امتیاز شما به این مطلب

تمامی برنامه برای افراد متخلف و کسانی که قوانین را زیرپا می گذارند، تنبیه هایی  در نظر گرفته است. اینستاگرام نیز شیوه هایی برای تنبیه این افراد قرار داده است.این تنبیه ها باعث افزایش امنیت کاربران و محدود کردن اکانت های مزاحم توسط الگوریتم می شود.محدودیت شادوبن یکی از این تنبیه هایی است که اینستاگرام اعمال می کند. 

در این مقاله، دلایل شادوبن و راه های خارج شدن از آن و نکات مربوط به شادوبن را بیان می کنیم.

آنچه در این محتوا می خوانید: عدم نمایش

شادوبن چیست؟

شادوبن، یکی از اعمالی است که الگوریتم بر روی پیج های متخلف پیاده می کند.شادوبن باعث افت شدید اینگیجمنت پیج می شود و سرعت رشد پیج شما را  کند تر می کند.

زمانی که پیج شما شامل شادوبن اینستاگرام شده باشد، کاربرانی که از طریق هشتگ  محتواهای شما را مشاهده می کردند، دیگر بازدیدی از این قسمت نخواهید داشت و کمترین میزان لایک و کامنت و جذب فالوور را تجربه می کنید.

شادوبن چیست

شادوبن در سال 2006 برای اولین بار توسط توییتر مورد استفاده قرار گرفت.

توییتر برای مدیریت و کنترل پیام ها ، محدودیت سایه را برای توییت های توهین آمیز اجرا کرد.با اعمال این محدودیت، اکانت فرد در یک وقفه زمانی قرار می گرفت و دسترسی های بسیار محدودی نسبت به حالت عادی داشت.توییتر کاربر را از این محدودیت  مطلع می کرد. 

اینستاگرام هیچ اطلاعی به کاربر درباره محدودیت شادوبن نمی دهد و خود شخص باید از ارقام پیج و اتفاقات آن را تشخیص دهد.

چرا اینستاگرام محدودیت شادوبن را ایجاد کرده است؟

الگوریتم اینستاگرام را می توان هوش مصنوعی بسیار قدرتمندی در نظر گرفت که با آنالیز پیج ها و رفتارهای آنها می تواند فیک بودن را تشخیص دهد. در این مدت، تعداد پیج های فیک در اینستاگرام به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است و هشتگ های زیادی قطاروار مورد استفاده قرار می گرفتند که اغلب نامناسب بودند.

پیج های فیک در اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام با تشخیص این موارد و انجام اعمالی بسیاری از آنها را حذف کرده است تا از تکرار دوباره تجربه های ناخوشایند برای کاربران جلوگیری کند.

این محدودیت باعث سخت تر شدن شرایط اینستاگرام شده است و شما باید با رفتارهایی  که دارید به الگوریتم ثابت کنید یک شخص حقیقی هستید.

اولین بار، این محدودیت توسط یک عکاس شناخته شد. او متوجه شد که پست هایش در هشتگ ها قابل مشاهده نیست و به دنبال دلیل آن بود و از آنجایی که بسیاری از کاربران اینستاگرام افراد عادی جامعه که به دنبال گذراندن وقت هستند، تشکیل می دهد، شناختی نداشت؛ پس کاربری در جریان جزئیات این تغییرات نبود.

نشانه های شادوبن شدن

از برخی نشانه های شادوبن شدن پیج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نمایش پست ها به کاربرانی که شما را فالو نکرده اند
  • اثر نداشتن هشتگ ها در جذب فالوور
  • افت شدید نرخ اینگیجمنت
  • و…

چرا پیج من شادوبن شد؟

گاهی کاربران با  انجام رفتارهایی در این بستر باعث می شوند که الگوریتم اینستاگرام به آنها مشکوک شود.حتی ممکن است الگوریتم مدیریت این پچیج ها را ربات فرض کند و محدودیت شادوبن را بر روی آنها اعمال کند.

در برخی موارد ممکن است این محدودیت مدت زمان زیاد طول بکشد و حتی باعث شود مدیر پیج از ادامه کار منصرف شود.

دلایل شادوبن شدن پیج

برخی از دلایل شادوبن شدن پیج

۱-فالو و آنفالو کردن زیاد کاربران

 یکی از مهم ترین دلایل شادوبن شدن یک پیج، استفاده از این ترفند قدیمی فالو و آنفالو است.بسیاری از کاربران برای افزایش تعداد فالوور های خود، ابتدا چندین پیج را فالو می کنند و درخواست فالو بک دارند؛ سپس بعد از چند روز  اقدام به آنفالو کردن پیج ها می کنند تا عدد فالووینگ خود را کمتر کنند.زمانی که بیشتر از 100 اکانت در 24 ساعت آنفالو شوند، الگوریتم این رفتار را ربات تشخیص داده و آن پیج را شادوبن می کند.

همچنین بدانید: فالوور چیست و انواع فالوورهای اینستاگرامی

مورد دوم در این زمینه، داشتن تعداد فالووینگ بالاست. اینستاگرام برای پیج هایی که تعداد بالایی از اکانت ها را فالو کرده اند ، محدودیت اعمال می کند؛چرا که مهم ترین هدف اینستاگرام، ایجاد تعامل و ارتباط بین کاربران است و زمانی که یک پیج تعداد زیادی از اکانت ها را فالو کرده باشد، نمی تواند تعامل خوبی با آنها برقرار کند.

فالو آنفالو

نکته مهم: اگر برای افزایش فالوور از ربات استفاده می کنید، در نظر داشته باشید که این اضافه شدن فالوورها در هر ساعت کمتر از 30 نفر و در هر 24 ساعت کمتر از 800 نفر باشد تا الگوریتم نتواند تشخیص دهد. می توانید ربات خود را به گونه ای تنظیم کنید که برای مثال؛ در هر ساعت 20 الی 25 فالوور جدید به پیج شما اضافه کند.

اما پیشنهاد می کنیم نکات انتخاب بهترین سایت خرید فالوور اینستاگرام را رعایت کنید و خدمات اینستاگرام را از سایت های معتبر که می توان از آن خرید فالوور فیک منطبق با الگوریتم های اینستاگرام را دارند انجام دهید.

توصیه ما: بهترین راه در کنار خرید فالوور واقعی یا فیک دانستن تکنیک های سئو اینستاگرام است که منجر به حفظ و افزایش فالوورهای شما و رشد اینگیجمنت پیج تان خواهد شد.

۲- محدودیت تعداد لایک؛ عامل مهمی در شادوبن شدن پیج

قبل از گسترش تعداد قابلیت های اینستاگرام، تنها راه تعامل با سایر کاربران لایک کردن و کامنت گذاشتن برای محتواهای آنها بود.

امروزه با به وجود آمدن قابلیت هایی مثل استوری اینستا، میزان تعامل افراد هم بالاتر رفته است. 

اگر از ربات برای لایک کردن پست ها به طور خودکار استفاده می کنید، در نظر داشته باشید که تعداد زیاد لایک باعث مشکوک شدن الگوریتم می شود.یک انسان نمی تواند در یک ساعت تعداد بسیار بالایی لایک برای محتواهای مختلف قرار دهد،پس این رفتار، ربات محسوب می شود.

لایک زیاد و شادوبن

درصورتی که از ربات برای پیج خود استفاده می کنید، تعداد لایک در تنظیمات را محدود کنید.

بهترین حالت، 350 در ساعت است؛اما در نظر داشته باشید که اگر الگوریتم اینستاگرام شما را به علت لایک زیاد ربات تشخیص دهد، کمترین محدودیت شادوبن 24 ساعت است.

350 لایک در هر ساعت با یک محاسبه ی ریاضی یعنی 1 لایک در هر دقیقه!

پس به راحتی می توان فهمید که یک کاربر نمی تواند چنین سرعتی در لایک محتواها داشته باشد،پس بهتر است محدودیت ربات را کمتر از 350 لایک قرار دهید تا شناسایی نشود.

۳- ارسال پیام در دایرکت بیشتر از 15 کاربر

در بعضی مواقع، کاربران می خواهند یک محتوا را برای افراد زیادی ارسال کنند تا آنها نیز از آن مطلع شوند. ارسال محتوا در فضای اینستاگرام به صورت گروهی، محدودیت هایی دارد که باید در نظر داشته باشید. اولین مورد، حتما در هنگام ارسال دقت کنید که تعداد از 15 نفر بیشتر نباشد؛ چرا که الگوریتم ارسال یک محتوا برای بیشتر از 15 نفر را اسپم یا تبلیغات در نظر می گیرد که خلاف قوانین اینستا است و شادوبن را در پی دارد.

ارسال پیام در دایرکت بیشتر از 15 کاربر

نکته مهم دیگر که بسیاری به آن بی توجه هستند، تعداد کاراکتر های پیام گروهی است که ارسال شده است.

دایرکت اینستاگرام، محدودیت 500 کاراکتر دارد؛پس اگر پیام شما طولانی است؛ آن که به پیام های 500 کاراکتری تقسیم کنید.

۴- استفاده از تعداد غیرمجاز هشتگ ها برای هر پست

اینستاگرام به طور میانگین برای هر پست، تعداد 30 هشتگ در نظر گرفته است.گاهی کاربران غیرحرفه ای، از تعداد هشتگ های زیاد و غیر مرتبط برای پست های خود استفاده می کنند تا بازدید بالاتری بگیرند؛ غافل این که چنین رفتاری بیشتر نتیجه عکس دارد و محدودیت شادوبن برای پیج اعمال می گردد.

استفاده از تعداد غیرمجاز هشتگ ها برای هر پست

نکته: پست منتشر شده حتی با وجود درج 60 هشتگ، تنها و تنها در 30 هشتگ اول نمایش داده می شود. اما این نوع هشتگ گذاری نیز غیراصولی است.بهترین تعداد استفاده از هر هشتگ برای هر محتوا، 5 الی 10 هشتگ مرتبط با موضوع است.

۵- تگ کردن بیشتر از 20 اکانت در پست ها 

اینستاگرام برای هر حرکتی در این بستر، قوانین خاصی را تنظیم کرده است که در صورت تخطی از این قوانین با اعمال محدودیت برای پیج شما را تنبیه می کند.

یکی از این قوانین، ممنوع بودن تگ بیشتر از 20 اکانت است.

اگر تعداد تگ افراد به بیشتر از 20 اکانت برسد، الگوریتم شما را به عنوان مدیر پیج یک ربات در نظر میگیرد و شادوبن بر روی پیج اعمال می شود.

گروهی از کاربران برای  دور زدن این محدودیت، از منشن کردن در کپشن استفاده می کنند که این کار هم ریسک شادوبن شدن را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

تگ کردن بیشتر از 20 اکانت در پست ها 

نکته: محدودیت تگ کردن تنها برای پست ها اعمال نشده است؛ در ابزار استوری نیز برای بالا بردن کیفیت محتواهای استوری، محدودیت 10 تگ اعمال شده است.

همچنین بدانید: همه چیز در مورد نحوه رفع مشکل بلاک شدن توسط اینستاگرام (همراه با آموزش تصویری)

۶- روشن بودن فیلترشکن در زمان استفاده از اینستاگرام

تغییرات واضح ip باعث مشکوک شدن الگوریتم می شود.

زمانی که شما از پروکسی های مختلف استفاده کنید، ای پی موبایل شما به کشورهای دیگر تغییر می  کند و این مسئله ای است که اینستاگرام  بر روی آن حساسیت زیادی نشان می دهد.

استفاده از اینستاگرام در حالی که پروکسی های مختلفی در طی روز استفاده کرده اید، حواس الگوریتم را به پیج شما جمع می کند؛زیرا این تغییر زیاد ای پی نشان از خراب بودن پیج شما دارد که یکی از دلایل استفاده از چندین ربات برای مدیریت پیج است.

پس تغییر زیاد ای پی  برای الگوریتم، استفاده از ربات ثبت شده است و در نتیجه شادوبن را به همراه دارد.

روشن بودن فیلترشکن در زمان استفاده از اینستاگرام

به طور کلی  و تیتروار دلایل مهمی که باعث شادوبن می شوند:

  • استفاده از ربات برای افزایش فالوور 
  • استفاده غیراصولی و افراطی از هشتگ ها 
  • استفاده از ربات برای افزایش لایک و کامنت
  • دقت نکردن به هشتگ های استفاده شده :برخی از هشتگ ها ممکن است از کار افتاده یا ممنوع شده باشند.
  • ریپورت شدن پیج شما توسط کاربران دیگر
  • فعال بودن پروکسی و تغییر ای پی های پی در پی

چگونه می توانیم شادوبن را رفع کنیم؟

خبر بدی  که درباره این موضوع وجود دارد این است که راه حل قطعی برای خارج شدن از این محدودیت وجود ندارد و این راهکارها ممکن است برای پیج های بسیاری تاثیر نداشته باشد ولی با این حال این راه حل ها را برای شما در ادامه توضیح خواهیم داد.

تغییر پیج از حالت تجاری به شخصی

۱- تغییر پیج از حالت تجاری به شخصی

برخی از کاربران این عقیده را دارند که با تغییر نوع پیج می توان شادوبن را برطرف کرد؛زیرا اینستاگرام بر روی پیج های تجاری حساسیت بیشتر نشان می دهد.

۲- ارسال ایمیل به تیم اینستاگرام

در ابتدا این را در نظر داشته باشید که ممکن است ایمیل شما هیچ وقت پاسخی دریافت نکند؛ زیرا تیم اینستاگرام توانایی پاسخ دهی به کاربران زیادی را ندارد.

برای ارسال پیام می توانید از قسمت report a problem اقدام کنید.

۳- فعالیت خود را به کمترین میزان برسانید

در این مدت از گذاشتن کامنت، لایک کردن، انتشار محتوا و هر نوع فعالیتی در این بستر دوری کنید.

ریپورت به اینستاگرام

۴- فعالیت های مفید داشته باشید

می توانید در این مدت اکانت ها و هشتگ های اسپم و تبلیغاتی را گزارش کنید تا به کار اینستاگرام در رفع این مشکلات کمک کرده باشید و در عوض پیج شما به روال عادی برگردد.

۵- خروج از اکانت های دیگری که بر روی این دستگاه هستند

اگر در کنار حساب تجاری خود، چندین صفحه دیگر نیز در این پلتفرم دارید و همگی بر روی یک دستگاه هستند، از سایر اکانتها خارج شوید.

برای انجام این کار می توانید به بخش active session مراجعه کنید.

۶- ابزارهای متفرقه و ربات ها را حذف کنید

این ابزارها و رباتها تاثیرات مخربی بر روی پیج شما خواهند داشت. حتی اگر پول زیادی برای این ربات ها پرداخت کرده اید، ناچار هستید که آن را پاک کنید.

مدت زمان شادوبن چند روز است؟

مدت زمان شادوبن چند روز است؟

اینستاگرام به طور رسمی مدت زمان خاصی برای این محدودیت اعلام نکرده است؛ اما طبق تجربه افراد این محدودیت ممکن است برای 14 روز وجود داشته باشید.

چگونه ربات ها توسط الگوریتم شناخته می شوند و محدودیت شادوبن اعمال می گردد؟

تفاوت رفتار و عملکرد ربات ها با انسان بسیار فاحش است. ربات می توانید در مدت زمان بسیار کمی تعداد بالایی پیام ارسال کند و یا افراد زیادی را فالو و آنفالو کند که این موارد بسیار جلب توجه می کنند.

به همین دلیل این رفتارها به سرعت توسط الگوریتم در میان هزاران پیج، شناسایی می شوند.

آیا شادوبن یکبار اتفاق می افتد؟

هربار که شما فعالیت های مشکوک و رفتارایی که نشان از ربات بودن دارد در این بستر انجام دهید، محدودیت شادوبن برای شما اعمال می شود.

آیا شادوبن یکبار اتفاق می افتد؟

سخن پایانی

اینستاگرام نیز مثل هر برنامه دیگری سیاست ها و قوانین خاص خود را جهت حفظ حقوق کاربر دارد. زمانی که یک پیج این قوانین را زیر پا بگذارد و رفتارهای نادرستی از خود نشان دهد، اینستاگرام با اعمال محدودیت بر روی پیج؛ آن را مجازات می کند.

شادوبن یکی از این تنبیه هایی است که اینستاگرام برای متخلفین در نظر می گیرد.در این مطلب رفتارهای اشتباهی که منجر به شادوبن می شود را بررسی  کردیم و راه حل هایی که طبق تجربه کاربران برای خروج از این وضعیت بود، بیان کردیم.آیا شما تا به حال شادوبن شده اید؟ چند روز این محدودیت برای پیج شما وجود داشت؟ لطفا نظرات، تجربه ها و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

چرا پیج من شادوبن شده است؟

بروز رفتارهای نامناسب از پیج مثل فالو و آنفالوی زیاد- تعداد لایک زیاد- ارسال پیام گروهی به بیش از 15 نفر و…

چقدر طول می کشد تا پیج من از شادوبن خارج شود؟

تقریبا 14 روز