3.5/5 - (2 امتیاز)

یکی از معروف ترین پلتفرم های اشتراک گذاری ویدئو، برنامه یوتیوب است که برای کسب درآمد از آن باید تمامی اصطلاحات مهم آن را دانست.در این مطلب، تمام اصطلاحات یوتیوب را برای شما همراهان عزیز بازگو خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کانال یوتیوب چیست؟

کانال یوتیوب به فضایی گفته می شود که محتواهای خود را بارگذاری می کنید تا افرادی که شما را دنبال می کنند بتوانند آن را مشاهده نمایند.

حسن کانال یوتیوب این است که شما همانند پیج اینستاگرامی تان می توانید آن را سفارشی سازی کنید تا تم و فرمت خاصی کانال شما داشته باشد.

به عنوان مثال استفاده از کاور اختصاصی و عکس پروفایل خاص برای کانال یویتوب شما کمک زیادی به افزایش بازدید شما خواهد کرد.

همچنین می توانید با ایجاد لیست پخش در کانال یوتیوب خود، ویدیوها را دسته بندی کنید. هر کانال یوتیوب آدرس و url خاص خود را دارد که می توان از آن برای تبلیغ و جذب مخاطب بیشتر استفاده نمایید.

اصطلاحات یوتیوب
اصطلاحات یوتیوب

سابسکرایب در یوتیوب یعنی چه؟

کلمه انگلیسی subscribe (سابسکرایب) در زبان فارسی به معنای مشترک شدن یا عضو شدن است.

وقتی شما کانالی را در یوتیوب سابسکرایب می‌ کنید، در صفحه فید این برنامه، ویدئوهای منتشر شده از سمت کانال های سابسکرایب شده برای شما به نمایش در می آید.

از طرفی به راحتی می توان پس از بازدید از ویدئو جدید، وارد کانال شد و سایر محتواها را نیز بازدید کرد.

یکی از شروط اولیه شرکت یوتیوب برای ثبت یک کانال در لیست کانال های درآمد زایی این پلتفرم، داشتن حداقل هزار سابسکرایب است که به راحتی می توان با خرید سابسکرایب این شرط را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام داد.

برخی با خرید سابسکرایب یوتیوب در شروع کارشان، برای پیج یوتیوب خود اعتبار می خرند.

سابسکرایب یوتیوب

چگونه کانالی را در یوتیوب سابسکرایب کنیم؟

مراحل سابسکرایب کردن یک کانال در برنامه یوتیوب به شرح زیر است:

  • وارد برنامه یوتیوب شوید
  • در نوار بالای برنامه، قسمت جستجو، نام کانال مورد نظر خود را سرچ کنید
  • لیستی از کانال هایی که به اسم تایپ شده شما نزدیک است، نمایش داده می شود که کانال اصلی را می توان از روی تعداد سابسکرایب یا محتواها تشخیص داد
  • روی کانال مورد نظر ضربه بزنید
  • در قسمت پایین، روی دکمه سابسکرایب کلیک کنید تا شما هم عضو آن شوید.

نکته: پس از ضربه زدن بر روی گزینه سابسکرایب، رنگ کادر دکمه به طوسی می شود و عبارت درون آن، به کلمه subscribed تغییر پیدا می کند.

توجه داشته باشید یکی از راهکارهایی که می توانید توجه و ماندگاری بیشتر را برای ویدئوهای خود در یوتیوب بدست آورید خرید لایک یوتیوب است چرا که افراد معمولا ترجیح می دهند ویدئوهایی که لایک بیشتری دریافت کرده اند را مشاهده کنند، چون به نظر آن ها این ویدئوها در نزد عموم مردم جذاب بوده است، پس ارزش دیدن و وقت گذاشتن را دارد.

چگونه می‌توان ویدیوهای سابسکرایب شده را در یوتیوب تماشا کرد؟

ساده‌ ترین راه این است که وارد اکانت خود شوید. از بالای صفحه بر روی گزینه Subscriptions کلیک کنید. با انجام این کار، لیستی از تمام ویدیوهای کانال‌های محبوب شما نمایش داده می‌شود که به راحتی می توانید کانال موردنظر خود را پیدا کنید.

زنگوله یوتیوب چیست؟

بعد از اینکه کانال مورد نظر را سابسکرایب کردید. کنار subscribed یا همان مشترک، گزینه ای با یک علامت زنگوله وجود دارد.اگر روی زنگوله بزنید و گزینه all را انتخاب کنید، پس از آپلود هر محتوای جدید در این کانال، یک نوتیفیکیشن جهت اطلاع رسانی برای شما ارسال خواهد شد.

پلی لیست یوتیوب چیست؟

اگر شما هم از آن دسته از کاربرانی هستید که دوست دارید محتواهای مورد علاقه خود را به صورت یک لیست منظم در اختیار داشته باشید، می توانید با کمک قابلیت پلی لیست، آرشیوی از ویدئو های مورد علاقتان را در دسترس داشته باشید.

نکته قابل توجه در اینجا این است که اگر بخواهید شانس ذخیره شدن ویدئوهای خود در پلی لیست را افزایش دهید باید میزان بازدید ویدئوهای خود را افزایش دهید تا بتوانید افراد را ترغیب به بازدید و سابسکرایب خود نمایید.

اما افزایش بازدید برای شروع کار چگونه ممکن است؟! پیشنهاد ما این است که در کنار تولید محتوای جذاب و تعامل با مخاطبانتان از خرید بازدید یوتیوب غافل نشوید.

مانیتایز شدن یوتیوب

ساخت پلی لیست در یوتیوب

اکنون که با اصطلاح یوتیوب در مورد ساخت پلی لیست آشنا شدید بد نیست بدانید برای داشتن یک پلی لیست شخصی در یوتیوب و دسترسی راحت به محتواهایی که قصد دیدن دوباره آنها را دارید، می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • با اکانت گوگل خود وارد برنامه یوتیوب شوید
  • ویدئویی که قصد اضافه کردن آن به پلی لیست خود را دارید، انتخاب نمایید
  • آیکونی به شکل سیو save در پایین ویدئو وجود دارد که با زدن بر روی آن منویی جدید برای شما باز می شود.
  • در این منو، بخش هایی مختلفی برای ذخیره یک محتوا به شما معرفی می شود که بخش مورد علاقه ها و بعدا ببینم( Favorite یا Watch later) به طور پیش فرض وجود دارند.
  • اگر می خواهید یک بخش جدید برای خود ایجاد کنید، می توانید با کمک گزینه آخر create new playlist این کار را انجام دهید.
  • سپس فیلدی برای شما باز می شود که در آن باید نام پلی لیست خود را تایپ نمایید.
  • در مرحله بعد، باید سطح امنیتی پلی لیست خود را انتخاب کنید.
  • در آخر، گزینه create را بزنید تا پلی لیست شما ایجاد شود.
ساخت پلی لیست یوتیوب

در زیر گزینه نام، فیلد امنیت قرار دارد که در آن سه گزینه متفاوت را مشاهده می کنید؛ گزینه اول عمومی است که درصورت انتخاب آن، کاربران دیگر با جستجوی نام پلی لیست به آن دسترسی خواهند داشت.دومین گزینه، unlist یا لیست نشده است که تنها کاربرانی که به لینک پلی لیست دسترسی دارند، می توانند از محتواهای آن استفاده کنند. گزینه آخر نیز گزینه خصوصی است که تنها شما به پلی لیست ساخته شده دسترسی دارید.

مانیتایز در یوتیوب

اصطلاح مانیتایز یوتیوب به مرحله ای گفته می شود که کانال تمامی شرایط ورود به لیست کانال های درآمدزا را کسب کرده و می توانید مراحل فعال سازی کسب درآمد از یوتیوب را انجام دهید. درآمدزایی از پلتفرم یوتیوب از طریق نمایش تبلیغات در ابتدا، وسط یا انتهای محتوا انجاممی شود که با توجه به مدت زمان تبلیغ، درآمدهای حاصل از آن متفاوت است.

از دیگر راه های کسب درآمد از طریق کانال یوتیوب، اسپانسری، همکاری در فروش، معرفی محصول و … است.

یوتیوب اخیرا روش ­‌های خدمات‌ ­دهی خود را تغییر داده به طوری‌ که شما حتی در صورتی که کانال شما در این برنامه، مانیتایز نشده باشد نیز می‌‌ ­توانید برای محتوایتان تبلیغات قرار دهید.

مانیتایز یوتیوب

مراحل مانیتایز شدن چنل یوتیوب

کسب در آمد از یوتیوب یک بحث مفصل است که از حوصله متن خارج است؛ اما به طور خلاصه برای مانیتایز کردن یک کانال در این بستر باید مراحل زیر را انجام داد:

  1. ابتدا یک کانال در پلتفرم یوتیوب ایجاد کنید و تولید محتوای مستمر و در عین جذاب و با کیفیت را انجام دهید.
    نکته : در نظر داشته باشید که به صورت مرتب و زمانبندی شده تولید محتوا کنید.
  2. از تمامی قوانین یوتیوب آگاه باشید تا فعالیت شما چهره ای حرفه ای تر به خود بگیرد.یوتیوب یکی از پلتفرم های سخت گیر در زمینه کپی رایت است؛ پس این مسئله را هیچگاه فراموش نکنید.
  3. برای مانیتایز شدم یک پیج، دست کم هزار سابسکرایب لازم است که روند طبیعی جذب مخاطب در این برنامه، دست کم دوازده ماه زمان لازم دارد؛ اما می توان با کمک خرید سابسکرایب به این پروسه سرعت بخشید.از طرفی شما نیاز به حداقل 4هزار ساعت بازدید دارید که با کمک ترفندهای افزایش بازدید یوتیوب به راحتی می توانید این شرط را نیز پشت سر بگذارید.(ویدئوهای لیست نشده و خصوصی در این شمارش حساب نمی‌شوند.)
  4. برای مانیتایز یک کانال شما نیاز به حساب گوگل ادسنس دارید تا دریافتی های شما از یوتیوب از طریق این حساب به دستتان برسد.

برای دسترسی به آمار میزان مشاهدهمحتواها می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • صفحه اصلی یوتیوب خود را باز کنید.
  • بر روی دکمه Manage Videos ضربه بزنید
  • در قسمت پایین، در گزینه Monetization به اطلاعاتی که می‌خواهید دسترسی پیدا می‌کنید.

پس از رعایت تمامی موارد ذکر شده، شما می توانید درخواست بررسی کانال را برای یوتیوب ارسال کنید؛ اما در نظر داشته باشید که بررسی بین 3 تا 90 روز طول می کشد و پس از تایید، اجازه کسب درآمد از طریق کانال معرفی شده برای شما صادر می شود.

دیمانیتایز یوتیوب

زمانی که کانال شما از طرف تیم گوگل واجد شرایط کسب درآمد از طریق یوتیوب نباشد و تخلفی از نظر آنها در این کانال اتفاق افتاده باشد، به اصطلاح دیمانیتایز شده اید.

برخی از دلایل دیمانیتایز شدن یک کانال عبارتند از:

  • عدم رعایت قانون کپی رایت:استفاده از محتوای دیگران به راحتی شما را از میدان رقابت یوتیوب خارج می کند.
  • داشتن دو اخطار استرایک: اگر در حین فعالیت در این بستر، دومین خطای استرایک خود را دریافت کردیدف به سرعت به فکر ساخت کانال جدید باشید؛ چرا که یوتیوب کانال های دارای دو اخطار استرایک را مانیتایز نمی کند.
  • عدم حضور شخص سازنده در محتواها: اگر محتوای شما بازدید بالایی دریافت کند و محبوبیت زیادی در بین کاربران داشته باشد؛ اما شما به عنوان سازنده در آن حضور نداسته باشید، یوتیوب شما را تایید نخواهد کرد.
دیمانیتایز یوتیوب

واچ تایم یوتیوب

واچ تایم به مدت زمان دیده شدن یک ویدیو در یوتیوب گفته می‌شود. هر چه مقدار واچ تایم یک محتوا بیشتر باشد، احتمال دیده شدن محتوا توسط سایر کاربران بالاتر خواهد بود که این موضوع سبب بالا رفتن میزان بازدید کلی پیج می شود.

کیفیت بالای محتوا و جذاب بودن موصوع آن تاثیر بالایی در واچ تایم یوتیوب دارد.

سایر اصطلاحات یوتیوب

تا به این جا مهم ترین اصطلاحات یوتیوب را با یکدیگر فرا گرفتیم؛ اما تعدادی کلمات هستند که دانستن آنها، به مراتب شما را یک سر و گردن از رقبا بالاتر می برد. این کلمات و اصطلاحات یوتیوب عبارتند از:

  1. Subject : موضوع یک محتوا
  2. Demonetized : جلوگیری از کسب درآمد یک کانال از یوتیوب به دلیل تخلف و عبور از خط قرمز های یوتیوب
  3. MCN : شرکت های واسطه ای که به شما برای دریافت پول از کشور ایران کمک می کنند
  4. Rank : رتبه کانال یوتیوب در بین رقبا
  5. Monetize : درآمدزایی کانال یوتیوب
  6. RPM : مبلغی که یوتیوب به ازای هر هزار بازدید به حساب شما واریز می کند
  7. CPM : مبلغ واریزی جهت تبلیغات
  8. Description : توضیحات نوشتاری در زیر هر محتوای ویدئویی
  9. Thumbnails : کاور ویدیو یا تصویر ابتدایی که قبل از پخش ویدئو به مخاطب نمایش داده می شود
مانیتایز یوتیوب

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به زبان ساده، مهم‌ترین اصطلاحات یوتیوب را به شما همراهان عزیز آموزش دهیم. منتظر سوالات و پیشنهادات شما هستیم. اگر تجربه ای در این زمینه دارید، با ما و همراهان به اشتراک بگذارید.

مهم‌ترین اصطلاحات یوتیوب کدام است؟

تعداد این اصطلاحات بسیار زیاد است؛ اما برخی از آنها عبارتند از:سابسکرایب، ماینتایز، واچ تایم و…

 دانستن اصطلاحات یوتیوب به چه دردی می‌خورد؟

دانستن اصطلاحات یوتیوب سبب حرفه ای تر شدن فعالیت شما در این پلتفرم می شود.