امتیاز شما به این مطلب

یکی از مباحثی که در زمینه امنیت پیج های اینستاگرامی مطرح است، مسئله این است که آیا پیج اینستاگرام ما هک شده است یا خیر و چگونه می توان از این موضوع مطلع شد؟! بهترین راهکاری برای اطلاع از این موضوع ابزاری است که خود اینستاگرام در اختیار کاربرانش قرار داده و آن بخش login activity در تنظیمات اینستاگرام است. به همین خاطر ما در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه بفهمیم اینستا هک شده است؟ و بعد از هک شدن در اینستاگرام چه باید کرد؟ پس با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

هک شدن در اینستاگرام چه نشانه هایی دارد؟

هک و امنیت موضوعات مهمی است که معمولا کاربران به این مساله توجه چندانی نمی کنند و بی محابا رمز یا پسورد خود را در اختیار افراد دیگر قرار می دهند یا از پسوردهایی استفاده می کنند که اصلا قابل اتکا نیستند.

موضوع مهم این است که افرادی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند هر از چند گاهی پسورد خود را در شبکه های اجتماعی تغییر دهند و از پسوردهایی که به راحتی قابل حدس زدن باشند استفاده نکنند.

همچنین اگر خدمات شبکه های اجتماعی را دریافت می کنید نسبت به مطمئن بودن آن سایت، نرم افزار یا رباط اطمینان کامل حاصل فرمایید یا از سایت هایی اقدام به خرید فالوور و لایک و … نمایید که نیازی به دریافت پسورد شما نداشته باشند تا از امنیت حساب خود به طور کلی مطمئن باشید.

نکته مهم: اگر قصد خرید فالوور اینستاگرام را دارید حتما قبل از خرید و برای امنیت پیج خود مطلب چگونه فالوور فیک بزنیم؟ را مطالعه کنید.

هک شدن در اینستاگرام

در ادامه به بررسی از علائم مربوط به هک شدن در اینستاگرام می پردازیم:

  1. در پیج خود اکانت هایی را می بینید که خودتان فالو نکرده اید یا پست هایی را لایک شده از طرف شما که خودتان آن ها را لایک نکرده اید. 
  2. در یک بازه زمانی خاص افراد زیادی شما را فالو کرده و پست های شما را لایک می کنند. (البته اگر شما اقدام به خرید فالوور نکرده باشید یا اینکه پیج خود را به ربات های اینستا وصل نکرده اید). 
  3. از طرف اینستاگرام ایمیلی مبنی بر تغییر پسورد پیج، لاگین های مکرر از دستگاه های دیگر، تغییر ایمیل، دریافت کرده اید که این کار توسط شما انجام نشده است، احتمال هک شدن را در ذهن خود بدهید. 
    تغییر ایمیل اینستاگرام
  4. اگر در پیج شما پست های گذاشته می شود که شما هیچ کدام از آنها را بارگذاری نکرده اید، ممکن است پیج شما در خطر باشد. 
  5. اگر در قسمت دایرکت پیام هایی را می بینید که فرستنده آنها شما نیستید. احتمال هک را بسیار بدهید. 
  6. اگر نمی توانید به حساب کاربری خود در اینستاگرام وارد شوید و خطای اشتباه بودن رمز را می دهد. 
  7. و مورد اخر اینکه در زیر پست های دیگران کامنت هایی از خود می بینید که شما آنها را ننوشته اید. 

در بالا لیستی را مشاهده کردید از مواردی که لازم است هر چند وقت یکبار مورد بررسی قرار دهید تا از هک شدن یا نشدن اکانت خود مطلع شوید. در ادامه در مورد اینکه چطور بفهمیم اینستاگرام شما هک شده است، صحبت کنیم. 

بیشتر بخوانید: چگونه به اکانت قبلی اینستاگرام خود وارد شویم؟

چگونه بفهمیم اینستا هک شده؟

در بالا علائم مربوط به هک را گفتیم و اشاره کردیم که هر کدام از این علائم نیاز به بررسی هر چند وقت یکبار دارد. اما اینکه از کجا بفهمیم پیج ما هک شده است؟

بخش instagram login activity

یکی از بهترین راهکارها برای مطلع شدن از هک پیج اینستاگرام، چک کردن قسمتی به نام Login Activity در بخش تنظیمات اینستاگرام است. 

برای پیدا کردن Login Activity مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد حساب کاربری شوید. 
  • روی سه خط بالا گوشه سمت راست بزنید. 
    بخش تنظیمات حساب کاربری
  • گزینه setting را انتخاب کنید. 
  • به بخش security بروید. 
    بخش امنیت حساب کاربری
  • بر روی گزینه Login Activity ضربه بزنید. 
    گزینه Login Activity

در این قسمت شما می توانید تمام دستگاه هایی که به اکانت شما متصل و در حال فعالیت هستند، مشاهده کنید. اگر یک گوشی یا به اصطلاح واقعی آن یک نشست در آن مشاهده می کنید، این خود شما هستید. 

اگر نشست های دیگری را مشاهده می کنید، می توانید با زدن بر روی سه نقطه آن متوجه شوید که از کدام منطقه است. با بررسی این نشست ها می توانید متوجه شوید که اکانت تان هک شده است یا نه.

نکته مهم این قسمت است که افرادی که پیج شما را هک کرده اند، از موقعیت جغرافیایی یا لوکیشن های فیک استفاده می کنند تا موقعیت آن ها لو نرود. به این نیز توجه داشته باشید. 

نکته بعدی مهم این است که اگر شما از برنامه های تغییر آی پی مانند vpn ها استفاده می کنید، ممکن است نشست های زیادی را در این قسمت ببینید. اگر می خواهید متوجه هک شدن پیج خود شوید حتما تمامی آی پی های خود را یادداشت کنید تا در صورت بررسی بخش Login Activity بتوانید آنها را به سادگی شناسایی کنید. 

بخش log out

از کجا هک را شناسایی کنیم؟

به طور دقیق نمی توان گفت که از کجا بفهمیم چه کسی ما را هک کرده است. اگر هکر یک  فرد ماهر باشد، از خود نشانه کمتر یا اصلا نشانه ای به جا نمی گذارد که بفهمید کی بوده است. 

اگر هم که فردی تازه کار باشد، از یکسری نشانه ها که در زیر آورده ایم می توانید آن را تا حدودی شناسایی کنید:

  1. اولین مورد همان بررسی قسمت Login Activity در بخش امنیت اینستاگرام است. شما در این بخش نشست های مختلف هراه با لوکیشن دستگاه و گوشی اون می توانید بدست بیاورید. 
  2. دومین بخش، در قسمت تنظیمات ، بخش اکانت ، گزینه personal information را انتخاب کنید. در این گزینه شما اطلاعات شخصی از جمله ایمیل، شماره تلفن، جنسیت و تاریخ تولد را متوجه می شوید. با بررسی این موارد می توانید اطلاعاتی درمورد هکر اینستاگرام بدست بیاورید. 

سخن پایانی

امنیت پیج های اینستاگرام مساله مهمی است. دانستن راهکارهای پیشگیری کننده هم اهمیت بالایی دارد. با بررسی علائم و نشانه هایی که در این مطلب بازگو کردیم شما می توایند متوجه شوید که آیا هک شده اید یا نه.

تجربه شما از هک شدن چیست؟ آیا راه هایی دیگری غیر این موارد که معرفی کرده ایم، می شناسید؟ در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

اگر سوالی هم درمورد هک دارید می توانید آن را در زیر همین مطلب برای ما ارسال کنید، در کمتر زمان به سوال شما پاسخ خواهیم داد. 

سوالات متداول

چگونه بفهمیم اینستا هک شده؟

برای اینکه بفهمیم هک شدیم یا نه، لازم است که به نشانه ها و علائم دقت کنیم از جمله پست های غیرمرتبط در پیج ما، ارسال دایرکت هایی که ما از آن بیخبریم. لایک اکانت های ناشناس. 

ایمیل تغییر رمز از طرف اینستاگرام گرفتم، یعنی هک شدم؟

اگر اینگونه ایمیلی را دریافت کرده اید، حتما آن را جدی بگیرید، چرا که ممکن است کسی خواسته باشد، اکانت شما را مورد حمله قرار دهد.