امتیاز شما به این مطلب

هنگامی که شما به دنبال فیلم هایی با موضوعات مختلف در یوتیوب هستید با سرچ موضوع مورد نظر خود تعداد زیادی از فیلم ها در این رابطه به شما پیشنهاد می شود. سئو ویدیو یوتیوب در رتبه بندی و نشان داده شدن این ویدئو ها بسیار موثر است. ما در این مقاله قصد داریم درباره سئو یوتیوب بیشتر با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

منظور از سئو یوتیوب چیست؟

سئو یوتیوب به معنای بهینه سازی ویدیوها، کانال ها، صفحه، لیست پخش و… برای موتور جستجو یوتیوب است.

از آنجایی که با سرچ کردن درگوگل از هر 10 ویدیو 9 تای آن مربوط به یوتیوب است در حقیقیت شما با استفاده از سئو یوتیوب ویدئوهای خود را برای گوگل و سایر موتورهای جستجو بهینه می کنید تا در لیست ویدیوهای ابتدایی قرار بگیرد.

برای قرار گرفتن در صدر ویدیوها لازم است درباره سئو کانال یوتیوب به طور کامل مطالعه کرده و استرتژی هایی را برای این کار به کار ببرید.

بیشتر بخوانید: با مهم ترین اصطلاحات یوتیوب آشنا شوید

سئو یوتیوب

سئو یوتیوب چه کمکی به کانال ما می‌کند؟

با به کارگیری ترفندهای سئو کانال یوتیوب می توانید ویدیو خود را در لیست ویدیوهای ابتدایی قرار داده و افراد با سرچ موضوع مرتبط با ویدیوی شما می توانند ویدیوها و کانال شما را مشاهده کنند.

در حقیقت به کارگیری این استراتژی ها منجر به دیده شدن هرچه بیشتر شما و افزایش ویوها و آن هم باعث افزایش درآمدتان خواهد شد.

در واقع اصلی ترین هدف به کارگیری سئو این است که ویدئوهای خود را بتوانیم در یوتیوب به رتبه بالایی برسانیم تا افراد با سرچ موضوع مورد نظر سریعا به ویدئوهای ما دسترسی پیدا کنند. البته انجام این ترفندها کار آسانی نیست و تلاش و صبر زیادی را می طلبد.

همزمان با تمرکز بر سئو یوتیوب، خرید سابسکرایب یوتیوب و خرید واچ تایم یوتیوب به رشد و افزایش بازدید کانال یوتیوب کمک می‌کند.

برای سئو ویدئو در یوتیوب باید چه کار کرد؟

اگر شما هم به دنبال بالابردن رنک ویدئوی خود در یوتیوب و افزایش درآمد هستید و می خواهید ویدیوهای خود را به افراد بیشتری نشان دهید پیشنهاد می کنیم گام های زیر را دنبال کنید.

سئو ویدئو در یوتیوب

گام اول: انتخاب یک ایده برنده

اولین و مهم ترین قدم برای موفقیت در یوتیوب داشتن ایده مناسب است. برای پیدا کردن ایده ابتدا لازم است تمام موضوعاتی که برای ساخت ویدئو به فکرتان می رسد را روی یک کاغذ یادداشت کرده و روی آن ها فکر کنید.

تولید محتوا در یوتیوب بسیار چالشی و پر رقابت است؛ سعی کنید ایده های پرطرفدار را پیدا کرده و آن ها را نیز یادداشت کنید. البته باید توجه داشته باشید که طبق قوانین کپی رایت یوتیوب شما نمی توانید عینا از ویدیو های شخص دیگری کپی برداری کنید فقط می توانید از آن ها ایده برداری کنید.

برای پیدا کردن ایده می توانید در یوتیوب ویدیوهای پربازدید را سرچ کرده و ببینید کدام موضوعات طرفداران بیشتری داشته اند. البته رقابت با ویدئوهای پربازدید ممکن است برای شما دشوار باشد ولی می توانید با این کار موضوعاتی که توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند پیدا کنید.

البته علاوه بر این ها باید استعدادها و توانایی های خود را در نظر بگیرید مثلا اگر شما در به درس فیزیک تسلط دارید می توانید یک کانال آموزش درس فیزیک راه اندازی کنید. در این مرحله باید هدف خود از ساخت یک کانال یوتیوب را مشخص کنید. برای هرموضوعی که انتخاب می کنید باید معایب و مزایای ان را در نظر بگیرید و آن را روی یک کاغذ یادداشت کنید.

سئو یوتیوب

سپس برای هرموضوع ایده های ساختن ویدئورا بنویسید. در انتها موضوعی که شما نسبت به بقیه موضوعات توانایی بیشتری در انجام آن دارید و نقاط ضعف کمتری هم دارد انتخاب کرده و شروع به ساختن ویدئو درباره آن بکنید.

گام دوم: تولید محتوای ویدیویی حرفه ای

در مرحله بعد شما باید شروع به ساختن ویدئو کنید. باید توجه داشته باشید برای افزایش بازدید ویدئو صرفا گرفتن فیلم و انتشار آن کافی نیست و نیازمند یک تیم حرفه ای برای طراحی و ادیت آن است. در این مرحله شما باید درباره علم رسانه دانش داشته باشید و بتوانید فیلم هایی با حداکثر کیفیت تولید کنید.

 ابتدا باید کاور ویدئوی خود را طراحی کنید. در طراحب کاور باید بسیار دقیق عمل کرده و کاملا متناسب با موضوع ویدئوی شما باشد. متنی که روی کاور نوشته می شود هم در جذب مخاطب بسیار موثر است. سعی کنید متن هایی بنویسید که بیننده را کنجکاو می کند تا فیلم شما را مشاهده کند.

در تولید محتواهی ویدیویی خود باید با لحن شیوا و ساده صحبت کنید و هرگز نباید از کلمات قلمبه سلمبه استفاده کنید.توجه داشته باشدی که ویدئوی شما را هزاران نفر قرار است مشاهده کنند و دربین این هزاران نفر افراد و قشرهای مختلفی وجود دارند بنابراین باید به گونه ای صحبت کنید تا همه افراد متوجه منظور شما بشوند.

مطلب دیگری که باید به آن توجه کنید انتخاب بک گراند ویدیو است. اگر قصد ساخت ویدیوهای آموزشی را دارید باید بک گراند و محیطی که در آن به آموزش می پردازید متناسب با حرفه ی کاری شما باشد. اگر قصد استفاده از موسیقی در ویدئوهای خود دارید باید به گونه ای باشد که مخاطبان را خسته نکند.

تولید محتوای ویدیویی یوتیوب

بعد از ساخت ویدئو باید از افراد متخصص و با تجربه برای ادیت ویدئو و درست کردن رنگ و صدای آن کمک بگیرید. ادیت ویدئو از اهمیت زیادی برخوردار است پس سعی کنید اگر در این زمینه مهارت ندارید آن را به دست افراد متخصص بسپارید.

گام سوم: جستجوی کلمات کلیدی در یوتیوب

در گام بعدی شما نیاز است به دنبال کلمه کلیدی مناسب باشید. معمولا کلمات کلیدی در عنوان ویدئو گنجانده می شود سعی کنید کلمه کلیدی را در اولین خط از توضیحات ویدئو استفاده کنید.

انتخاب کلمه کلیدی باید به گونه ای باشد که محتوای ویدیوی شما را به طور کامل دربرگیرد و مورد سرچ و جستجوی کاربران دیگر باشد به گونه ای که با سرچ کردن آن کلمه افراد بتوانند به ویدیو شما دسترسی پیدا کنند.

برای پیدا کردن کلمه کلیدی مناسب باید ابتدا ببینید کدام کلمات بیشتر توسط افراد جستجو می شوند. یکی از راه ها برای پیدا کردن کلمه کلیدی استفاده از پیشنهادات خود یوتیوب در قسمت جستجو آن است.

همچنین در قسمت گزارشات یوتیوب که در استدیو یوتیوب در قسمت Traffic Sources و YouTube search قرار دارد نیز می توانید کلمات کلیدی پیشنهادی را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: ترفند های هشتگ گذاری در یوتیوب

جستجوی کلمات کلیدی در یوتیوب

همچنین ابزار های زیادی هم برای پیدا کردن کلمات کلیدی پر جستجو از جمله YouTube Analytics، Google Trends، Google Ads Keyword Planner، BuzzSumo Keyword Research Tool و… وجود دارند که با استفاده از آنها علاوه بر پیدا کردن کلمات کلیدی پر جستجو می توانید به آنالیز کانال یوتیوب خود بپردازید.

بعد از انتخاب کلمه کلیدی بهتر است آن را در یوتیوب سرچ کرده تا نتایجی که برای آن ایجاد می شود را مشاهده کنید. بهترین کلمه کلیدی کلمه ای است که حجم جستجو بالا ولی رقابت کمی داشته باشد.

گام چهارم: تکمیل تنظیمات سئویی ویدئو یوتیوب

در مراحل بعد باید سایر تنطیمات ویدئو یوتیوب را تکمیل کنید. در نوشتن توضیحات ویدئو به خصوص در 100 کلمه اول باید خیلی دقیق عمل کنید.

در واقع هنگام نمایش توضیحات یوتیوب ابتدا 2 تا 3 خط اول را نمایش داده و سپس اگر فرد مایل باشد می تواند با کلیک بر روی گزینه show more سایر توضیحات را بخواند. بنابراین نوشتن کپشن جذاب به خصوص در سه خط اول بسیار مهم است. اگر قصد دارید لینکی را اضافه کنید بهتر است در سه خط اول از آن استفاده کنید. همچنین استفاده از کلمات کلیدی باید در سه خط اول اتفاق بیفتد.

تنظیمات سئویی ویدئو یوتیوب

موضوع مهم دیگر زیرنویس یا متن ویدئو است. نوشتن این متن باید متناسب با ویدئو شما و استفاده زیاد از کلمات کلیدی باشد.زیرنویس ها علاوه بر اینکه سئو را بالا می برند باعث افزایش رتبه در جستجوها، مشارکت بالاتر کاربران و دسترسی بیشتر افراد ناشنوا یا ناآشنا به زبان ویدئو، به ویدئوهای شماست.

استفاده از تگ ها می تواند در دیده شدن بیشتر ویدئو شما بسیار موثر باشد. حتما هنگام بارگذاری ویدئو از تگ ها استفاده کنید.

هنگام استفاده از تگ ها برای بالا بردن رتبه خود باید از کلماتی که به ویدئو مربوط می باشد وکلمات کلیدی که انتخاب کرده اید استفاده کنید. استفاده از کلمات نامربوط باعث کاهش رتبه ویدئو شده و کمکی به شما نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل داشبورد یوتیوب

گام پنجم: استفاده از روش‌های تبلیغی در یوتیوب

یکی از روش های یوتیوب نیوسئو استفاده از تبلیغات در یوتیوب است. هزینه تبلیغات در یوتیوب با توجه به تعداد بازدید ها متفاوت است و نمی توان آمار دقیقی برای آن در نظر گرفت. به طور متوسط هزینه تبلیغات در یوتیوب به ازاری هر بازدید بین 0.01 تا 0.03 دلار است.

روش‌های تبلیغی در یوتیوب

چند مدل از تبلیغات یوتیوب شامل:

تبلیغات trueview-in stream

این تبلیغات برای ظاهر شدن به عنوان بخشی از ویدئو اصلی استفاده می شود که گاهی قابل بستن و گاهی غیر قابل بستن هستند.

تبلیغات trueview video discovery

این دسته از تبلیغات، تبلیغات نمایشی روی ویدئو هستند که افراد با کلیک بر روی آن به کانال شما هدایت می شوند.

تبلیغات نمایشی display ads

این تبلیغات را فقط هنگامی می توانید مشاهده کنید که با کامپیوتر یا لپ تاپ وارد یوتیوب شوید. که در بالای لیست ویدئوهای پیشنهادی یا سمت راس فیلمی که می خواهید ببینید قرار دارد.

سخن آخر

حالا که با سئو یوتیوب آشنا شدید و می دانید برای رتبه بندی و افزایش درآمد چقدر مهم است بهتر است با به کارگیری برنامه های دقیقی برای استفاده از این استراتژی ها زمان بگذارید و از این راه بتوانید درآمد های زیادی به دست آورید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

  • سئو یوتیوب به چه معناست؟
    سئو یوتیوب به معنای بهینه سازی ویدیوها، کانال ها، صفحه، لیست پخش و… برای موتور جستجو یوتیوب است.
  • انتخاب کلمه کلیدی باید برچه اساسی باشد؟
    انتخاب کلمه کلیدی باید به گونه ای باشد که محتوای ویدیوی شما را به طور کامل دربرگیرد و مورد سرچ و جستجوکاربران دیگر باشد.