاصی برای ایجاد و بارگذاری محتوا دارد؟

بله. قوانین یوتیوب برای بارگذاری محتوا باید رعایت شود و اگر این قوانین رعایت نشوند باعث اخطار و بسته شدن حساب برای همیشه می‌ شود.