3.7/5 - (3 امتیاز)

برای دیده شدن بیشتر در اینستاگرام، سئو کردن پیج تان اهمیت زیادی دارد. اصلا تا به حال درباره سئو اینستاگرام شنیده اید؟ اگر تاکنون این کلمه به گوش شما نخورده است، یا اینکه اطلاعات کمی درباره آن دارید، این مقاله را از دست ندهید چرا که در ادامه مهمترین فاکتور های دیده شدن در اینستاگرام را برای شما بازگو می کنیم.

سئو اینستاگرام چیست؟

شاید در مورد سئوی سایت ها در گوگل چیز هایی شنیده باشید. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز، نیاز به سئو کردن دارند. حالا سئو اینستاگرام چیست؟ سئو اینستاگرام به معنای بهینه سازی محتوا در اینستاگرام است به طوری که در نتایج جستجو ظاهر شوند.

در واقع، زمانی که شما در اینستاگرام تکنیک های سئو را رعایت می کنید، هم پست های شما در اکسپلور اینستاگرام به کاربران بیشتری نمایش داده می شوند و هم هنگامی که کاربران کلمات کلیدی شما را در قسمت سرچ اینستاگرام جستجو کنند، شما یکی از اولین نتایجی خواهید بود که ظاهر می شوند.

بیشتر بخوانید: تمام اصطلاحات اینستاگرام را اینجا یاد بگیرید

اصول سئو اینستاگرام

برای سئو کردن پیج اینستاگرام تان و بهینه سازی محتوا ها، باید اصول سئو در اینستاگرام را بلد باشید و با قوانین و الگوریتم های اینستاگرام به طور کامل آشنایی داشته باشید. ما در ادامه تعدادی اصول سئو اینستاگرام را که می توانند به دیده شدن بیشتر پیج شما کمک کنند، برایتان بازگو می کنیم.

  1. بهینه سازی نام کاربری
    نام کاربری شما باید چند ویژگی را داشته باشد.
    اولا کوتاه باشد.
    دوما در صورت امکان حاوی کلمه کلیدی برند شما باشد
    سوما تا حد امکان جدید و خاص باشد.
    همه این ها باعث می شود کاربران بسیار راحت تر نام کاربری شما را به خاطر بسپارند و در نتیجه بیشتر به پیج شما سر بزنند. این می تواند به دیده شدن و فروش بیشتر تان کمک کند.
    یوزرنیم اینستاگرام
  2. رعایت اصول نوشتن بیو
    بهتر است به جای نوشتن شعر و جملات ادبی در بیو اینستاگرام تان، توضیح مختصری درباره کسب و کار و فعالیت هایتان بدهید. همچنین راه های ارتباطی خود را علاوه بر پروفایل، می توانید در قسمت بیو اینستاگرام تان نیز قرار دهید.

بیشتر بخوانید: برای افزایش فالوور، یک بیوگرافی حرفه ای در اینستاگرام بنویس!

  1. لینک‌گذاری در بیو
    اگر سایت دارید، حتما لینک آن را در بیو اینستاگرام تان قرار دهید. انجام این کار یک تبادل دو طرفه است که مخاطبان اینستاگرام تان را به سایت و مخاطبان سایت تان را به اینستاگرام هدایت می کند و بازدید و ترافیک را در هر دو جا افزایش می دهد.
  2. انتخاب لوکیشن
    مشخص کردن لوکیشن کسب و کار تان در قسمت پروفایل اینستاگرام، اولا نشان دهنده اعتبار و حقیقی بودن شماست و در ثانی افرادی که قصد همکاری با شما را دارند، می تواند بدون اینکه مجبور باشند از شما سوال کنند، اطلاعات اولیه کسب و کار تان را در اختیار داشته باشند.
    لوکیشن اینستاگرام
  3. طراحی بهینه پست ‌ها و استوری
    منظور از طراحی بهینه پست ها و استوری ها مسائلی مانند کیفیت تصاویر، ادیت مناسب، رنگ بندی مربوط به لوگو و رنگ های برند تان، ثبت متن جایگزین (Alt) برای تصاویر پست ها، کپشن ها تا حد امکان کوتاه و ساده، درج فاصله میان خطوط کپشن، قرار دادن تصویر کاور برای ویدیو ها و… است. این ها نکات و اصول اولیه ای هستند که هر کسب و کاری در اینستاگرام باید رعایت کند.
  4. استفاده هوشمندانه از هشتگ
    علاوه بر خرید فالوور اینستاگرام، هشتگ‌ ها نقش موثری در جذب و افزایش فالوور در اینستاگرام دارد. اهمیت هشتگ ها را همه ما می دانیم. اما دوتا از اشتباهات رایجی که افراد هنگام هشتگ زدن تکرار می کنند اولا استفاده بیش از حد از هشتگ ها است. درست است که اینستاگرام به شما اجازه می دهد 30 هشتگ در هر پست استفاده کنید.
    اما بهتر است شما به 10-15 هشتگ رضایت بدهید تا هم چهره پست تان خراب نشود و همه هشتگ ها تاثیر بیشتری داشته باشند.
    دومین اشتباه رایج این است که افراد هر هشتگ پر سرچی را که به دست شان بیاید، در پست هایشان استفاده می کنند. در حالی که بهتر است همه هشتگ هایی که استفاده می کنید متناسب با موضوع پست و پیج تان باشد و تنها 3-4 هشتگ غیر مرتبط و بر اساس موضوعات ترند روز باشند.

بیشتر بخوانید: راهنمای استفاده از هشتگ های‌ اینستاگرام

  1. اهمیت تقویم محتوایی
    نظم یکی از مهم ترین مسائل در هر کاری است. اگر شما در تولید محتوای اینستاگرام تان نظم داشته باشید می توانید پیج خود رات بهتر مدیریت کنید. داشتن تقویم محتوایی در افزایش نظم به شما کمک می کند. داشتن تقویم محتوایی نه تنها شما را از سردرگمی و شلوغی نجات می دهد، بلکه انتشار منظم و به موقع محتوا ها، مخاطبان تان را هم راضی تر نگه می دارد.
برنامه سئو اینستاگرام

برنامه سئو اینستاگرام

برای سئو کردن پیج اینستاگرام خود، شما می توانید از برخی برنامه ها و ابزار ها کمک بگیرید. ما قصد داریم در ادامه 3 تا از این ابزار ها را به شما معرفی کنیم.

  1. اینسایت اینستاگرام
    در دسترس ترین و ساده ترین ابزاری که شما می توانید در جهت سئو کردن و بهینه سازی محتوا هایتان به کار گیرید، اینسایت اینستاگرام است. با وارد شدن به پروفایل تان و لمس سه خط بالا و سمت راست صفحه، می توانید Insights را در میان گزینه ها ببینید.
    در اینسایت اینستاگرام اطلاعاتی مانند رنج سنی مخاطبان، ملیت و محل زندگی آن ها، ساعت های استفاده شان از اینستاگرام و… را به دست آورید.
    از این طریق شما می توانید بفهمید که با توجه به نوع مخاطبان تان، چه نوع محتوا هایی با چه فرمی برایشان مناسب تر است و بهتر است که این محتوا ها در چه زمان هایی منتشر شوند.
  2. آواریو (Awario)
    همانطور که قبل تر ذکر کردیم، استفاده از هشتگ های مناسب یکی از اصول مهم سئو اینستاگرام است. ابزار آواریو کلمات کلیدی شما و ترکیبات آن ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند و در این مسیر از پیج رقبای شما نیز استفاده می کند. سپس مناسب ترین هشتگ ها را برای استفاده در پیج تان به شما پیشنهاد می دهد.
    Awario
  3. اینستافای (Instafy)
    نرم افزار اینستافای با بررسی پیج شما و محتوا هایتان، به شما می گوید که کدام نوع از محتوا ها بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته اند و موفقیت بیشتری داشته اند. بدین ترتیب شما می توانید متوجه شوید که سلیقه مخاطب شما بیشتر به کدام سمت متمایل است و در تولید محتوای خود نظر و سلیقه مخاطب را نیز لحاظ کنید.

چگونه پیج اینستاگرام را در سرچ گوگل بگذاریم

برای اینکه زمانی که افراد نام برند یا شرکت شما را در گوگل جستجو می کنند، پیج اینستاگرام تان نیز در نتایج گوگل ظاهر شود، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. اکانت خود را عمومی (Public) کنید
    اول از هرچیز اگر پیج شما خصوصی است بهتر است آن را روی حالت پابلیک قرار دهید تا موتور های جستجو بتوانند آن را بررسی کنند.
  2. اکانت اینستاگرام خود را در Profile Schema قرار دهید
    به سایت schema.org بروید و اکانت ‌های خود در شبکه های اجتماعی را به گوگل معرفی کنید. اگر از قبل برای برند خود از knowledge graph استفاده کرده باشید، اکانت های شما در شبکه های اجتماعی (مانند اینستاگرام، توییتر، گوگل پلاس و…) در آن فعال خواهند بود.
    اینستاگرام در گوگل
  3. کلمه کلیدی مناسب را در نام اینستاگرام خود قرار دهید
    کلمه کلیدی را که دوست دارید با آن در نتایج سرچ گوگل ظاهر شوید و همچنین کلمه کلیدی مناسب کسب و کار تان است، در قسمت نام (Name) پیج اینستاگرام تان قرار دهید.
  4. در Bio از کلمات کلیدی استفاده کنید
    کلمه کلیدی را که در نام پروفایل تان قرار داده اید، در بیو اینستاگرام تان نیز قرار دهید. البته در این قسمت می توانید کلمات کلیدی دیگر را نیز اضافه کنید.
  5. استفاده از کلمه کلیدی در کپشن پست ها
    کلمات کلیدی را که در قسمت نام و بیو اینستاگرام به کار برده اید، در کپشن پست هایتان نیز قرار دهید. می توانید این کلمات را در متن کپشن و یا به صورت هشتگ در انتهای متن قرار دهید.
  6. به پست های اینستاگرام تان لینک دهید
    شما می توانید در سایت خود یا وبلاگ های دیگر، مستقیما به پست های اینستاگرام تان لینک دهید و کلمات کلیدی را نیز در کنار آن لینک ها استفاده کنید.
لینک محتوای سایت به پیچ اینستاگرام
لینک محتوای سایت به پیج اینستاگرام

با انجام مراحل بالا، باز هم ممکن است مدتی طول بکشد تا پیج شما در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود. با این حال صبور باشید و نکاتی که گفتیم را رعایت کنید.

سخن آخر

در این مقاله درباره سئو اینستاگرام و نکات مهم مربوط به بهینه سازی محتوا در این شبکه اجتماعی صحبت کردیم. اگر این مقاله برای شما مفید بود، آن را برای دوستانی که به دنبال دیده شدن در اینستاگرام هستند ارسال کنید.

سوالات خود را درباره سئو اینستاگرام در قسمت نظرات از ما بپرسید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

  • سئو اینستاگرام چیست؟
    سئو اینستاگرام به معنای بهینه سازی محتوا ها در اینستاگرام است به طوری که در پیج و پست های شما در نتایج جستجوی اینستاگرام ظاهر شوند.
  • اصول بهینه سازی محتوا در اینستاگرام چیست؟
    بهینه سازی نام کاربری، استفاده از کلمه کلیدی در بیو پیج، قرار دادن لینک سایت در پروفایل، قرار دادن لوکیشن در پروفایل