امتیاز شما به این مطلب

امروزه جایگاه شبکه های اجتماعی به قدری در زندگی مردم ارزش بالایی پیدا کرده که تقریبا زندگی خیلی ها به وجود و عدم وجود آن بستگی دارد. از مشاغل تا ارتباطات همگی به حضور همین شبکه های اجتماعی بستگی دارد . همانطور که می دانید شبکه های اجتماعی موجود در اینترنت کم نیستند و هر روز به تعداد آن ها افزوده می شود، اما کدام شبکه های اجتماعی بیشترین کاربرد را دارند ؟

در این مقاله تلاش کردیم تا مهمترین شبکه های اجتماعی را به شما معرفی کنیم و طرز استفاده و پلتفرم آن ها را تا حدودی به شما معرفی کنیم .

مهمترین شبکه های اجتماعی در جهان

اگر شما هم از علاقمندان شبکه های اجتماعی هستید و روزانه بیشترین زمان خود را در این شبکه های اجتماعی سپری می کنید بد نیست در این مطلب ما را همراهی کنید تا با برترین و پرطردارترین شبکه های اجتماعی ایران و جهان اشنا شوید.

در ابتدای امر بد نیست با محبوب ترین و پرطرفدار ترین شبکه های اجتماعی دنیا اشنا شوید سپس به سراغ بررسی برترین شبکه های اجتماعی ایران می رویم؛ با ما همراه باشید.

فیسبوک اولین و همچنان پر قدرت

بی شک پرطرفدارترین شبکه اجتماعی جهانی فیس بوک است که از سال 2004 وارد عرصه اینترنت جهانی شد. فیسبوک از همان اول با اقبال عمومی رو به رو شد و بسیاری از مردم با شروع عرضه آن به بازار به سمت این شبکه اجتماعی هجوم آوردند.

این برنامه برای اولین بار پای کاربران را از چت روم ها به یک برنامه واحد و متفاوت باز کرد و پیش قدم عرصه‌های شبکه های اجتماعی موفق جهانی شد.

فیس بوک

تعداد کاربران فعال ماهیانه این شبکه اجتماعی که چیزی حدود 2.4 میلیارد نفر هستند به خوبی نشان می دهد که این شبکه اجتماعی هنوز هم پرطرفدارین شبکه در میان هم پایان خود است.

البته که این اقبال عموم ادامه دارد، برای سرمایه گذاران آن نیز سود بالای مالی را به ارمغان آورده به طوری که سرمایه خالص این شرکت چیزی حدود 8 میلیارد دلار است.

یوتیوب

حتما بارها و بارها شنیده اید که افراد موفق در زمینه های مختلف اذعان داشته اند کار خود را به صورت خود آموز شروع کرده و کم کم به درجات موفق جهانی دست پیدا کرده اند. یکی از پلتفرم هایی که در اختیارتان قرار دارد که به وسیله آن بتوانید خودآموز کاری را شروع کنید، یوتیوب است.

 یوتیوب منبعی از ویدئوهای آموزشی و سرگرمی بسیاری است که به اشکال مختلف و با تنوع بالا در اختیارتان قرار دارد. همین تنوع بالا باعث می شود تا شما خودتان مدرستان را با دستی باز و در میان انبوهی از مدرسان انتخاب کنید.

همین موضوع باعث شده تا این شبکه اجتماعی یعنی یوتیوب، به عنوان یک دانشگاه سیار معروف شود که هر لحظه در اختیارتان است و می توانید در هر زمان و هر مکان به منظور یادگیری مطالب مختلف از آن کمک بگیرید .

همین موضوع باعث شده تا یوتیوب در تمام جهان  کاربران مختلف را با هر ملیت و زبانی به خود جذب کند، به طوری که روزانه به تعداد کاربران این شبکه اجتماعی افزوده می شود.

این شبکه اجتماعی که کار خود را از سال 2005 شروع کرده پیش گام عرصه این مدل از شبکه های اجتماعی است به طوری که هنوز هم رقیب قدری برای یوتیوب پیدا نشده است.

سهم مدیران و سرمایه داران این شرکت نیز چیزی حدود 19.8 میلیارد دلار است که البته میزان بسیار قابل توجهی است.

اهمیت یوتیوب به عنوان رسانه‌‌ای، فعالین این شبکه‌ی اجتماعی را به خرید سابسکرایب و خرید واچ تایم یوتیوب ترغیب کرده است.

واتساپ

همانطور که برای ما ایرانی ها واتساپ یکی از مهم ترین شبکه ارتباط جمعی محسوب میشود، در دیگر نقاط جهان نیز این شبکه اجتماعی از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی محسوب می شود.

تا قبل از واتساپ این مدل شبکه های اجتماعی در اینترنت به وفور پیدا می شود اما اقبال این برنامه به خصوص بود که باعث شد مثل دیگر شبکه‌ها عمر کوتاهی نداشته باشد و از 2009 تا به امروز از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی محسوب شود و در رتبه سوم شبکه های اجتماعی جهانی قرار بگیرد.

واتساپ

واتساپ که چیزی حدوود 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد مهم ترین پل ارتباطی افراد با نزدیکان خود در سراسر جهان است. از مهم‌ترین ویژگی‌ این اپلیکیشن می‌توان به ارسال پیام انبوه واتس آپ اشاره کرد.

میزان در آمد سالیانه این بکه اجتماعی چیزی حدود 5 میلیارد دلار است که این یعنی یک اقبال فوق العاده برای سرمایه داران آن.

اینستاگرام

اینستاگرام که این روزها پای ثابت تلفن های همراه شده است در این جزو پرطرفدارترین  شبکه های اجتماعی در ایران محسوب می شود، جزو لیست پر کاربرد ترین شبکه های اجتماعی شناخته می شود. این روزها دنیای فشن و مد حول محور تبلیغات اینستاگرامی می گردد! به طوری که ارزش معروف ترین بلاگرها و اینفلوئنسرهای جهانی به میزان فالورهای اینستاگرامشان بستگی دارد!

معمولا مهم ترین اخبار بازیگران و افراد مشهور ابتدا از طریق اینستاگرام منتشر می شوند! و این به خودی خود کاربرد این شبکه اجتماعی جهانی را نشان می دهد.

اینستاگرام که فعالیتش را از سال 2010 شروع کرد، از همان طور که انتظار می رفت از همان سال نیز با اقبال عمومی مردم رو به رو شد به طوری که هنوز هم روز به روز به تعداد افراد حاضر در آن افزوده می شود.

اینستاگرام

درآمد سالیانه این شبکه اجتماعی در حالی که خود منبع درآمد بسیاری از افراد است چیزی حدود 6.8 میلیارد محاسبه می شود. بسیاری از وب‌سایت‌های فروشگاهی جهان، اینستاگرام را رغیب جدی خود معرفی کرده‌اند؛ به همین دلیل خرید فالوور اینستاگرام، خرید لایک اینستاگرام، خرید کامنت سفارشی و به صورت کلی خرید اکسپلور اینستاگرام بسیار توجیه‌پذیر است.

تیک تاک

شاید بتوان از تیک تاک به عنوان اعجوبه سال های اخیر شبکه های اجتماعی نام برد؛ اولین برنامه اجتماعی جهانی بود که با محوریت موسیقی هم قصد سرگرم کردن کاربران را داشت و هم به شنیده شدن موسیقی های از یاد رفته و موسیقی هایی که کمتر با اقبال عمومی روبرو شده بودند کمک کرد.

موفقیت تیک تاک تا جایی بوده که این روزها موسیقی های ترند جهانی در این شبکه اجتماعی به شهرت می رسند.

این شبکه اجتماعی جهانی که در میان جوانترها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، با اینکه فعالیتش را به تازگی و از سال 2016 شروع کرده است تخمین زده شده درامد سالیانه اش چیزی نزدیک به 35 میلیارد دلار باشد و این یعنی خود اقبال عمومی!

اسنپ چت

اسنپ چت جدای از اینکه برای ما ایرانی ها تنها به عنوان یک منبع فیلترهای عکس شناخته شده باشد، یک شبکه اجتماعی موفق جهانی است که افراد زیادی در سراسر دنیا از طریق ان با هم در ارتباط هستند . البته اعتراض بسیاری از بازیگران و افراد معروف دنیا به این برنامه و فیلترهایی که دارد، باعث شده تا این روزها محبوبیت این برنامه کم و کمتر شود .

اسنپ چت

اعتراض های وارد شده به این برنامه مبنی بر این است که زیبایی حقیقی را نادیده می گیرد و با فیلترهای افراطی خود معیارهای زیبایی را به غلط عوض کرده است.

تامبلر

تامبلر یکی دیگر از شبکه های اجتماعی است که به عنوان یک بگاه در اختیار کاربران قرار دارد تا در آن ایده ها و دیدگاه های خود را در آن به اشتراک بگذارند.

ردیت

ردیت برای ما کاربران ایرانی کمتر شناخته شده است اما باید بگویم تعداد کاربران ان چیزی حدود 330 میلیون نفر است . این شبکه اجتماعی که یک شبکه اجتماعی کاربر محور است بیشتر به عنوان تابلو اعلانات در دسترس شناخته می شود که اخبار و دست بندی وب ها و دیگر محتواهای تولید شده کاربران در آن قرار می گیرند.

پینترست

پینترست دنیای رنگی عاشقان هنر و عکاسی الان بزرگترین مرکز ایده و الگو برداری تصویری در هر زمینه است.

راحتی استفاده از این برنامه و پیدا کردن منابع مورد نیاز به شکلی هست که حالا و بعد از گذشت 12 سال این برنامه جهانی هنوز هم راه حل اول خیلی از افرادی که به دنبال ایده می گردند محسوب می شوند.

پینترست

این شبکه اجتماعی تصویری، این روزها چیزی حدود 416 میلیون کاربر دارد که هر روز از آن استفاده می کنند و به آپلود و دانلود عکس مشغولند. تخمین زده می شود سرمایه سالیانه این شبکه اجتماعی چیزی حدود 1.69 میلیارد دلار باشد.

توییتر

توییتر که این روزها جزو محبوب ترین شبکه های اجتماعی در میان جوانان ایرانی محسوب می شود، از سال 2006 وارد بازار شبکه های اجتماعی شده است.

این شبکه اجتماعی که به نوعی بزرگ ترین منبع شناخت اوضاع هر جامعه شناخته می شود نه تنها در ایران که در سراسر جهان جزو بهترین برنامه های موجود در بازار شناخته می شود.

اعتبار این برنامه برای شناخت هر جامعه به قدری حائز اهمیت است که ترند دوره ای هشتگ های توییتر نشان می دهد جامعه در آن دوره درگیر چه مسائل و مشکلاتی بوده است.

توییتر

البته باید گفت بیشترین میزان توییت های زده شده در این برنامه، بیشتر ین توییت ها با محوریت سخنان بیهوده بوده اند. آخرین تخمینی که برای درامد سالیانه این برنامه زده شده چیزی حدود 3/7 میلیارد دلار بوده است.

لینکدین

لینکدین به عنوان آخرین شبکه اجتماعی که قصد داریم ان را به شما معرفی کنیم پرکاربردترین شبکه اجتماعی برای افراد جویای کار محسوب می شود.

این شبکه اجتماعی که برای بهبود کسب و کارهای مختلف استفاده می شود . اکثر افرادی که جویای کار هستند کافی است تا کمی با لینکدین اشنایی داشته باشند و با آپلود رزومه و نمونه کار خود اطلاعاتشان را در اختیار سازمان ها و شرکت هایی قرار بدهند که به دنبال استخدام افزاد جویای کار هستند.

مهمترین شبکه های اجتماعی در ایران

به طور کلی می توان گفت پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی ایران به شرح ذیل هستند:

  • اینستاگرام
  • واتساپ
  • تلگرام
  • و….

لیست بالا هر ساله دچار تغییر می شود چه در ایران و چه در جهان چرا که گاهی با فیلترینگ برخی اپ ها یا امدن اپلیکیشن ها با قابلیت های بیشتر افراد مهاجرت به اپ های دیگر می کنند.

پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی ایران

مثلا قبلا فیس بوک و لاین و توییتر و تلگرام از محبوب ترین شبکه های اجتماعی ایرانیان بودند که با به وجود امدن برخی مسائل افراد به سوی اپلیکیشن های دیگر جایگزین مهاجرت کرده اند.

سخن پایانی

شبکه های اجتماعی در کنار بعد سرگرمی که دارند منبع بزرگی برای خرید و فرو و تجارت محسوب می شوند که سالیانه هم پول هایی زیادی در این شبکه ها جابه جا می شود و هم سهامداران آن به سرمایه خود می افزایند.

دنیای امروز ما به منبعی از شبکه های اجتماعی مبدل شده که گاها جای ارتباطات حضوری و جمعی را هم گرفته است اما با استفاده درست از این برنامه ها به ارتقا خود کمک کنید.

سوالات متداول

  • آیا شبکه های اجتماعی می تواند به ی منبع درامد تبدیل شوند ؟
    باید بگوییم بله! شبکه های اجتماعی چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم به کسب درامد کاربران خود کمک میکنند.
  • چه چیزی در اقبال شبکه های احتماعی بیشترین تاثیر را دارد؟
    ایده ها همیشه و در هر زمینه ای معمولا حرف اول را می زنند در شبکه های اجتماعی هم ثابت شده در بیشتر مواقع، ایده جدید بیشترین کاربر را برایتان به ارمغان آورده است.